Vedeli ste niečo o Slovensku predtým, než ste tu začali pracovať?
Áno, predtým, než som sem prišla, som mala o Slovensku nejaké informácie. Keď som pracovala v centrále spoločnosti v Amsterdame, mala som na starosti koordináciu vo viacerých spoločnostiach skupiny v Európe. Jej súčasťou bol aj Heineken na Slovensku, preto som vtedy niekoľkokrát Slovensko aj navštívila. Keď som pracovala ako generálna riaditeľka Heinekenu v Rwande, tamojší obchodný riaditeľ predtým pracoval na Slovensku a mal dokonca za manželku Slovenku. Veľa mi rozprávali o krajine a o ľuďoch, ktorí tam žijú. Hrdosť Slovákov na svoju krajinu, a to, ako náruživo povedia "To je typický Slovák!" na mňa vždy urobia dojem.
Akú povesť má vo všeobecnosti Slovensko a slovenské spoločnosti v zahraničí?
Veľa ľudí Slovensko nepozná a často si mýlia Slovensko so Slovinskom. Povedala by som to asi tak, že mimo Slovenska sa o Slovensku alebo slovenských spoločnostiach veľa nevie. Mnoho ľudí nevie dokonca ani to, že Česká republika a Slovensko už netvoria jeden štát.
Čo si myslíte o Slovákoch? Sú podľa vášho názoru usilovní? Aké sú podľa vás klady a zápory slovenskej pracovnej sily?
Veľmi mi imponuje ľudská aj profesionálna kvalita mojich slovenských kolegov. Myslím si, že sú usilovní, veľmi seriózni, profesionálni a oddaní svojej práci, sú dychtiví učiť sa a postupovať dopredu a sú k sebe kritickí. Musím však pripustiť, že som si všimla aj určité negatíva v prístupe slovenských zamestnancov, a tie sa týkajú najmä ich prístupu k poskytovaniu služieb. Keď idem von na večeru, alebo nakupujem, služby zákazníkom nie sú práve najlepšie. Ľudia sa často vôbec neusmievajú, ani sa pri rozhovore s vami netvária príliš priateľsky. Samozrejme, prekážkou je aj jazyk, bolo by výborné, keby sa čím viac Slovákov venovalo zlepšovaniu svojich zručností v tomto smere.
Myslíte si, že Slováci a slovenské spoločnosti sú schopní presadiť sa na svetových trhoch?
Som o tom presvedčená, majú ten správny prístup k podnikaniu. Veľkou výhodou je, že Slováci sú veľmi prispôsobiví a flexibilní, čo je v neistých časoch, v ktorých dnes žijeme, veľkou devízou. Nezáleží na tom, akou malou krajinou ste, keď máte ten správny prístup k podnikaniu, uspejete všade. Treba investovať značné prostriedky do vzdelávania, ktoré je základom pre blaho krajiny, a vychovávať profesionálov schopných exportovať svoje vedomosti a zručnosti všade.
Čo si myslíte o kvalite produktov vyrábaných na Slovensku? Akú majú povesť v zahraničí?
Vo všeobecnosti je kvalita produktov na veľmi dobrej úrovni, ak nie dokonca prvotriedna. Samozrejme, že existujú rozdiely, lenže to je všade, záleží na cene, ktorú ste ochotní za niečo zaplatiť, ale je ľahké nájsť tu vysokokvalitné produkty. Bohužiaľ, neviem sa vyjadriť k povesti slovenských produktov v zahraničí, jednoducho nemám takéto informácie.
StoryEditor
