StoryEditor

"Miznúce" obchody už nájdete aj na Slovensku. Ale len na pár dní

08.11.2011, 23:00
Chcete nakupovať výhodne a lacno? Skúste nový trend v nakupovaní, takzvané pop-up obchody. Ale pozor, tieto špeciálne butiky fungujú len na krátky čas.

Zdá sa, že hospodárska kríza môže mať aj svoje dobré stránky – okrem iného núti predajcov prichádzať s novými a lepšími obchodnými stratégiami. Zrodil sa napríklad nový trend nazvaný pop-up obchody. O čo v tomto prípade ide? Pop-up butiky sa jeden deň objavia, a o chvíľu sú už zase preč. Sú to vlastne také dočasné či putovné predajne, ktoré sú otvorené vždy iba na pár dní či týždňov. Nejde o žiadnu imaginárnu záležitosť, ale o dobre premyslený marketingový ťah, na ktorom navyše získavajú nielen zákazníci, ale v konečnom dôsledku aj samotní predajcovia. A tento rok dorazili aj na Slovensko.

Keď sú aj zákazníci sýti, aj obchodníci celí
Aby sme veci uviedli na pravú mieru, pop-up butiky sa zväčša objavujú z dvoch dôvodov. Buď si ich otvárajú internetové predajne, aby sa na jednej strane priblížili k zákazníkom a zároveň ponúkli tovar za špeciálne ceny.
„Vďaka nim sa produkt môže dostať fyzicky zákazníkovi do rúk,“ vyjadrila sa pre denník The Guardian Renee Sang, šéfka centra zákazníckych inovácií spoločnosti Accenture. Zároveň dodáva, že tento koncept sa v posledných rokoch prudko rozšíril.
Druhou formou pop-up predajní je otvorenie dočasnej prevádzky značiek, ktoré v danej krajine nemajú svoje zastúpenie. Predajcovia nemusia utrácať veľké sumy za celoročný prenájom priestorov a zákazník sa tak dostane aj k produktom, ktoré by preňho inak ostali nedostupné. Zdá sa, že sa pop-up stratégia naozaj trafila do čierneho a v tomto prípade ide o win-win model, na ktorom môžu obe strany iba získať.


Aj Slovensko je pop-up
Jeden z prvých pop-upov u nás zorganizoval v júni tohto roku internetový nákupný klub Fashion Days.
„Chceli sme nadviazať na úspech Fashion Days Pop-Up Outletu v Prahe, ktorý sa konal len pár týždňov predtým,“ vysvetľuje jeho riaditeľ pre Slovensko Radovan Štefanka. Podľa neho sa táto akcia stretla s pozitívnym ohlasom a nevylučuje opätovné usporiadanie takejto akcie.
„Touto formou môžeme dať našim zákazníkom príležitosť nakúpiť skvelé značky za minimálnu cenu v kamennom obchode, ktorý sa objaví iba dočasne a potom zanikne.“
V októbri sa k nemu pridal aj druhý veľký nákupný klub Stilago, ktorý v priestoroch bratislavského obchodného domu tiež ponúkal svoj tovar s ešte vyššími zľavami ako zvyčajne.
„V priebehu piatich dní trvania pop-up butiku sme predali takmer 2500 kusov tovaru,“ tvrdí country manažér klubu Stilago Boris Morvay.

Retro na pár dní
Mimochodom, pop-up predajne sú viac-menej novinkou aj v susednom Česku. Zaujímavosťou však je to, že medzi „pop-up priekopníkov“ na susednom trhu patrí Slovenka Patrícia Maďarová. V auguste v Prahe otvorila dočasný vintage butik s názvom Boho.
„Dlhé roky som žila v Londýne, a tam to už nejaký čas funguje. Napadlo mi, že akcia spojená s netradičným nákupom módy môže ľudí zaujať,“ hovorí Maďarová. A zaujala – spätná väzba bola podľa nej výborná. Obchod Boho bol navyše riešený skôr ako inštalácia dobovej izby, takže Maďarová tento koncept posunula ešte o niečo ďalej.
„Spojenie pop-upu a vintage mi pripadalo ako niečo, čo môže vyplniť dieru na trhu v Prahe,“ pokračuje Slovenka, ktorá svoj dočasný butik otvorila na dva týždne. A najlepšou správou je, že Patrícia Maďarová plánuje už čoskoro otvoriť takýto pop-up butik aj na Slovensku. To, kde a kedy sa pop-up obchody objavia, sa väčšinou dozviete len pár dní pred ich otvorením. O ich otvorení sa môžete dozvedieť najľahšie na internete – takže vyžaduje trochu námahy si túto informáciu zistiť. Ale väčšinou sa to oplatí.

menuLevel = 2, menuRoute = style/moderna-zena, menuAlias = moderna-zena, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 23:30