StoryEditor

Cargo pred privatizáciou trhá staré siete

03.08.2005, 00:00
Hoci sa privatizácia nákladného železničného prepravcu - Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia - blíži, niektoré otázky ešte zostali nevyriešené. Vyplývajú z rozdelenia pôvodnej Železničnej spoločnosti, zastrešujúcej nákladnú aj osobnú dopravu, keď na začiatku tohto roka zostalo niekoľko vzájomných väzieb.
Hoci sa privatizácia nákladného železničného prepravcu - Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia - blíži, niektoré otázky ešte zostali nevyriešené. Vyplývajú z rozdelenia pôvodnej Železničnej spoločnosti, zastrešujúcej nákladnú aj osobnú dopravu, keď na začiatku tohto roka zostalo niekoľko vzájomných väzieb. Niektoré z nich sa nerozplietli ani pred predajom Cargo Slovakia.

Staré väzby slabnú
Napríklad Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorá zodpovedná za osobnú dopravu, si necháva vozne a rušne udržiavať a opravovať práve od nákladného prepravcu. Tento rok by tak Cargo Slovakia za tieto služby malo zinkasovať 1,4 miliardy korún. Po uzavretí privatizácie by sa však tento vzťah zdeformoval ešte viac - už by nebol medzi dvoma štátnymi firmami, ale medzi štátnou a súkromnou spoločnosťou. Náklady na údržbu pritom napríklad v prvom kvartáli tohto roku tvorili viac ako 21 percent celkových nákladov osobného prepravcu.
"Ešte v tomto roku vyhlási ZSSK Slovensko tender na dodávku týchto služieb," sľubuje hovorca oboch spoločností Miloš Čikovský. Do hry by sa tak mohli dostať napríklad podniky ŽOS.
Po vzniku dvoch samostatných spoločností sa rozdelili aj záväzky pôvodnej Železničnej spoločnosti, ktoré boli na konci decembra približne 4,5 miliardy korún. Nie však celkom: počas prvých mesiacov za niektoré záväzky - napríklad splátky za modernizáciu systému Komplexného vybavenia cestujúcich - obe železničné firmy ručili spoločne. "Záväzky sú už definitívne rozdelené," aktualizuje ďalej hovorca.

Vnútorné čistenie
Odborníci v posledných mesiacoch kritizovali železničné spoločnosti za netransparentné vzťahy. Ako externý poradca napríklad v oboch firmách - ZSSK Slovensko i Cargo Slovakia - figuroval podľa zmluvy z čias jednotnej Železničnej spoločnosti Jozef Ondáš. Jeho meno sa skloňovalo v súvislosti s aktívnou činnosťou v ŠtB, ako aj pri spolupráci s Michalom Lazarom, bývalým riaditeľom starých Železníc SR, ktorý mal byť členom "Dzurindovej skupinky."
Ako dodáva Čikovský, spoluprácu s týmto poradcom už obe firmy ukončili, vo firmách pracoval do konca júna.

Investorské variácie
Ministerstvo dopravy ako 100-percentný akcionár nákladného prepravcu očakáva, že jeho predajom štát získa 15 až 20 miliárd korún. K 29. júnu predložilo predbežné ponuky na kúpu všetkých akcií spoločnosti štrnásť firiem. Ministerstvo sa teraz zaoberá auditom potenciálnych investorov a konečné ponuky by mali byť na stole výberovej komisie koncom októbra. Do konca roka by pritom už komisia z užšieho okruhu uchádzačov mala vybrať víťaza.
Hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška odmietol záujemcov konkretizovať. Podľa medializovaných informácií a zistení HN k nim však patria aj firmy aktívne mimo dopravy, napríklad investičná skupina Penta. Ďalšia, J & T, pôvodne chcela ponuku predložiť, ale nakoniec sa tak nestalo. Ako HN povedal hovorca spoločnosti Maroš Sýkora, o neskoršej spolupráci rokujú s niekoľkými potenciálnymi investormi, ktorí sa do súťaže prihlásili. Medzi možnosti spolupráce po prípadnom víťazstve jedného z týchto partnerov patrí napríklad poradenstvo.

Pod drobnohľadom susedov
Okrem týchto firiem by mal v súťaži figurovať napríklad aj nemecký železničný gigant Deutsche Bahn, a to prostredníctvom svojej dcérskej firmy pre nákladnú dopravu, Railion. Cargo Slovakia zaujíma aj štvrtého najväčšieho nákladného prepravcu v Európe - České dráhy. Ako HN povedal ich hovorca Petr Šťáhlavský, v prípade, že získajú slovenského dopravcu, musel by manažment pracovať na ďalšom rozvoji firmy.
Cargo Slovakia by chceli aj rakúske železnice ÖBB, a to cez svoju dcérsku firmu Rail Cargo Austria. Do úvahy tiež pripadajú maďarské železnice MÁV, poľské PKP či Ukrajinské železnice a americká investičná firma Rail World. Niektoré firmy pravdepodobne vytvoria konzorciá a budú sa o vstup do Cargo Slovakia uchádzať spoločne.

Investora čakajú výhody
Hoci investor bude na slovenskom železničnom trhu čeliť čoraz vyššej konkurencii, z hľadiska výdavkov to však bude mať ľahšie. Dnes už na tratiach Železníc SR prepravuje tovar 14 firiem. Ich počet počas posledných troch rokov vzrástol takmer trojnásobne. Naopak, v budúcom roku zrejme klesne poplatok za použitie železničnej cesty, ktorý musia dopravcovia platiť železniciam. Poplatok je s priemernou výškou sedem eur za vlakokilometer po Poľsku druhý najvyšší v Európe.
Železničná doprava sa na slovenskom trhu nákladnej prepravy podieľa zhruba 20 percentami, pričom európsky priemer je okolo 14 percent. Ešte unitárna Železničná spoločnosť vlani prepravila 49,6 milióna ton nákladu. V tomto roku by podľa podnikateľského plánu mala Cargo Slovakia ukončiť so ziskom 97,5 milióna korún, čo by bol od vzniku Slovenskej republiky prvý zisk železničného dopravcu.

Čo získa investor kúpou Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia
o Aktíva za viac ako 12,6 miliárd korún
o 12,3-tisíca zamestnancov
o 16-tisíc nákladných vozňov
o 800 lokomotív
o Zmluvy o prenájme vozňov s poľskými železnicami PKP či Českými dráhami
o Ročnú úsporu 1,3 miliardy korún oproti doterajšiemu stavu vďaka zavedeniu procesného riadenia
Zdroj: HN, ZSSK, TASR
01 - Modified: 2003-01-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Motosprávy
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
06. máj 2024 04:21