Pri milánskej gotickej katedrále sa vyníma plagát, ktorý naznačuje budúcnosť mediálneho impéria premiéra Silvia Berlusconiho, píše Rachel Sandersonová vo fíčri britskej agentúry Reuters. Asi 20 metrov vysoký billboard oznamuje začiatok talianskej futbalovej sezóny, konkrétne AC Milána (vlastní ho taliansky premiér). Na jeho spodku sú mená dvoch klubových sponzorov -- Sky Italia Ruperta Murdocha, sestry britskej BSkyB a americkej Fox Television, a telekomunikačného giganta MarcaTronchettiho Proveru. Silvio Berlusconi pritom vlastní najväčšiu taliansku televíznu sieť Mediaset. Na plagáte chýba iba štátna televízia RAI.
Mediaset a RAI sú v súčasnosti najväčšími konkurentmi, sleduje ich vyše 95 percent talianskeho publika. Berlusconi pritom vplýva na obe -- na jednu z politického úradu, na druhú prostredníctvom rodinného podniku Fininvest. Tento fakt pritom on sám popiera. Ďalšími, aj keď zatiaľ oveľa menšími hráčmi na talianskom mediálnom trhu sú dominantný telekomunikačný operátor Tronchetti Provera s dvoma menšími televíznymi stanicami a vznikajúca Sky Italia, ktorá sa vytvorila začiatkom roka fúziou platených televízií Stream a Telepiu. No analytici tvrdia, že nový mediálny zákon môže všeličo zmeniť.
Novela navrhovaná ministrom komunikácií Mauriziom Gasparrim otvára otázku vlastníctva médií a ruší predchádzajúce obmedzenia -- Berlusconi si tak bude môcť ponechať všetky tri celoštátne televízne kanály. Reforma tiež dláždi cestu k privatizácii jedného z troch kanálov RAI už na budúci rok. Od roku 2009 budú môcť televízni magnáti vlastniť aj vydavateľstvá tlače, navyše požaduje prechod od analógového na digitálne vysielanie od roku 2006. Analytici teraz predpokladajú, že Mediaset využije zákon na rozšírenie počtu kanálov práve prostredníctvom digitalizácie. Tronchettiho Telecom Italia zas využije možnosť investovania do interaktívneho prepojenia telekomunikácií a médií. Očakáva sa, že Sky Italia si iba utvrdí monopol na poli Pay-TV. Hovorca RAI tvrdí, že v roku 2005 už by mala byť televízia digitalizovaná na 75 percent. No kritici sa domnievajú, že plán privatizácie má za cieľ ju poškodiť a prihrať na smeč konkurencii. Navyše: "Je malá nádej, že do hry vstúpia aj ďalší hráči," hovorí Riccardo Monti, riaditeľ konzultačnej spoločnosti Value Partners.
No takýto mediálny triumvirát nemôže trvať večne, ide len o krátkodobý scenár, pretože postupne budú najsilnejší hráči na svoje trhové podiely útočiť. Jeden z analytikov tvrdí, že Sky bude mať už v roku 2008 päť miliónov predplatiteľov, čo efektívne "zabije" príjmy Mediasetu.
StoryEditor
