StoryEditor

Aj Amerika už vie zvádzať. Autami

26.03.2014, 23:00
Je tu prakticky nový, ale učí sa veľmi rýchlo. Už na prvý pohľad je jasné, že nepochádza z Nemecka. Cadillac ATS,

Je skoré slnečné ráno a ja pravdupovediac s predsudkami presadám do malého červeného Cadillacu ATS. Paradoxne je to presný opak toho, čo mnohí považujú za americké auto. Nemá obrovský motor, nemá ani päť metrov a neobjavuje sa v každom druhom raperskom klipe. A je to dobre.

Americkí inžinieri museli oproti štandardným autám urobiť mnoho ústupkov, aby očarili aj Európu. Najmä v interiéri, ktorý napríklad schováva tiež „tajnú“ schránku. Je presne v strede za prístrojovým panelom klimatizácie, ktorý sa automaticky odklopí. Ak by som na ňu nebol upozornený, nikdy by som ju nenašiel. Otvára sa v štýle Jamesa Bonda, dotykom na presne určenom mieste. Po niekoľkominútovom „návode na použitie“ odchádzam s čistokrvným Američanom, ktorý sa vyrába v Michigane, do bratislavskej džungle.

Do you speak Slovak? Áno

Prvé, čo ma skutočne zarazilo, bola slovenčina. Auto spoza oceánu vie to, čo sa nenaučila ani česká Škoda. Komunikuje s vodičom po slovensky, a to úplne bez chýb. A hneď sa mi na tomto luxusnom červenom autíčku zapáčilo to, že je úplne iné ako typické nemecké prémiové auto, ktoré nájdete na každej križovatke.

Amerika sa začala už naštartovaním, pri ktorom môžete, samozrejme, pokojne nechať kľúč vo vrecku. A... stačilo mi päť minúť, aby som pochopil, že to, čo som si doteraz myslel o amerických autách, je tak ďaleko od reality ako nová diaľnica sľubovaná Robertom Ficom do Košíc v roku 2010.

Teda, nie sú to technicky zastarané či v interiéri odfláknuté kúsky na štyroch kolesách. Čaro slobody na cestách funguje aj v tomto aute, a to nemusí mať ani legendárny osemvalcový motor.

Dobrá správa je, že sa konečne niekto ďalší naučil vyrábať prémiové autá, ktoré sa bez problémov môžu porovnávať s Audi, Mercedesom či BMW.

Ticho, ktoré poteší

Naše auto malo počas testu najazdených takmer 20-tisíc kilometrov, čo je pri testovacích kúskoch pre novinárov už slušné číslo. No vnútri tomu nič nenasvedčovalo, nič nevŕzgalo či netrieskalo, a to ani pri prejazdoch po slovenských cestách. A to už je čo povedať.

Nastavenie podvozka by som umiestnil niekde medzi Mercedes a BMW. Výrobca sa však pekne pohral s odhlučnením kabíny. Okrem všetkých pasívnych prvkov aktívne pomáha aj zvukový systém. Do kabíny vysiela frekvenciu, ktorá filtruje zvuk motora. Rovnakou technológiou disponujú tiež rôzne prémiové slúchadlá.

Trhač asfaltu

Po diaľniciach či okreskách si môžete za volantom uháňať pomerne svižne. Pod kapotou sa skrýva motor, ktorý robí, vzhľadom na hmotnosť auta, z ATS agilného spoločníka.

Pokojných 276 koní sa cíti vynikajúco na prázdnych cestách, kde si môžete aj „zablbnúť“. Aj cez volant cítite, ako sa kolesá schuti zahryzávajú do asfaltu a cez otvorené okno počujete dobre naladený štvorvalec. A táto zábava vás nebude ani veľa stáť. Jedenásť litrov pri jazde, kde si vôbec nedávate pozor na spotrebu, je celkom slušný výkon. Pokojnou jazdou sa viete dostať aj na úroveň deviatich litrov. Ale prečo by ste to vôbec robili?

Návod na použitie? Inštinkty

Automobil je plný exotických detailov, ako napríklad svietiace kľučky či sedadlo vodiča s vibráciami. To upozorňuje na prejdenie pruhu či pri cúvaní na predmety za vami. Jednoducho vibruje presne tam, kde sa niečo nachádza. Zážitku zo šoférovania navyše výborne asistuje premietanie niektorých údajov na čelné sklo, takzvaný head-up displej.

