Prechádzate sa po Prahe a stretnete mladíka s prúteným košíkom, z ktorého na vás vyvaľuje oči kačica, zajac, sliepka... Nemyslite si o ňom nič zlé. Je to Marek Hlávka a práve zarába na plný úväzok svoje prvé plyšové milióny.
Deň D
Keď sa dvadsaťdvaročný vyučený strojný zámočník Marek postavil pred päticu investorov v českej reality show Deň D, v ktorej nádejní podnikatelia prezentujú svoje originálne nápady na zbohatnutie, diváci pred televíznymi obrazovkami sa museli od smiechu váľať po zemi. Nápad založiť cestovnú kanceláriu pre plyšové zvieratá a ostatných chlpatých neživých miláčikov predsa nedostane len tak hocikto.
Smiech ich však určite prešiel, keď sa dvaja z investorov v porote rozhodli do trochu šialeného nápadu vložiť spolu tristotisíc českých korún. Asi až vtedy vtrhli diváci do izieb svojich ratolestí a poriadne si prezreli plyšové hračky na poličke. Veď možno niektorá z nich to raz dotiahne až na veľkého cestovateľa. Samozrejme, ak sa nájde doma zopár desiatok zbytočných eur.
Antiplyšoví Česi a Slováci
"Prieskum trhu ukázal, že na svete je 1,2 miliardy plyšákov a žiadna služba pre nich neexistuje. Zdalo sa mi divné, že si ich všetci zaobstarávajú, ale nič s nimi nerobia,“ hovorí Marek Hlávka, autor celého nápadu. Je však pravda, že na svete je i obrovské množstvo trebárs takých metiel a nikto ich za ich záslužnú prácu neposiela na wellness pobyty. A nebudeme si klamať, zaslúžili by si to viac ako také neusilovné plyšové veci, ktoré nepohnú ani prstom.
Marek sa však nedal a svojou inovatívnou myšlienkou, ktorá mu prišla na um ešte niekedy v minulom roku, prevalcoval všetky zaužívané konvencie o úspešných business projektoch. A tak 16. februára, keď bola relácia Deň D odvysielaná, vznikla spoločnosť Toy traveling.
Prvá cestovná kancelária pre plyšové zvieratká to rozbehla vo veľkom štýle. V Japonsku vznikajú diskusné fóra na tému cestovania hračiek, americké, mexické, austrálske či japonské noviny a televízie prinášajú správy o prevratnom nápade. Len Česi a Slováci sa príliš nemajú k činu: "Keď si zaobstará plyšáka Čech či Slovák, tak ho dá niekam na poličku alebo vankúš do postele a viac sa oň nestará. V okolitom svete existujú ľudia, ktorí s plyšákom v určitej miere žijú,“ hovorí Marek Hlávka.
Klienti v škatuliach
No odolajte, keď vám niekto ponúkne možnosť poslať svojho chlpatého miláčika na sedemdňový výlet do Prahy, ktorá je zatiaľ jedinou dovolenkovou destináciou v ponuke. Stačí, keď bude menší ako osemdesiat centimetrov a ľahší ako tri kilogramy, zbalíte ho do škatule a pošlete na výlet. "Naposledy nás zarazila plyšová žirafa, ktorá síce v škatuli spĺňala rozmery, ale s natiahnutým krkom už nie. Prižmúrili sme teda jedno oko,“ smeje sa Tomio Okamura, ktorý sa stal spolumajiteľom netradičnej cestovky.
Za prvých sedem týždňov fungovania cestovky už päťdesiat zvieratiek videlo krásy stovežatej. A ďalších minimálne dvesto netrpezlivo čaká na svoj prvý veľký výlet.
Neviete si to predstaviť? "Ako pre ľudí, i pre plyšákov sa začína deň prebudením, raňajkami, hygienou. Potom sa vyrazí do mesta,“ začína rozprávať Marek o dennom programe svojich, no inak sa nedajú nazvať - "klientoch“. Podľa denného plánu sa vyberie so skupinou k vybraným pamiatkam v Prahe. "Tam sa plyšáky fotia, aby ich majiteľ videl krásy mesta a mal pekné zážitky.“
Sex? Určite nie
Rozmýšľate, ako si asi také plyšové kurča môže užívať aromaterapiu pri Karlovom moste s výhľadom na Pražský hrad s vonnými tyčinkami a so sviečkami? Alebo thajskú masáž, ktorú mu dopraje ohybná Ázijčanka? Presne o tom vám môže večer napísať v emailovej správe, ktorou vám každý deň oznámi, ako dopadol jeho deň.
Nemusíte sa ani báť, že váš maznáčik umrie od hladu. Jeho sprievodcovia sa s ním určite zastavia na tradičný český obed a ak je náhodou vaše zvieratko abstinentom, dostane namiesto piva malinovku. O týždeň vám doručia krabicu s vašim najmilším i cédečko s fotkami na najzaujímavejších miestach, ktoré váš plyšový miláčik navštívil. Pritiahnuté za vlasy? To ani náhodou. Fajnovky sa domov ponesú v špeciálnej škatuli s vankúšikom a perinkou, v teplučku so všetkým pohodlím.
Splniť môžete svojmu hrošíkovi či mačičke i neštandardné želania, ale len do určitej miery. "Doteraz sme odmietli iba požiadavku na sex medzi plyšákmi. Myslíme si, že to je už za hranicami toho, čo by sme mali robiť,“ hovorí Tomio Okamura.
Pohľadnica z Ria
Myslíte si, že je to celé akýsi aprílový žart? Ani náhodou. Ešte stále sa na svete nájdu ľudia, ktorí sú ochotní zaplatiť desiatky eur za bláznivé veci. A aj takí, ktorí vedia, ako ich hravosť speňažiť vo svoj prospech. A možno o pár mesiacov vám aj váš plyšový zajko pošle pohľadnicu z Tokia alebo Ria de Janeiro, kam plánuje firma rozšíriť svoje aktivity. A vôbec sa nečudujte, ak vám o svojich veselých zážitkoch doma nebude chcieť porozprávať. Je to čudné, ale tieto hračky sú komunikatívne iba na výletoch. Doma sa z nich znova stávajú tvarované kusy farebného plyšu. I keď s krásnymi novými zážitkami.