StoryEditor

Maďari budú mať modernejšie Gripeny

14.10.2002, 00:00

Maďarsko podpísalo v decembri minulého roka zmluvu o prenájme 14 viacúčelových lietadiel Gripen švédskej firmy Saab. Podľa tejto dohody si Maďarsko lietadlá prenajalo na desať rokov (s možnosťou následného zakúpenia) za 108 miliárd forintov (asi 14 miliárd Kč). V tejto cene je zahrnutý výcvik pilotov a pozemného personálu i servis strojov na obdobie prenájmu. Nie je v nej však cena výzbroje, ktorá by podľa odhadu mala stáť ďalších 30 - 40 miliárd forintov. Dohodu z maďarskej strany všemožne podporovalo ministerstvo hospodárstva, výrobcovia sa totiž zaviazali na investície v Maďarsku v hodnote 110 percent ceny prenájmu.
V Maďarsku však boli v apríli parlamentné voľby, ktoré vyhrala niekdajšia opozícia. "Prenájom Gripenov bol historickým hriechom predchádzajúcej vlády," tvrdil krátko po svojom nástupe do úradu nový minister obrany Ferenc Juhász. "Vtedajšie rozhodnutie nebralo ohľad na potreby NATO. Prenajali sme 14 strojov vhodných na prehliadky, ich bojová hodnota je pre nedostatočnú kompatibilitu a výzbroj veľmi nízka," dodal Juhász. Rozhodnutie vtedy kritizoval i rad odborníkov. Maďarská armáda stále pokračuje v procese transformácie na modernú profesionálnu armádu a obmedzené finančné zdroje mali byť podľa nich použité na oveľa základnejšie potreby ako na nákup akýchkoľvek supersonikov.
Nové vedenie rezortu obrany začalo okamžite skúmať možnosti, ako by mohlo z podpísanej zmluvy vycúvať. Keď zistilo, že to nepôjde, začalo rokovať aspoň o jeho zmene. Rokovacia pozícia Maďarov sa trocha zlepšila tým, že od kúpy Gripenov odstúpila česká vláda a výrobcom lietadiel by prišla vhod aspoň jedna úspešná dohoda s členským štátom NATO ešte pred summitom v Prahe.
V stredu oznámil maďarský minister obrany, že švédska strana predbežne súhlasila so zmenou podmienok zmluvy. Maďarsko by tak namiesto pôvodne plánovaných niekoľko rokov starých strojov získalo Gripeny najnovšej generácie, ktoré by už nemali nedostatky tých predchádzajúcich.
"Znamená to, že tieto lietadlá už budú schopné tankovať počas letu, viezť väčšiu a kvalitnejšiu výzbroj a ich komunikačné prostriedky budú úplne kompatibilné s vybavením NATO," hovorí Juhász. Nové podmienky by podľa neho znamenali asi 10- až 15-percentné zvýšenie nájomnej ceny. Maďarsko rovnako požiadalo o zmenu režimu splátok, podľa toho by mala byť prvá splátka aktuálna v budúcom roku namiesto 35 miliárd forintov iba 10 miliárd. Dodanie lietadiel by sa však tým tiež o rok oneskorilo a prvé maďarské Gripeny by mali nastúpiť do služby až v roku 2006.
Za najvýznamnejšiu zmenu sa považuje doplnenie schopnosti tankovať počas letu. Gripen sa totiž vyznačuje veľmi nízkym doletom (1 500 kilometrov pri prelete oproti viac než dvojnásobku konkurenčného stroja F-16), a to znemožňuje jeho nasadenie v prípadných spoločných akciách NATO. Predchádzajúcej vláde blízky denník Magyar Nemzet dokonca začiatkom októbra s odvolaním sa na osoby z okolia bývalého premiéra uverejnil informáciu, podľa ktorého prenajala Orbánova vláda lietadlo s krátkym doletom schválne, aby tak zabránila nasadeniu maďarských síl mimo Maďarska. Podľa dnešnej opozície je zmena zmluvy zbytočným vyhadzovaním peňazí. "Ide o čisto politickú záležitosť, musí sa dokázať, že sme zle hospodárili s peniazmi daňových poplatníkov," hovorí štátny tajomník ministerstva obrany za predchádzajúcej vlády István Simicskó, podľa ktorého s medzinárodným nasadením maďarských lietadiel nikdy nepočítali ani západní spojenci.
Výrobcovia lietadiel sľubovanej kompenzačnej investície do maďarskej ekonomiky sú zatiaľ tiež v štádiu prieskumu. Maďarské ministerstvo hospodárstva spoločne s výrobcami zostavilo zoznam asi tisíc domácich podnikov, ktoré by mali záujem o švédske investície. Je však už jasné, že tie pôjdu v prvom rade na ďalší rozvoj už existujúcich maďarských investícií skupiny Wallenberg, ktorá okrem Saabu vlastní napríklad Ericsson alebo Electrolux.
Tento rok v auguste (namiesto pôvodne sľubovaného apríla) tiež začala ruská firma RSK-MIG s modernizáciou 14 maďarských lietadiel MIG-29, ktoré v súčasnosti ako jediné bránia maďarský vzdušný priestor. Cena za predĺženie ich živnosti do roku 2005 by nemala prekročiť 5 miliárd forintov. (Dvadsaťosem lietadiel MIG-29 získalo Maďarsko ako kompenzáciu ruského dlhu ešte v polovici deväťdesiatych rokov. Jedno z lietadiel sa zrútilo, zo zostávajúcich je ich podľa armádnych zdrojov dnes bojaschopných iba desať, ich živnosť by sa však mala tento rok končiť.) Maďarsko uvažuje aj o modernizácii svojich zostávajúcich MIG-29. "Rusi by za to chceli asi 30 starších MIG-21, vyradených zo služby v roku 2001," hovorí politický tajomník ministerstva obrany Imre Iváncsik.

menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
25. apríl 2024 06:22