StoryEditor

Američania chystajú nového potomka legendy

09.07.2015, 00:00
Spoločnosť Spike Aerospace chce oživiť biznis s komerčnými supersonickými letmi.

Ráno sadnúť do lietadla, o pár hodín pristáť vNewYorku, rýchlo vybaviť obchodné stretnutia a na večeru byť už doma s rodinou. To má byť svetlá budúcnosť manažérov, ktorú sľubuje spoločnosť Spike Aerospace. Leteckému trhu predstavila nové nadzvukové lietadlo, ktoré pre zákazníkov zmenší svet a zväčší potešenie zo života. „Letiace 700 kilometrov za hodinu rýchlejšie ako akékoľvek iné civilné lietadlo, Spike S-512 umožní zákazníkom stihnúť viac a užiť si tak život,“ láka letecký výrobca svojou novinkou prezývanou aj „syn Concordu“.

Významný pre obchod

Rýchla pracovná cesta do USA, víkendové nákupy v Dubaji či „na otočku“ do Číny, svet sa vďaka supersonickým lietadlám môže stať výrazne menším a dostupnejším. „Nadzvukové lietadlá sú rozhodne budúcnosťou letectva,“ hovorí prezident Spike Aerospace Vik Kachoria, ktorý vidí v takomto spôsobe dopravy veľký význam aj v oblasti obchodu. „V každom konkurenčnom biznise má skracovanie času letu obrovský význam. Ale pre tých, ktorí žijú zaneprázdnené a globálne životy a napriek tomu chcú stráviť čo najviac času so svojou rodinou, bude Spike S-512 nevyhnutnosťou.“ Lietadlo by malo zvládnuť trasuNewYork City – Londýn za tri hodiny, Londýn – Bombaj za štyri a Londýn – Tokio len za päť hodín.

Miláčik manažérov

Na technológiách a konštrukcii stroja, ktorý poletí rýchlosťou až 1770 kilometrov za hodinu, sa podieľali inžinieri, ktorí pracovali pre také spoločnosti ako Airbus, Gulfstream či Bombardier. Do vzduchu by sa mohol dostať už v decembri 2018. Spike S-512 má svojím luxusom slúžiť najmä manažérom, medzi ktorými by takýto nápad mohol mať úspech. „Práve vrcholoví manažéri budú mať iste záujem o takýto typ prepravy, keďže čas sú peniaze,“ komentuje nový nápad Lukáš Lóci, analytik Capital Markets. Otázne je, či bude dostatočný záujem aj pri súčasných trendoch komunikácie cez telemosty a videokonferencie. Ľubomír Krupár, exriaditeľ letiska Sliač, však vidí aj iný potenciál takého stroja. „Pri zhoršovaní sa bezpečnostnej situácie vo svete si viem predstaviť také lietadlá v službách štátov, ktoré sa podieľajú na determinovaní, svetového poriadku´.“

Luxus bez okien

Konštrukcia nadzvukového lietadla je náročná z viacerých aspektov, no jedným z najväčších problémov pri stavbe trupu sú okná. Spike Aerospace sa to rozhodol vyriešiť radikálne. Okná nebudú. Steny kabíny pasažierov budú obložené obrazovkami, na ktoré sa budú premietať zábery z vonkajších kamier. Cestujúci, ktorých sa do lietadla zmestí 12 až 18, tak budú môcť na stenách pozerať fotografie či film. Tieto vymoženosti, ako aj náklady na konštrukciu a spotrebu, robia zo Spike S-512 záležitosť pre bohatých. „Je skôr záležitosťou diaľkových letov cez oceán a pre úzku skupinu ľudí, do ktorej zaraďujeme bonitnú klientelu vrcholových manažérov,“ dodáva Lóci.

Supersonické lietadlo je neoficiálnym nasledovníkom kedysi populárneho britsko-francúzskeho Concordu. Ten svoju službu vo vzduchu ukončil v roku 2003, tri roky po leteckom nešťastí v Paríži. Následkom toho zakázali USA civilné lety nadzvukových lietadiel vo svojich letových priestoroch, a to je tiež jedna z prekážok, ktoré by museli Spike Aerospace prekonať. Konkurencie legendárnych Concordov sa však už obávať nemusia. „Ako priekupníci nadzvukového komerčného lietadla už svoju úlohu splnili, na dnešnú dobu sú zastarané,“ hodnotí Lóci.

Nadzvukový jet Spike S-512

Maximálna rýchlosť: 1770 km/h, Mach 1,6

Dĺžka: 40 metrov

Rozpätie krídel: 18,3 metra

Základná váha: 17,2 tony

Maximálna váha pri vzlete: 38 ton

Maximálny dolet: 7408 kilometrov

Kapacita pasažierov: 18

Cena: 50,7 mil. – 67,6 mil. eur

Míľniky spoločnosti Concorde

1969 – Po trinástich rokoch výskumu supersonických lietadiel vzlietol Concorde spoločnosti British Airways na oblohu 2. marca. Trasu Toulous –NewYork zvládol za 3 hodiny 18 minút. V októbri toho roku prekonal rýchlosť zvuku, o rok nato Mach 2.

1986 – Concorde uskutočnil svoj prvý let okolo sveta. 45444 kilometrov prekonal za necelých 30 hodín.

2000 – Lietadlo spoločnosti Air France spadlo tesne po odlete z Letiska Charlesa de Gaulla v Paríži. Príčinou nehody bola porucha motora. Pri nešťastí zomrelo 109 ľudí v lietadle a štyria na zemi.

2003 – Po dlhom skúmaní nešťastia napokon Concorde skončil. Koncom mája sa uskutočnil posledný komerčný let spoločnosti Air France, British Airways skončil v auguste letom z Barbadosu. V novembri tohto toku bol Concorde poslednýkrát vo vzduchu, pristál na letisku vo Filtone. Miesto prvého odletu tak bolo aj miestom jeho posledného odpočinku.

01 - Modified: 2007-07-17 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Teplo podľa zákona
01 - Modified: 2024-04-17 16:57:31 - Feat.: - Title: Ryanair očakáva, že Boeing mu dodá 40 lietadiel do polovice júla 02 - Modified: 2024-04-08 13:56:56 - Feat.: - Title: Šarlatán, či génius? Vedec sa pred 100 rokmi chválil vynálezom lúča smrti 03 - Modified: 2024-03-06 08:58:14 - Feat.: - Title: Rusi sa tlačia vpred nebezpečnou taktikou. Ukrajinské línie kropia ničivé bomby, ktoré prerazia aj do bunkrov 04 - Modified: 2024-03-04 11:19:37 - Feat.: - Title: Ukrajina očakáva okrídlenú primadonu. F-16 však môže byť bez údržby prekliatím 05 - Modified: 2024-02-08 16:39:30 - Feat.: - Title: Let z Prahy do Izraela musel kvôli agresívnemu pasažierovi pristáť v Grécku
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
19. apríl 2024 06:20