Oproti nemeckým autám ma zaujalo najmä rýchle ovládanie a nastavenie toho, čo presne chcem zobrazovať. Američanov zložitým nastavovaním určite nezískate!

Trochu menší chaos môžete, naopak, zažiť pri pohľade na budíky. Sú neštandardne rozložené a pripomínajú čítanie údajov z kozmickej lode. Na ukazujúcu ručičku z každej strany si jednoducho musíte zvyknúť. Po pár desiatkach kilometrov si to už v hlavne upracete.

Čo je však navrhnuté presne podľa inštinktov, je dotykový displej v strede auta. Ide totiž o moderne zabudovaný tablet. Lepšie dotykové ovládanie sa na trhu hľadá ťažko. Ak ste fanúšikom techniky, zamilujete si ho. Displej registruje váš prst ešte pred dotykom a už ukazuje ďalšie možnosti. Navyše množstvo funkcií je rovnakých ako na telefónoch. Ikony si môžete ľubovoľne prehadzovať či skúšať multidotykové gestá.

Vzadu ako sardinky

Studená sprcha na moje nadšenie z auta prišla v momente, keď som si sadol na zadné sedadlá. Je tu totiž extrémne málo miesta. V technickom preukaze síce nájdete údaj, že auto pojme až piatich pasažiarov, no nie je to pravda. Piati dospelí sa sem jednoducho nezmestia. A to nehovorím o malom mieste nad hlavou. Vpredu ste kráľ, no vzadu skôr natlačený americký burger. Neviem si tu predstaviť dobre živených Američanov, ktorí spokojne kývajú hlavami a majú sa dobre.

Cadillac ATS je prakticky jedno z najmenších áut, ktoré táto automobilka vyrába. Je vypiplané pre európske pomery, no rýchlo sa učí od nemeckých súrodencov. Ako príklad spomeniem drahú príplatkovú výbavu. Auto, ktoré sme prevetrali, stojí nové takmer 60-tisíc eur. No ak sa vám zapáčilo, môžete toto konkrétne dostať už aj za 40-tisíc. Tento Američan je totiž na predaj? Presvedčil vás?

Pach benzínu učaruje

Športový sedan má v predajoch ešte dlhú cestu pre sebou. Nemecká svätá trojica je u nás tak trochu náboženstvo. No kvalitou či technológiami je na tom rovnako. Ako mínus môže pôsobiť malá ponuka motorov, ale ak milujete pach benzínu, zamotá vám hlavu.

Čo sa nám páčilo

Vibrujúce sedadlo, ktoré vás udrží v strehu spolu s vynikajúcim palubným systémom v slovenčine.

Očarili aj jazdné vlastnosti, odlišnosť od nemeckých áut či dobre vyladený zvuk štvorvalca.

Čo by mohlo byť lepšie

Priestor vzadu nie je vytvorený pre troch dospelých ľudí, rovnako si za prémiovosť výbavy zaplatíte.

Pozor si dajte aj na ovládanie na volante. Zdalo sa mi až príliš prekombinované.

 

Snímky: Pavol Funtál, Cadillac

01 - Modified: 2006-03-15 07:53:00 - Feat.: 0 - Title: Útok proti väznici v Jerichu sa skončil, Saadata zadržali
01 - Modified: 2024-04-23 13:32:33 - Feat.: - Title: V recenziách sa mu vysmiali. Toto zariadenie malo nahradiť mobily 02 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy? 03 - Modified: 2024-04-23 09:10:00 - Feat.: - Title: Opel odhalil kompletne prepracované rodinné SUV. Väčšie, štýlovejšie a nielen elektrické 04 - Modified: 2024-04-22 13:21:18 - Feat.: - Title: Toyota prezrádza, aké chyby robia mladí vodiči najčastejšie. Zadarmo im pomôže 05 - Modified: 2024-04-22 13:29:37 - Feat.: - Title: Luxusný džíp Matthewa Perryho z Priateľov sa ani pol roka po smrti nepohol
menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
24. apríl 2024 01:51