Zástupcovia slovenskej vlády a konzorcia firiem pod vedením španielskej spoločnosti Cintra dnes podpísali memorandum o výstavbe a prevádzkovaní asi 60 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest v okolí Bratislavy formou projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP). Hodnota zákazky, ktorej súčasťou je prvá časť nového obchvatu slovenskej metropoly, činí 1,89 miliardy eur. Ide v poradí o druhý PPP projekt svojho druhu Slovensku.
"Je to výsledok premysleného a dlhodobého uvažovania o význame obchvatu Bratislavy nielen pre Bratislavu, ale aj pre okolité časti a pre prepojenie so susednými krajinami. Bude to obrovská pomoc, ktorá uľaví diaľničnej sieti v Bratislave," povedal po podpise zmluvy premiér Robert Fico.
Víťazné konzorcium ponúklo najnižšiu cenu zo štyroch účastníkov tendra. Výsledná cena je výrazne nižšia, než boli pôvodné odhady.
Prostredníctvom PPP projektu víťaz súťaže postaví a následne bude prevádzkovať prvú časť nového diaľničného obchvatu Bratislavy D4 a rýchlostnej cesty R7 od Bratislavy na juhovýchod krajiny, kde v uplynulých rokoch vyrástlo mnoho obytných lokalít.
Napríklad automobily v smere od Trnavy by na ceste do Rakúska, Maďarska alebo aj do Českej republiky mohli po dokončení diaľnice D4 prechádzať Bratislavou počas dopravnej špičky rýchlejšie ako doteraz. Konzorcium sľúbilo dokončiť výstavbu spomínaných ciest do štyroch rokov a štyroch mesiacov od začatia prác. Prvá etapa projektu bude podľa Fica hotová v roku 2019, druhá o rok neskôr.
Konzorcium pod vedením Cintry, ktorého súčasťou sú aj firmy Porr a Macquarie Capital Group, dostane od slovenskej vlády ročnú splátku 56,72 milióna eur, ktorá sa bude každoročne upravovať o infláciu. Štát bude investíciu splácať 30 rokov a po skončení zmluvy investor odovzdá zrekonštruovanú infraštruktúru štátu.
V súčasnosti tranzitná doprava prechádza cez Bratislavu po diaľnici, ktorá vedie mestom a kde sa v dopravnej špičke vytvárajú zápchy. Kritici projektu na rozdiel od predstaviteľov vlády tvrdili, že nové cesty príliš neuľavia doprave v Bratislave a že úrady neskúmali alternatívy, napríklad zatraktívnenie verejnej dopravy.
Výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku prostredníctvom PPP projektov presadzovala už prvá vláda terajšieho premiéra Fica, ktorá bola v úrade v rokoch 2006 až 2010. Realizovať sa ale podarilo len jeden z nich, a to výstavbu zhruba 50 kilometrov rýchlostnej cesty v okolí Nitry a Banskej Bystrice. Na ďalšie infraštruktúrne projekty potom Slovensko začalo viac využívať peniaze z európskych fondov.