StoryEditor

Revolučné noviny pre tablety skončili fiaskom

04.12.2012, 23:00
Denník mediálneho magnáta Ruperta Murdocha určený pre iPady skrachoval po 2 rokoch so stratou 60 miliónov dolárov.




Veľký mediálny projekt určený pre tablety sa skončil totálnym fiaskom. Pilotný denník špeciálne vyvinutý pre iPady doplatil na obrovský 60-miliónový dlh, ktorý potopil ambiciózne plány magnáta Ruperta Murdocha v oblasti technológií budúcnosti.

Šéf mediálneho impéria News Corporation totiž narazil na slabú inzerciu a tiež na nezáujem čitateľov platiť si za webové správy. Titul The Daily tak končí po dvoch rokoch v rekordnej strate. O prácu príde viac ako stovka zamestnancov. „Mal to byť pokus o novodobú novinárčinu. The Daily však nenašiel dostatočný počet odberateľov, aby nás to presvedčilo, že tento obchodný model je dlhodobo udržateľný,“ povedal médiám Murdoch.

Koniec experimentu
Prvé noviny na svete určené výlučne pre tablety tak skončia už v polovici decembra. Magnát ho pritom veľkolepo predstavil začiatkom minulého roku v newyorskom Guggenheimovom múzeu. Hovoril vtedy okrem iného o snahe ponúknuť obsah ľuďom, ktorí kvôli internetu nečítajú tradičné papierové noviny, ale aj o úspore nákladov na tlač.

Denníku sa však čitateľov nakoniec zaujať nepodarilo. Získal len 100-tisíc predplatiteľov. Na to, aby sa udržal na hranici zisku, pritom potreboval najmenej pol milióna platiacich čitateľov. „Doba moderných technológií so sebou prináša nezáujem o tlačené médiá, takže prechod na internet je prirodzený. Mediálnym spoločnostiam sa však zatiaľ nedarí vytvoriť mechanizmus, ktorý by motivoval ľudí platiť za webový obsah,“ povedal pre HN expert na IT Ondrej Macko.

Pritom práve The Daily odborníci pri jeho uvedení na trh označovali za možnú cestu k oživeniu upadajúceho predaja novín. Okrem iPadu ho mohli ľudia čítať aj na telefónoch iPhone a tabletoch s operačným systémom Android. Predplatné denníku stálo 99 centov týždenne alebo 39,99 dolára ročne.

Miliónový prepad
Podľa informácií denníka The New York Times bol však Murdochov plátok v ročnej strate až 30 miliónov dolárov, ktorá sa tak za dva roky vyšplhala na 60 miliónov. Týždenná prevádzka pri 120 zamestnancoch pritom vychádzala na 500-tisíc dolárov. O dlhodobo trvajúcich problémoch svedčilo aj minuloročné prepúšťanie, keď v The Daily prišlo o miesta 50 ľudí z pôvodných 170 zamestnancov.

Technológiu, ktorá teraz po internetovom denníku ostane, chce Murdochov koncern využiť pre svoj americký bulvárny titul The New York Post. Zo zaniknutého denníka tam prejdú aj niektorí ľudia. „Vezmeme to najlepšie, čo sme sa naučili v The Daily a využijeme to v našich ďalších tituloch,“ uviedol Murdoch.

Za neúspechom projektu šéfa impéria News Corporation podľa analytikov totiž stojí aj minuloročný škandál s masívnym odpočúvaním tisícok celebrít redaktormi britského nedeľníka News of the World. Aféra viedla k zrušeniu tohto bulvárneho týždenníka a k rozpútaniu vyšetrovania novinárov v Británii. 

menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
24. apríl 2024 20:03