StoryEditor

Trh spotrebnej IT: tvrdá práca na digitalizácii

20.02.2006, 23:00

Trh spotrebnej IT je podľa prognózy IDC rozsiahly a príliš rozdielny na to, aby sa dal tento malý priestor ovládnuť. Digitalizácia, mobilita a konvergencia pokračujú pri vytváraní jedného priestoru s niekoľkými pevnými ukazovateľmi na plánovanie trhu. IDC definuje na tento rok štyri prognózy pre trh spotrebnej IT:
Digitálna hudba
* Služby digitálnej hudby pomáhajú konsolidovať hudobný priemysel. Očakáva sa, že výrobky a služby v roku 2006 budú jednoznačným predelom v nedostatkoch, ktoré vládnu v hudobnom priemysle. V roku 2006 IDC predpokladá rast množstva platených on-line používateľov služieb hudby až na 34,5 milióna na celom svete. Ich počet sa zvýši o 44 percent v porovnaní s rokom 2005, a výnosy sa ustália na miliarde dolárov, čo predstavuje 4 % celkovo projektovaného obratu v hudobnom priemysle na celom svete. V roku 2006 sa bude v USA nachádzať v oblasti hudby viac než polovica používateľov služieb s priamym prístupom. Populárna iTunes Music Store firmy Apple si udrží vedúcu pozíciu v USA aj na medzinárodnej scéne.
Formát modrý lúč
* Formát Blu-ray (modrý lúč) sa stane normou pre novú generáciu DVD v roku 2006. V súčasnosti sú pre novú generáciu DVD určené dve rovnocenné normy: HD-DVD podporovaná firmou Toshiba a Blu-ray podporovaná firmou Sony. Obidva formáty sa dostanú na trh, ale na konci roku 2006 bude jednoznačný víťaz na prehrávanie obsahu: Blue-ray. Možno jeden dôležitý faktor pre víťaznú normu bude obsah. V októbri minulého roku firma Paramount oznámila svoj plán podporovať obidva formáty, verejne len HD-DVD, prešlo niekoľko týždňov a podobné vyhlásenie vydala firma Warner Bros. To zabezpečuje pre Blue-ray okolo 80 percent dostupného obsahu a pre HD-DVD približne 50 percent. NBC/Universal oznámila výhradnú podporu formátu HD-DVD, hoci IDC očakáva, že svoje rozhodnutie počas roka zmení a bude používať obidva formáty. Herná konzola PS3 bude tiež hrať vedúcu úlohu pri podpore Blu-ray v porovnaní s HD-DVD, vytvorením rýchlej inštalovanej základne, ktorá bude pôsobiť na uvedené štúdiá.
Internetová televízia
* Internetová televízia IPTV bude mať odberateľov, ale jej vplyv na trh platenej TV bude v roku 2006 obmedzený. IDC predpokladá, že v roku 2006 sa počet telekomunikačných televíznych zákazníkov na celom svete zdvojnásobí, dosiahne 6,5 milióna zákazníkov v Ázii, západnej Európe a Severnej Amerike. Je to grandiózny rast, ale nasýtenie je stále nízke. V USA existuje menej ako milión zákazníkov telekomunikačnej TV. Doslova kvapka z celkového počtu, ak to porovnáme so 70 miliónmi zákazníkov káblových televízií a 27 miliónmi zákazníkov satelitných TV v celej krajine. Nedá sa však povedať, že poskytovatelia služby IPTV budú v roku 2006 neúspešní: ich konkurenciu budú určite pociťovať prevádzkovatelia káblovej a družicovej televízie, najmä po tom, ako telekomunikačná TV získa rozmach a služby "triple play" a "quad play" (hlas, video, dáta a hlas cez rádiové siete) sa dostanú do polohy "musím ich mať". V roku 2006, scéna podnikateľských aktivít, a nie účet zákazníka, budú pravdepodobne určovať ultimatívny úspech IPTV vrátane výstavby infraštruktúry, problému udeľovania licencie, získavania obsahu, návrhu middleware pre IPTV a vyhodnotenia moderných aplikácií. IPTV nechce byť tento rok len atrakciou na trhu platenej TV. Na záver roka 2005 sa prejavil náhly vzostup aktivity v segmente video na požiadanie na webe. IDC očakáva pokračovanie presunu vlastníkov obsahu a výrobcov obsahu a premostenie prostredia tradičnej platenej TV k IPTV so zákazníkom pripojeným cez širokopásmovú prípojku. Internetová televízia IPTV predstavuje novú príležitosť na vznik masového trhu.
* Herné konzoly: firma Microsoft bola na trhu prvá, ale Sony bude stále dominovať. V tomto odvetví len traja výrobcovia vyrábajú konzoly s obratom 24 miliárd USD: Sony, Microsoft a Nintendo. Záujem o výrobky je vysoký a dominantné postavenie nie je potrebné. Microsoft svoj nový výrobok Xbox 360 uviedol na trh niekoľko mesiacov pred firmami Sony (PS3) a Nintendo (Revolution) a v tomto roku má 4- až 6-mesačný náskok v porovnaní s konkurenciou. V súčasnej generácii herných konzol dominuje Sony s počtom 89 miliónov PS2 inštalovaných v roku 2005, Motorola s počtom 24 miliónov Xbox a Nintendo s počtom 21 miliónov GameCube. Stratégia Microsoftu daná kombináciou skoršieho začiatku, lepšieho priemyselného návrhu, výrazného obsahu v Xbox Live mu priniesla významné výhody skorého obsadenia trhu a predpokladá sa, že na tejto pozícii sa udrží pred Sony najmenej do prvého polroka 2007. Je tiež veľmi pravdepodobné, že ak Sony uvedie na trh svoju PS3 a vybuduje si dostatočné výrobné kapacity, distribučné kanály a hernú knižnicu, stratu rýchlo dobehne.

menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
24. apríl 2024 01:46