Šok, senzácia, škandál, omračujúci zážitok. Z pocitov, ktoré sprevádzali film Život Adele na tohtoročnom festivale v Cannes, kde slávne vyhral, si teraz môže vybrať aj slovenský divák. Príbeh lesbického vzťahu vstúpil do našich kín na vlne otvorenej erotiky - zďaleka totiž nie je sám. S trochou zveličenia sa dá povedať, že americké filmy - v spoločnosti prístupnejšie viac obrazom násilia než sexu - o "tom" skôr hovoria. Európske "to" pod pláštikom umeleckého výrazu ukazujú . A naše si s "tým" nevedia rady.
Prelom roka priniesol mimoriadnu várku: pubertálne Vlhké miesta (u nás ešte nie), mladučkú prostitútku vo filme Len 17 a dokonca roka dorazí aj kliniec "vianočná" Nymfomanka. V českých kinách je ich ešte viac.
Život Adele, do ktorého tunisko - francúzsky režisér Abdellatif Kechiche obsadil skvelé herečky - Adele Exarchopoulos aj Léa Seydoux tiež získali cenu v Cannes - má zatiaľ najvyššie umelecké ambice. Také umeniavedné, ako býva vo francúzskych filmoch zvykom: jedna dievčina študuje literárne gymnázium, kde sa vyžívajú v rozboroch diel, druhá výtvarnú akadémiu.
Takže titulná hrdinka na pokusnej schôdzke so spolužiakom hovorí o knižkách, a keď zistí, že ju v skutočnosti priťahujú ženy, so svojou pravou láskou navštevuje galérie či preberajú Sartrove eseje. V neposlednom rade - ako inak vo Francúzsku - si chodia zakričať na demonštrácie.
Avšak herecky je hlavná postava úplne odzbrojujúca, nesvoja aj dychtivá, čistá, ale nie naivka; zosobňuje zvláštny typ nenápadnej krásy, ktorú kamera rozsvecuje. Režisér štylizuje rozprávanie takmer reportážne, s dôkladnosťou trojhodinovej pozorovateľskej misie, z dôverne bezprostrednej blízkosti nelichotivých okamihov - a hlavne "explicitného sexu".
Početné milostné scény sú doslovné, zreteľné, otvorené, názorné. Čo paradoxne pracuje proti intimite filmu, pretože občas hraničia s technologickým návodom "ako na to". Metodická inštruktáž ruší divákovo spoluprežívanie a niekedy dokonca riskuje posmešné glosy v publiku. Zbytočne.
Mirka Spáčilová, idnes.cz