StoryEditor

Mimozemšťan Spacey zahanbuje agenta Hopkinsa

09.08.2002, 00:00
Medzi filmovými novinkami za obdobie posledného mesiaca nie je až tak veľa filmov s typickou letnou témou (tínedžeri a ich problémy so súložením), ako býva zvykom. Vlastne jedinou výraznejšou výnimkou, tentoraz, našťastie, nepotvrdzujúcou pravidlo, bola komédia 40 dní, 40 nocí o problémoch mladého muža odhodlaného počas tohto obdobia sexuálne abstinovať.
Iným letným filmom je komédia Miliónový závod. Minimálne dva filmy z ponuky presahujú bežný priemer (Ako na vec a predovšetkým Svet podľa Prota), väčšina ostatných môže osloviť priaznivcov daných žánrov.

Ako na vec

V britskej próze posledných rokov sa opakuje model príbehu s hlbším sociálnym pozadím, v ktorom sa zbližuje muž s chlapcom. Knihou roka sa pred dvoma rokmi vo Veľkej Británii stal román Tonyho Parsonsa Muž a chlapec, svojím dielom k mužskej variácii na tému slobodných matiek a pridružených problémov prispel aj vtipný Nick Hornby s románom About a Boy, prekladaným u nás na knižnom i filmovom trhu pod názvom Ako na vec. Tridsaťosemročný Will, alias Hugh Grant, vie iste ako na vec, najmä čo sa týka omamovania a koristníckeho vábenia žien. Vedomý si svojho erotického iskrenia s neodolateľným úsmevom obete loví a po krátkom čase ich s úsmevom odhadzuje. Jeho otec pred rokmi napísal príšerný vianočný hit, ktorého hranosť mu dovoľuje žiť na veľmi slušnej úrovni z tantiém a nerobiť nič s výnimkou šľachtenia vlastného tela, strapatého účesu a loveckých metód. Jedného dňa ho jeho vycvičené senzory zavedú do nedotknutého revíru slobodných a rozvedených žien - Združenia osamelých rodičov, ktoré začne navštevovať. Aby vyzeralo všetko vierohodne, vymyslí si, že je opusteným otcom dvojročného synčeka Neda. Na klubových stretnutiach sa spozná s atraktívnou Suzie, vďaka ktorej sa v jednu nedeľu zoznámi s dvanásťročným Marcusom (Nicolas Hoult) a jeho slobodnou hippie matkou trpiacou depresiami Fionou (Toni Colletteová). Medzi Marcusom a Willom vznikne napriek počiatočnému odporu zvláštne priateľstvo a silné puto. Will začne postupne chápať, že Marcus navždy vstúpil do jeho života a nemôže ho od seba odvrhnúť a zbaviť sa ho, kedy sa mu zachce. Oproti knihe sa zmenili niektoré reálie, Marcus sa nenaviaže na hudobnú produkciu skupiny Nirvana, ale na Willovo odporúčanie začne (v istom rozpore so svojím rodinným zázemím aj farbou kože) počúvať rap, pribudne scéna s trápnym speváckym vystúpením na školskom večierku. Hoci je film ľahkou moralitou na tému priateľstva a ľudského odcudzenia, britský pôvod je dobrou vakcínou proti patetickým výjavom a sladkobôľnym scénam. Že ľudia nie sú iba sebestačné ostrovy, ako na úvod tvrdí egoistický Will, ale že sú pod vodou pospájané, sa dá povedať aj s nadhľadom, iróniou a humorom, za ktorým sa často skrýva smútok.

Bad Company

"Bad company, bad movie," dalo by sa povedať. Film Joela Schumachera, ktorý zažiaril s filmom Voľný pád a odvtedy postupne zhasína, je aj v tomto prípade hviezdne obsadený, len namiesto vtedajšieho Michaela Douglasa dnes v hlavnej úlohe vystupuje nemenej slávny Anthony Hopkins. Práve jeho prítomnosť vo filme znižuje celkový dojem, keby tam nebol, možno by bol celkový kontrast menší. Hopkins sa ako agent CIA snaží spolu s kolegom zneškodniť jeden z najotrepanejších motívov podobných filmov, kufríkovú nukleárnu bombu. V priebehu operácie nasadený agent umiera, a tak sa na jeho miesto dostáva jeho jednovaječné dvojča. Namiesto distingvovaného a vzdelaného elegána nastupuje emocionálne a nevypočítateľné dieťa ulice, čím sa film mení na priemerný komediálny triler s vysokým rozpočtom. Našinca môžu zaujať pražské exteriéry a rozmýšľanie nad tým, či hercovi, akým je Hopkins, musí ísť vždy len o peniaze.

Formula

Slovenskí jazdci formuly lezú do politiky, americkí si lezú navzájom do postelí. Silvester Stallone sa v tomto filme predstavuje ako jeden z tvorcov scenára a ako jedna z hlavných postáv. V akčnej dráme z prostredia najrýchlejšieho športu nájdete všetky potrebné zložky: ženy, napätie, súperenie, priateľstvo a výborne natočené scény havárií. Stallone známy najmä vďaka úlohám vojaka Ramba a boxera Rockyho opakuje v tomto filme to, čo najlepšie vie. Poučený životnou skúsenosťou a obmedzený čiastočným ochrnutím tváre hovorí krátke múdre vety a ponúka príbeh s jasným koncom plným eufórie a porozumenia. Národ, ktorý natáča takéto filmy, nemôže byť neúspešným, Formula je stelesnením amerického pohľadu na život, podľa ktorého každý môže všetko dokázať. Nemusí to byť pravda, ľuďom to však výrazne dvíha sebavedomie. Popri akčnej a motivačnej funkcii plní film aj úlohu hraného dokumentu, nakrúcal sa na deviatich veľkých cenách v piatich štátoch sveta a niektoré autentické zábery z kokpitu výrazne presahujú to, čo ponúkajú bežne televízne prenosy.

