StoryEditor

Redline 2006 mal krehké mantinely

03.07.2006, 00:00

Prvý ročník Redline 2006 sa uskutočnil na trase z Bratislavy do Vysokých Tatier, pričom kontrolné body vytýčili organizátori v Komárne, na zámku v Smoleniciach, v Nitre a v Piešťanoch. Zišli sa ľudia, pre ktorých je auto viac než len prostriedok na presúvanie z bodu A do bodu B. Ľudia, ktorí sa radi zabávajú, spoznávajú nové miesta či situácie. Táto akcia je určitým prejavom životného štýlu, kde nechýba zvuk vyladeného motora a vychutnávanie športovej jazdy v plnom nasadení.
Zmienka o akcii Redline 2006 však na niekoho zapôsobila ako červené súkno na býka. Častovali ich prívlastkami ako hazardéri, šialenci, no kým časť verejnosti ich odsudzovala, iní im držali prsty a obdivovali nádherné, výkonné automobily. Doslova šperky na štyroch kolesách.

Neprišli sme pretekať
Lepšie ako stokrát počuť, je raz vidieť. A ešte lepšie -- skúsiť na vlastnej koži. Aj preto sme sa zúčastnili na Redline ako priami účastníci. Atmosféra podujatia sa prejavila už vo štvrtok podvečer, keď sa pred hotelom Holiday Inn sústredili obrovské čriedy koní pod kapotou pozoruhodných automobilov. Značky ako Dodge Viper, Ferrari, Lamborghini, Porsche, ale aj Audi, BMW, Mercedes či Subaru, Honda, Mazda a ďalšie hladkajú dušu každého, koho fascinujú štyri kolesá. Mimochodom, štartovné za vozidlo bolo 28-tisíc korún.
Organizátori pripravili všetko naozaj dôsledne a na večernom stretnutí s účastníkmi viackrát prízvukovali: neprišli sme sem pretekať v bežnej premávke, ale zabaviť sa a stretnúť sa s priateľmi. V tomto zmysle účastníci podpísali aj vyhlásenie a usporiadatelia im to pripomenuli aj na druhý deň ráno pred štartom.

Jediná búračka
No krotiť stádo stoviek koní nie je jednoduché. Veď stačí si iba uvedomiť si rozdiel medzi technicky vyšperkovaným autom s rôznymi elektronickými systémami a dokonale vyladeným podvozkom oproti bežnému vozidlu, ktoré nedisponuje takýmito parametrami. Určite však nemožno tolerovať bezbrehé hazardovanie, aké predvádzali mladí, nerozvážni vodiči -- účastníci Redline. V Šamoríne sme boli svedkami naháňačky, keď takúto skupinku -- pochopiteľne úspešne -- prenasledovali dva povestné tmavé Passaty. Jazdilo sa cez dve plné čiary, na červenú, v obci rýchlosťou 120 km/h i viac, a to muselo byť celkom prirodzene prísne potrestané.
Práve takýchto jednotlivcov by organizátori v ďalšom ročníku Redline nemali akceptovať. Hoci na druhej strane treba konštatovať, že zo sto áut na Redline 2006 spôsobil dopravnú nehodu len jediný (Dodge Viper s českými značkami), no v čase tejto akcie sme zaznamenali desiatky havárii z viny iných vodičov, ktorým však chýba technika jazdy, predvídavosť, možno aj skúsenosť.

Len desatina bez zábran
Medzi účastníkmi Redline boli tiež aktívni pretekári, importéri áut, obchodníci, riaditeľ vydavateľstva a pilot. V čase prestávky na kontrolných bodoch si zanietene vymieňali skúsenosti o technike jazdy, parametroch svojich vozidiel, väčšinou sa debatovalo o výkonoch motorov. Vari len desatina "redlajnistov" sa ukájala chválospevmi o svojich zvrhlých "výkonoch", keď obcou prefrčali stopäťdesiatkou, na rovine im to vytiahlo takmer tristo a polícia ich zastavila aj niekoľkokrát.
Zo 76 pokút zaplatili väčšinu práve títo vodiči, pre ktorých by zrejme rozbité auto veľa neznamenalo. Mimochodom, škodu na Viperi odhadli policajti na 1,3 milióna korún.

A čo "slušní" vodiči?
Počas akcie Redline sme boli svedkami aj iných situácií, napríklad, keď policajti v rámci kontroly dodržiavania rýchlosti zastavili hrdzavú Felíciu kvôli prekročeniu limitu, no čoskoro vodiča pustili ďalej bez pokuty. Bol to azda osobne známy? Ten istý vodič cez najbližšiu obec beztrestne prešiel rýchlosťou 120 km/h aj bez nálepky Redline 2006. V miestach, kde bola evidentne znížená viditeľnosť v hustom daždi, sme stretali niekoľko protiidúcich áut bez osvetlenia. Vtedy sme si pomysleli, že polícia by mala v oveľa väčšej miere trestať práve takýchto motoristov. Nehovoriac o predbiehaní v zákrute cez plnú čiaru, o čo v bežnej premávke takisto nebola núdza, či nedodržiavaní bezpečnej vzdialenosti.
Jednoznačne je to vždy o šoférskej vyzretosti, predvídavosti a uvedomelosti. Lebo nie každý majiteľ rýchleho auta, ktorý nadpriemerne ovláda techniku jazdy, musí byť postrachom ciest -- a naopak. Pre tých, ktorí si chcú vychutnávať rýchlu jazdu, máme odporúčanie: stačí si vybaviť pretekársku licenciu a prihlásiť sa na štart.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
18. máj 2024 07:50