StoryEditor

Vývoj v doprave je veľmi pomalý. Ak chceme vidieť budúcnosť, treba sa pozrieť do Číny

13.03.2020, 14:30
Stále sú však oblasti, kde nenapredujeme tak rýchlo. Napríklad osobná doprava.

Keď sa bavíme o elektrických autách, automaticky myslíme na budúcnosť. No elektrické autá sú tu takmer tak dlho ako autá so spaľovacím motorom. V roku 1900 bola viac ako tretina všetkých áut elektrická! Ich prevaha bola, pochopiteľne, najmä v mestách, aj dnes je najviac elektrických áut práve v mestách. Autá so spaľovacími motormi mali totiž jednu veľkú nevýhodu.

​Aby človek klasické auto naštartoval, musel najprv namáhavo točiť ťažkou železnou kľukou v motore. Keď sa podarilo vyriešiť tento zásadný problém vynálezom elektrického štartéra, elektrické autá zaznamenali svoju prvú veľkú prehru. V tom čase neponúkali nič, čím by mali nad bežnými autami výhodu. O návrat sa ešte niekoľkokrát pokúsili, ale väčšinou nie veľmi úspešne.

V posledných rokoch to však vyzerá, že vďaka pokroku technológií a vývoju batérií bude tento boj elektrického a spaľovacieho motora konečne vyrovnaný. A vďaka osobnostiam ako Elon Musk, ktorý stojí na čele boja za elektrické autá. Aj tým, že súčasná technológia je konečne tam, kde ju potrebujeme. Úder pod pás spaľovacím motorom však v posledných rokoch uštedrila Čína. Batérie a elektrické autá sa totiž stali ich stávkou na budúcnosť.

Elektrické autá dnes
Je jedno, čo si myslíme o elektrických autách. A rovnako je jedno, či patríme do tábora, ktorý sa elektrických áut nevie dočkať, alebo, naopak, v elektromobilite nevidíme budúcnosť. Tak či tak, jedno je dnes už jasné. Myšlienka elektrických áut tentoraz neodznie tak ľahko ako v minulosti. Ako teda vyzerá súčasná situácia elektrických áut?

Európa
Európa je rozhodne svetový líder v environmentálnych reformách. Málokde na svete je životné prostredie chránené tak intenzívne ako v Európe. No doprava je práve jedna z najslabších stránok tejto snahy. V rámci EÚ sú veľké rozdiely medzi jednotlivými krajinami. Máme tu však jednu, ktorá do počtu elektrických áut na počet obyvateľstva vedie nielen v Európe, ale na celom svete. Až 40 % všetkých predaných aut v Nórsku sú elektrické autá. Nórsko je jedným z mála miest na svete, kde vďaka snahám vlády vychádza kúpa elektrického auta lacnejšie ako kúpa bežného auta.

USA
USA je kolískou moderných technológií, a tak je pochopiteľné, že sú na poprednom mieste aj v elektromobilite. A to nielen čo do počtu elektrických áut v krajine, ale aj vo vývoji. Avšak rovnako ako v Európe, ani v USA nie je situácia rovnaká po celej krajine. Mekkou moderných technológií a aj elektromobility je Kalifornia. Nachádzajú sa tu takmer všetky startupy zamerané na vývoj elektrických áut. Podobne ako v Nórsku, aj v USA hrajú dôležitú úlohu snahy vlády. USA dotuje prvých 200 000 predaných kusov elektrický...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-04-16 10:23:51 - Feat.: - Title: Čína sa nezúčastňuje na vojne Ruska proti Ukrajine, vyhlásil Si Ťin-pching 02 - Modified: 2024-04-16 10:04:48 - Feat.: - Title: Veľvyslankyňa USA pri OSN vyzýva Rusko a Čínu, aby neodmeňovali správanie KĽDR 03 - Modified: 2024-04-15 09:41:35 - Feat.: - Title: Scholz je na návšteve Číny, upozornil na neporušiteľnosť hraníc 04 - Modified: 2024-04-15 05:34:47 - Feat.: - Title: Prečo musí svet pozorne sledovať infláciu v Číne 05 - Modified: 2024-04-14 06:24:37 - Feat.: - Title: Čína vyjadrila hlboké znepokojenie v spojitosti s útokmi Iránu na Izrael. Chce zabrániť eskalácii
menuLevel = 1, menuRoute = tema, menuAlias = tema, menuRouteLevel0 = tema, homepage = false
16. apríl 2024 14:39