Kód Navajo

Pozvaním na pánsku jazdu je americká vojnová dráma Kód Navajo. Vynikajú v ňom bojové scény (réžia John Woo), citová výplň plná vzletných fráz medzi nimi patrí k slabším stránkam inak typického amerického vojnového filmu. Zvyčajným je jednostranné zobrazenie konfliktu, jasné rozdelenie dobrých a zlých postáv a vypočítateľný dej. Výborným odrazovým mostíkom na osobnú drámu je skutočná historická udalosť. Americká armáda použila počas druhej svetovej vojny navajských kódovačov, ktorí výrazne pomohli jej úspechu v Pacifiku a neboli odhalení do konca vojny. Každý navajský spojár dostal svojho "anjela strážneho", skúseného vojaka, ktorého úlohou bolo chrániť svojho Navaja a v prípade krajnej núdze a hrozby zajatia ho aj zabiť. Od začiatku je jasné, že sa film bude pohrávať s touto dilemou, najprv si ju cvične zahrá na vedľajšej dvojici, potom s podobným obsadením, ale iným vyústením drámu prehrá na hlavných postavách s Nicolasom Cageom a jeho psími očami v čele. Nedotiahnutým motívom je pokus o využitie navajskej mystiky a načrtnutého ľúbostného príbehu. V druhom prípade je iba dobre, že táto láska zostala stáť bokom, listy nepatria medzi jej najvzrušujúcejšie podoby.

Miliónový závod

Tvorcovia tejto komédie vytvorili kostru, na ktorú sa veľmi ľahko dali povešať rozmanité gagy rozmanitej úrovne. Unudení milionári trávia svoj čas neustálymi stávkami. Medzi jednu z nich patrí aj tá, ktorá zo šiestich skupín (od jednotlivca cez páry až po celé rodiny) prvá dorazí do Mexika, kde v staničnom sejfe nájde dva milióny dolárov. Hviezdne je herecké obsadenie filmu, objaví sa v ňom Rowan Atkinson, Cuba Gooding Jr., Whoopi Goldbergová a ďalší. Film potvrdzuje, že každý vtip nemusí byť hneď smiešny a najlepšou skratkou k dobrej zábave býva čierny humor. O čo je ho v Miliónovom závode viac, o to sú jeho jednotlivé scény lepšie. O čo ho je vo filme menej, o to pôsobia niektoré scény (najmä tá záverečná) bezradnejšie.

Muži v čiernom II

Tento film vedie v posledných týždňoch slovenský rebríček najnavštevovanejších filmov. Môže za to popularita prvej časti, ako aj veľká reklamná kampaň a fakt, že Slovensko obieha v šestnástich kópiách. Ideálny produkt do multiplexov však v skutočnosti sklamal súdnejšiu časť publika, oproti "jednotke" obsahuje možno ešte viac výborných trikov a gagov, tie však, bohužiaľ, akosi nefungujú. Skutočne smiešnych momentov je veľmi málo, takže film je iba dôkazom, koľko ľudskej tvorivosti (predovšetkým tej spoza počítačov) môže vyjsť nazmar. Ochrana nášho sveta pred bizarnými tvormi z vesmíru má tentoraz úroveň maškarného plesu bez hlavného programu.

Svet podľa Prota

"Chcel som, aby bol zábavný a zároveň magický, ale aby popri tom zostal usadený v realite a aby v jeho strede bola pravda," hovorí režisér filmu Svet podľa Prota Ian Softley, ktorého filmárske dielo je čiastočne napínavou detektívkou, komédiou a čiastočne ľudskou drámou - príbehom o tajomnom Protovi (Kevin Spacey), ktorý sa odrazu objaví na stanici, sám a bez batožiny, akoby spadol z hviezdy a vyšiel zo svetelného lúča. Kvôli viditeľnej inakosti a jedinečnosti sa dostáva na psychiatrickú kliniku k ošetrujúcemu, striktne logickému a spočiatku skeptickému lekárovi Markovi Fullerovi (Jeff Bridges). Prot tvrdí, že prichádza zo vzdialenej planéty K-PAX, ktorá je súčasťou súhvezdia Lyra. Svojimi presnými znalosťami udivuje mnohých odborníkov a o svojom domove rozpráva so zanieteným presvedčením zdravého a pravdovravného človeka, čo Fullerovi často nedá spávať. Prot má zároveň nezvyčajne silný vplyv na svoje okolie, najmä na pacientov, ktorým s dokonalou znalosťou psychológie pomáha k uzdraveniu. Na mojej planéte vieme takýmto ľuďom pomôcť, tvrdí. Film až do konca skrýva pravú totožnosť Prota a rozohráva jeho možné osudy viacerými smermi. Spacey hrá pozemského chudáka, ktorý pravdepodobne prežil nesmiernu tragédiu, zároveň je pokojným cudzincom z inej planéty, ktorý výstižne glosuje našu skutočnosť a nikto netuší, ktorá z týchto identít je pravá. Jedna je fascinujúcejšia než druhá, hoci ich režisér predstavuje pritlmeným spôsobom, s citom pre dobrý film, aký sa zaobíde bez citového vydierania a siláckych scén.

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
24. apríl 2024 23:30