Výstavba úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka je ďalším dôkazom toho, aké je pre Slovensko výhodné členstvo v Európskej únii. Počas dnešnej návštevy stavby mosta v Hričovskom Podhradí to povedal premiér Robert Fico.
"Úsek diaľnice v hodnote 430 miliónov eur je prakticky financovaný zo zdrojov Európskej únie s tým, že štát má nejakú mieru dofinancovania. Na stavbe pracuje okolo 500 ľudí. Je to teda stavba, ktorá má obrovský vplyv na hospodársky rast Slovenskej republiky, na zamestnanosť. Teší ma, že stavba ako celok, teda 11,3 kilometra, je v časovom limite. Očakávame, že celý tento úsek by mal byť odovzdaný v roku 2018. Prekvapiť nás môžu ešte nejaké geologické prekážky, ale stavbári dokážu včas informovať, čo treba urobiť," priblížil premiér s tým, že absolutórium si zaslúžia robotníci, ktorí na týchto úsekoch pracujú za každého počasia.
Most, ktorý dnes premiér navštívil, je podľa riaditeľa výstavby Rudolfa Kimerlinga dlhý 810 metrov. "Skladá sa z dvoch častí, jedna sa robí technológiou vysúvania, tá je dlhá 510 metrov, zvyšok je na pevnej skruži. Technológia vysúvania je špeciálna, používa sa na preklenutie vodných tokov, železníc a cestných komunikácií, ktoré sú preklenuté bez toho, aby sa obmedzila premávka," doplnil Kimerling.
Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na severozápade Slovenska (červenou sú zobrazené rozostavané úseky, zelenou pripravované a čiernou dokončené):
Súčasťou stavby diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka je 11 mostov a dva tunely - Ovčiarsko (2367 metrov) a Žilina (687 metrov). Úsek diaľnice D1 z Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku stavia konzorcium firiem Ovčiarsko v zložení Doprastav, Strabag, Váhostav–SK a Metrostav. Cena za jeho vybudovanie je 427 miliónov eur. Práce na výstavbe sa pre problémy pri razení tunela Žilina podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s., Róberta Auxta predĺžia o približne deväť mesiacov.
"Momentálne sa bude prerážať južná rúra tunela Ovčiarsko, prieraz tak bude v obidvoch rúrach. V tuneli Ovčiarsko ide všetko načas, väčšie problémy sú v tuneli Žilina. Dochádza k častým závalom, dokonca až na povrch a musia sa implementovať rôzne technológie v podobe mikropilotového dáždnika, ktorý zakrýva celú časť, čo značne spomaľuje práce. Momentálne sa postupuje rýchlosťou 20 až 25 metrov za mesiac. V prípade, že dôjde k zlepšeniu geologických podmienok, razba môže byť výrazne rýchlejšia," doplnil Auxt .