StoryEditor

Slovenka, ktorá s vlastnou značkou prerazila vo svete. Jej jedinečné parfumy v bežných obchodoch nekúpite

18.01.2019, 23:00
Je to typ parfumov, aké nekúpite v drogérii či bežnej parfumérii, ale iba v obchodoch s umeleckými voňavkami.

Keď sa povie parfum, tak si človek v duchu vybaví ako prvé Francúzsko. Pochádza parfum odtiaľ?
Nie, prvý parfum vyrobili Arabi, ešte veľmi dávno, keď vytvorili technológiu parovodnej destilácie a začali spracúvať ružu. V 14. storočí vznikla v Maďarsku tzv. maďarská voda, neskôr začali parfumy vyrábať Taliani a až odtiaľ sa dostali do Francúzska.

Ako sa potom francúzske mesto Grasse stalo hlavným mestom svetového parfumérstva?
Je to mestečko, kde pôvodne spracúvali kožu, ale tá smrdela, lebo ju opracúvali močovinou. Kožu potrebovali navoňať, tak na ňu začali vyrábať voňavky. Kožiarsky priemysel v meste postupne ustupoval, až kožu prestali spracúvať úplne, ale parfumy vyrábali ďalej. Dnes je Grasse krásne mestečko, stará pevnosť s parfumériami na každom rohu a je to špička vo svete.

Poznáte knihu Parfum – príbeh vraha? Parfumér chcel vytvoriť dokonalú vôňu a bol schopný aj vraždiť mladé dievčatá, aby ju získal práve z nich...
Vždy potreboval čerstvé telo dievčaťa, natrel ho masťou, zabalil do plachty a nechal postáť, po odbalení masť z tela oškrabal nožom. Taký proces sa v parfumérčine volá enfleurage, získava sa ním vôňa veľmi jemných kvetov, ktoré by sa iným spracovaním poškodili. Na špeciálne sklá sa nanáša pri určitej tuhosti hovädzí loj zmiešaný s bravčovou masťou a na to sa naukladajú kvety. Koľkokrát sa naloží nová kvetina, taký silný je potom vonný olej, ktorý vznikne.

Aké kvety sa takto spracúvajú?
Narcisy, fialky a ďalšie jemné kvetiny.

Ten parfumér z knihy sa snažil vyrobiť dokonalú vôňu. Je to tak aj v skutočnosti, že výrobca parfumov stále nie je spokojný, stále chce dosiahnuť niečo viac?
Je to presne tak. V začiatkoch je parfumér na nejakom stupni, ale keď sa mu vybuduje čuchový profil, po ktorého linke pôjde ďalej, snaží sa ísť do dokonalosti. Čím viac má „navoňané“, tým viac hľadá niečo zložitejšie, komplikovanejšie, a nakoniec sa prepracuje k veciam, o ktorých by predtým nepovedal, že sa mu budú páčiť. Dostane sa až k „šialenstvám“ a potom už nikdy nie je dosť.

Je to ako pri iných remeslách, že čím viac niečoho človek vytvorí, tým je skúsenejší, lepší?
Áno, keď urobí niečo, čo sa mu páči, povie si – vau, lepšie už neurobím. Začne rozmýšľať, že keby bolo ešte trošku toho a hentoho, posunula by sa vôňa inde, základ by bol iný, odparovanie odlišné, a už sa hrá. Ľudia, ktorí tvoria parfum, nepoznajú hranicu, je dobré, ak je pri nich niekto, kto vie povedať „dosť“. Vylepšovanie totiž môže byť aj krokom späť, keďže perfekcionista môže mať tendenciu nenechať parfum tak, ale stále ho vylepšovať. Preto potrebuje brzdu.

Takto sa však zrejme robia parfumy vášho typu, nie bežné parfumy, ktoré kúpite v hocijakej drogérii...
Pri komerčných parfumoch je všetko úplne inak ako pri umeleckých. Pri komerčných vytvorí parfumér napríklad štyri vône, ktoré sa otestujú, a víťazný pustia na trh. Výrobca potrebuje predať čo najviac, aj desať miliónov kusov, takže parfum musí byť čo najpáčivejší všeobecne, pre masu. Ak sa 25-ročnej žene páči napríklad tuberóza, 45-ročnej jazmín, 65-ročnej fialka, všetko dostanú do vône, dodajú pižmo, lebo to urobí vau efekt, pridajú trošku púdriku, lebo to majú ženy rady, a nájdu vôňu, ktorá sa bude predávať v širokom spektre.

A umelecké parfumy?
Umelecký parfumér je schopný vyrobiť aj vôňu, ktorá sa páči povedzme len trom ľuďom, ale tých troch úplne dostane. Do flakónika sa zatvorí obraz, emócia, prostredie a parfum má charakter. Nie je zameraný na páčenie sa mase, lebo každý umelecký parfum si raz nájde svojho klienta. Ak je niekto napríklad extravagantný, rád tak aj vonia, ale to komerčné parfumy zabezpečiť nevedia.

Vône umeleckých parfumov sú veľmi špecifické a zrejme nie je jednoduché rozhodnúť sa, ktorý by človek chcel. Alebo áno?
Veľakrát sa stane, že zákazníčka sa nevie rozhodnúť, tak jej povieme, aby si ho strekla na kožu, išla domov, bola s vôňou pár hodín a uvidí. Lebo možno by ju vôňa po štyroch hodinách tak rušila, že by ju nepoužívala. Mnohí sú často prekvapení, keď im parfum nechceme predať, pýtajú sa, či nechceme mať biznis. Iste, chceme biznis, ale chceme tiež spokojného zákazníka, ktorý sa vráti a kúpi si parfum znova. Na také parfumy sa ani nerobí reklama, sú určené pre fajnšmekrov, ktorí hľadajú odlišnú vôňu. Spok...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-04-03 09:36:59 - Feat.: - Title: Muži majú vo svete vôní jasného favorita. Vážne sa v top päťke ocitlo aj toto? 02 - Modified: 2021-12-09 14:56:05 - Feat.: - Title: Predstavili kolínsku za 130 eur s vôňou internetu. Smrdí ako pot a lacné kancelárske stoličky 03 - Modified: 2018-03-09 13:05:01 - Feat.: - Title: Toto sú vône jari! Inšpirujte sa našimi tipmi z parfémových noviniek 04 - Modified: 2017-07-13 08:18:34 - Feat.: - Title: Ako si vybrať správny parfum? Zistite, do akej parfumovej rodiny patríte! 05 - Modified: 2017-08-18 09:44:13 - Feat.: - Title: Parfémy, ktoré rozvoňajú vašu jar
menuLevel = 1, menuRoute = tema, menuAlias = tema, menuRouteLevel0 = tema, homepage = false
16. apríl 2024 08:10