Folklór i spoločnosť, Balbínova poetická strana, Helax -- Ostrava sa baví, Strana zdravého rozumu -- českej politickej recesii sa očividne medze nekladú. Takto netradične znejú názvy niektorých subjektov, kandidujúcich v júnových parlamentných voľbách. Dohromady je ich 26 a asi najoriginálnejší názov má zoskupenie 4 vízie. Každá z jeho štyroch vízií je totiž súčasťou oficiálneho pomenovania. Ten potom vyzerá takto: "1. Daňový systém na jednom papieri formátu A4. 2. Regulácia inovácie + vysoká kvalita = kratší pracovný týždeň. 3. Rodinný dom ľahšie pre každého. 4. Reklama, ktorá informuje -- áno; reklama, ktorá ovplyvňuje -- nie. www.4vize.cz".
Česká volebná komisia začiatkom týždňa pridelila jednotlivým stranám, hnutiam a koalíciám číslo, ktoré predtým, pochopiteľne, vyžrebovala. Ak sa však kedysi tomuto aktu prisudzoval pomerne veľký význam, tentoraz akoby si politici uvedomovali, že pre rozhodovanie voličov budú dôležitejšie iné, pragmatickejšie dôvody, než len originálny názov alebo magické číslo. Získanie pozornosti je totiž jedna vec a reálna šanca dostať sa do Poslaneckej snemovne druhá -- súťaží sa v inej kategórii, vo voličskej priazni. Tu už možné poradie vyzerá inak.
Podľa najnovšieho, aprílového, prieskumu verejnej mienky má najväčšiu podporu Občianska demokratická strana -- získala by 29,5 percenta hlasov. Druhí sociálni demokrati za ňou zaostávajú čoraz viac, agentúra Factum Invenio im predpovedá zisk 23,6 percenta hlasov. Do parlamentu by sa dostali ešte komunisti, ľudovci a aj zelení, ktorých možno pokojne označiť za šťuku volebnej kampane. Najnovšie si už trúfajú i na desaťpercentnú podporu, čo z nich robí možného obletovaného vládneho koaličného partnera. Všetko totiž nasvedčuje tomu, že aj ďalšia česká vláda bude koaličná, zložená z niekoľkých strán. Otázkou je "len" to, kto sa s kým spojí. Prosperitu pritom ponúka národu všetkých päť strán so šancou na úspech -- rôznia sa len recepty, ako sa k nej dostať.
Charakteristickým znakom tohtoročnej predvolebnej kampane v ČR je predovšetkým jej dĺžka -- boj o voliča sa začal z hľadiska stanoveného termínu neobvykle skoro, prakticky tri mesiace pred samotným meraním síl. O popularizáciu volieb sa zaujímavým spôsobom postarala i verejnoprávna televízia, ktorá v relácii "Otázky Václava Moravca" v priamom prenose prináša politické diskusie zo všetkých krajov. Vďaka širokej sledovanosti sa o tomto programe dá povedať, že sa stal novým mediálnym fenoménom. Menej pozitívnym prvkom predvolebnej atmosféry je potom neobvyklé množstvo škandálov, afér a odhalených korupčných prípadov, s ktorými akoby sa vrece roztrhlo. Nechýbajú ani dramatické scény, keď polícia podozrivých zatýka trebárs priamo na ministerstve dopravy.
A nezabudnime ani na slovenský prvok v českej predvolebnej kampani. Kým premiér Mikuláš Dzurinda príde posilniť pravicovú ODS, skupina Elán má rezko vyhrávať na akcii organizovanej sociálnymi demokratmi. Susedská pomoc sa vždy hodí.
StoryEditor