News Corporation, mediálny konglomerát Ruperta Murdocha, uvádza v správe zverejnenej v stredu výrazné zvýšenie ziskov za posledný štvrťrok. Dobrým hospodárskym výsledkom pomáhajú najmä americké televízne siete Fox a už dlhší čas favorit na trhu spravodajských staníc Fox News Channel, ktorých nárast sledovanosti zákonite dal vzpruhu aj príjmom z reklamy. Zisky Fox News sa oproti predchádzajúcemu štvrťroku až zdvojnásobili, celkový zisk News Corp. predstavoval 370 miliónov dolárov.
Fox News Channel (FNC) už rok a pol poráža svojho najvýznamnejšieho konkurenta CNN/U.S. Divákov si získava nielen bulvárnejším a neformálnym prístupom, ale aj komentovaným spravodajstvom v konzervatívnom duchu. Ani americký minister obrany Donald Rumsfeld sa netají tým, že Fox News je jeho obľúbenou televíziou a niet sa čo čudovať, jej zakladateľom a hlavným ideológom je totiž bývalý stratég Republikánskej strany Roger Ailes. Paradoxne, jej slogan znie: Férové a vyvážené -- My informujeme, vy rozhodujete. V každom prípade, moderátori a reportéri zakomponujú svoj názor takmer všade a vôbec sa nesnažia vplývať na podvedomie, robia to úplne evidentným spôsobom. Napríklad moderátor Shepard Smith nepovie o americkom bojovníkovi v radoch Talibanu Johnovi Walkrovi Lindhovi inak ako o "džihádovom Johnym". Počas volieb v roku 2000 televízia fandila guvernérovi Georgeovi W. Bushovi akoby šlo o futbalový zápas, nenadarmo sa stala synonymom pre demokratov zdrvujúcich volieb. Neskôr po 11. septembri začali bojkotovať zábery Al-Džazíry a palestínskych samovražedných útočníkov v Izraeli zásadne označuje za vražedných atentátnikov (aby náhodou u publika nevzbudzovali s nimi súcit). Britský analytický týždenník The Spectator označil jej vysielanie za nedôveryhodné a azda aj cenzurované a v čase konfliktu v Iraku si FNC dokonca vyslúžil prezývku štváčsky vysielač.
No diskusné relácie a talkšou Foxu jasne vedú nad konkurenciou a ešte pred pár rokmi nie príliš známy Bill O´Reilly za krátky čas úplne prevalcoval Larryho Kinga, ktorý bol na vrchole už desiatky rokov.
Fox News sa tak stáva hybnou silou amerického káblového spravodajstva, ktorému počas 20 rokov dominovala CNN. Stanica prišla s mnohými inovatívnymi prvkami, čo sa týka obsahovej aj grafickej stránky (vrátane kontinuálneho spravodajského tickeru na spodku televíznej obrazovky, ktorý rýchlosťou blesku odkopírovali aj CNN či MSNBC). Jej reportéri, moderátori a ostatní novinári sa stávajú celebritami, píšu sa o nich profilové reportáže v popredných obrázkových časopisoch (napr. People). "Fox aj naďalej vedie nad CNN, úctyhodný triumf pre kanál, ktorý kritici odsudzujú ako miesto pre pravicové beštie," tvrdí Peter Johnson, mediálny expert z USA Today.
Stanica sa v káblových sieťach prvýkrát objavila v októbri 1996 a jej začiatky neboli ľahké. Spočiatku mala problémy s distribúciou. Mocný Time Warner, budúci majiteľ CNN, odmietol Fox News šíriť v New Yorku, čo sa takmer rovnalo rozsudku smrti. Keď FNC debutovala, malo ju možnosť sledovať iba okolo 17 miliónov ľudí a za každého jedného abonenta zaplatil Murdoch neuveriteľných 11 dolárov. Už v júni 2002 však v rekordne krátkom čase prekonal hranicu 80 miliónov amerických domácností, v ktorých si môžu vysielanie stanice zapnúť. Ide o najrýchlejší rast tohto druhu v histórii káblovej televízie v USA.
Fox News predefinoval mapu amerických spravodajských televízií a diktuje konkurentom ako sa majú správať, aký typ relácií, aká grafika, ba dokonca aký názor je "in". Inovátorský prístup prináša aj svoje ovocie v podobe dolárov. "Fox jasne predstihol každé očakávania. Príjmy z reklamy sa zvýšili, výdavky znížili," dodáva analytik Jeffrey Logsdon.
StoryEditor
