StoryEditor

Na začiatku bola licencia od Francúzov

27.07.2006, 00:00

Málokto si už asi pamätá, že dnešné Avie majú korene kdesi v polovici 60. rokov minulého storočia. Hľadal sa nákladiak malej tonáže a letňanská Avia sa rozhodla pre licenčnú výrobu Super Galionov francúzskej automobilky Renault-Saviem. Postavili sa nové moderné haly a Avia sa zaradila medzi najväčšie československé automobilky. V najlepších rokoch vyrobila ročne 17-tisíc vozidiel. V základnom závode v Letňanoch sa robili motory a kabíny, v Kutnej Hore nápravy a v Brne, Ivančiciach a Žiline sa na podvozky montovali účelové nadstavby.
Po roku 1989 sa podnik rozpadol na niekoľko firiem. Pre ďalší rozvoj hľadali v Letňanoch zahraničného investora. Najprv francúzsky Renault, s ktorým mali bohaté skúsenosti, neskôr nemecký Mercedes-Benz. Víťazom súťaže sa však v roku 1995 stala juhokórejská automobilka Daewoo, ktorá spoločne s rakúskym Steyrom vytvorila konzorcium a získala 50,2 percenta akcií.
Daewoo Avia sa rozhodol zaviesť do výroby úplne nový stredný automobil radu D, schopný konkurovať na západných trhoch. Investície do vývoja i výrobných liniek prevýšili štyri miliardy slovenských korún. Kabína s novým dizajnom mala poskytovať maximálny komfort a na jej vývoji robili dizajnéri Daewoo v Anglicku. Nové vozidlo malo premiéru v roku 2000 a o dva roky neskôr sa začalo predávať. Predaj neustále prepadal a nevracali sa ani investície do nového modelu. Avia nahromadila vyše štyroch miliárd strát.
Automobilku získala v roku 2005 holandská firma Odien, ktorá sa ju pokúsila v spolupráci s niekoľkými americkými investormi oživiť cez súkromný fond Odien Capital Partners. Napokon ju predala indickej spoločnosti Ashok Leyland.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
10. máj 2024 04:36