Výlet k jazeru, dovolenka pri mori, turistika v horách, návšteva akvaparku, cesta za safari, zabávanie sa na hudobnom festivale... na prvý pohľad nevinné letné obdobie býva v skutočnosti zákernou finančnou záťažou. Strach o to, či vás prázdninové mesiace nezruinujú, môže byť dôvodom vedúcim až k depresii. Ako teda letnej dražobe čeliť? Uvedomte si, že nemusíte byť všade. A selektujte. Spomedzi stoviek „povinných letných jázd“ si vyberte len tie, ktoré sú pre vás skutočne hodnotné a po zažití ktorých naozaj túžite. A aj z nich potom vynechajte podujatia, ktoré by sa dali definovať ako málo muziky za veľa peňazí.Flickr
StoryEditor

Minuli ste peňažnú rezervu na dovolenku? Takto sa opäť dostanete do pohody

29.07.2017, 00:55
Autor:
(zk)(zk)
Máte už dovolenku za sebou a siahli ste dokonca na vašu železnú rezervu? Prvé čo potrebujete urobiť, je vrátiť peniaze tam, odkiaľ ste si ich „požičali“.

V opačnom prípade sa dostanete do finančného kolotoča a doznievajúci príjemný pocit z dovolenky nahradí finančná depresia. Dodržiavanie disciplíny počas dovolenky býva niekedy nadľudský výkon. Lákajú nás zaujímavé lokálne výrobky, kozmetika alebo aj šperky.

Práve kúpou takýchto maličkostí, ktorými sa rozmaznávame, sa nám podarí prekročiť plánovaný dovolenkový rozpočet a ohroziť hladký chod domácnosti po návrate.

Stanovte si maximálnu čiastku na míňanie

Klientom zvyčajne ešte pred dovolenkou radím, aby si stanovili maximálnu čiastku, ktorú minú na stravu, výlety a dovolenkové nákupy. Túto sumu si vložia na jeden účet a počas dovolenky čerpajú iba z neho. Prípadne si môžu časť z tejto sumy vziať ako hotovosť,“ vysvetľuje Tomáš Jezerčák. Zároveň odporúča odkladať si počas dovolenky všetky bločky a doklady o platbách.

Iba takto sa dá presne vypočítať, koľko nás dovolenka reálne stála a kde sme sa odklonili od plánovaného rozpočtu,“ hovorí Tomáš Jezerčák, odborník na osobné financie z Partners Group. Ako sa teda dostať čo najrýchlejšie do finančnej pohody a doplniť chýbajúce financie do rozpočtu?

Nastavte sa na šetriaci mód

Konať treba okamžite. Najúčinnejšou zbraňou je nastavenie šetriaceho módu. A ak sa chceme dostať do finančnej pohody čo najskôr, treba využiť všetky možnosti. Tými môžu byť napríklad aj nadčasy v práci, alebo sezónne brigády, ktoré poskytnú dočasnú finančnú náplasť,“ radí Tomáš Jezerčák. Zároveň však upozorňuje na dôležitosť analýzy dovolenkových výdavkov. „Z prešľapov, ktoré nám vyplynú z analýzy sa poučíme do budúcnosti,“ dodáva finančný odborník.

Prieskum ukázal - kde nakupujeme, aby sme ušetrili

Najnovší prieskum spoločnosti Kruk ukázal, že v záujme úspory peňazí v rodinnom rozpočte nakupuje viac než tretina Slovákov (37 %) vo výpredajoch a zľavových akciách, respektíve navštívi viac obchodov, aby zohnala tovar za najnižšiu cenu. K nákupom vo výpredajoch sa hlási úplne rovnaký podiel žien i mužov (37 %), najmä mladých ľudí vo veku 18 až 34 rokov (38 % respondentov).

Starší ľudia vo vekovej skupine 45 až 65 rokov nakupujú v zľavových akciách len o trochu menej (38 % opýtaných). Prekvapením nie je ani to, že väčší podiel (41 %) nakupujúcich v zľavách tvoria nezamestnaní respondenti prieskumu, ale líšia sa nákupné zvyklosti obyvateľov rôznych regiónov.

Vo výpredajoch nakupujú najviac obyvatelia Nitrianskeho (42 %) a Trenčianskeho (41 %) kraja, najmenej obyvatelia Bratislavy a Trnavského kraja (v oboch prípadoch 34 %). Takmer 46 % respondentov hľadajúcich najnižšiu cenu nákupu má vyššie vzdelanie. Len minimálne sú rozdiely medzi respondentmi s rôznou úrovňou finančnej gramotnosti.

Máme radi výpredaje a zľavy, aj kvôli lepším cenám

Slováci radi nakupujú v zľavách či výpredajoch a často ich k tomu núti ich finančná situácia. Zľavové akcie vyhľadávajú vo väčšej miere nezamestnaní a zadlžení ľudia,“ hovorí Markéta Kolářová, tlačová hovorkyňa spoločnosti Kruk. Ďalším spôsobom, ako ušetriť peniaze za potraviny a ostatný nutný tovar, sú nákupy v hypermarketoch a na tržniciach. K takémuto spôsobu nakupovania sa hlási 32 % respondentov prieskumu.

Najmenej nakupujú na tržniciach a v hypermarketoch obyvatelia Žilinského (28 %) a Košického (29 %) kraja, najviac obyvatelia Trnavského (36 %) a Nitrianskeho (35 %) kraja. Skladba zákazníkov hypermarketov a tržníc sa len veľmi málo líši podľa veľkosti mesta, v ktorom žijú.

Voľba miesta na nakupovanie súvisí so životným štýlom

Voľba miesta na nakupovanie súvisí so životným štýlom, bydliskom i ekonomickou situáciou. V hypermarketoch a na tržniciach pritom nakupujú najviac respondenti, ktorí svoju finančnú gramotnosť hodnotia ako základnú či vyššiu,“ dopĺňa Markéta Kolářová.

Obyvatelia väčších miest, v ktorých fungujú služby rozvozu nákupov do domu, by mali zvážiť, či je cena za dovoz vyššia než ich náklady na cestu do hypermarketu. Nákupy na objednávku majú navyše ďalšiu výhodu – nehrozí vám, že nakúpite veľa ďalších vecí mimo nákupného zoznamu.

Päť tipov na nákupy, aby ste ušetrili

  • Nie každá zľava či výpredaj sa zákazníkom vždy vyplatí – predovšetkým pokiaľ započítame dodatočné náklady. Kto potrebuje ušetriť, ten by sa mal na každý nákup dôkladne pripraviť.
  • Pri plánovaní nákupov v zľavách či výpredajoch kalkulujte i s nákladmi na cestu alebo potrebný čas, ktorý by ste mohli venovať nejakej zárobkovej činnosti.
  • Dôkladne si pripravte nákupný zoznam a rozpočet na konkrétny nákup a nenechajte sa zlákať zľavou na tovar, ktorý nepotrebujete.
  • Ovocie a zeleninu sa vyplatí nakupovať na tržniciach neskoro popoludní a večer – farmári a obchodníci vypredávajú zvyšný tovar so zľavou, aby ho nemuseli voziť späť.
  • Takmer všetky obchodné reťazce majú zákaznícke programy, v ktorých je možné získavať dodatočné zľavy. Registrujte sa do nich, ale nenechávajte sa zlákať na nákup len pre zľavu.
  • Čerstvé potraviny nakupujte radšej v menšom množstve a častejšie – nebudete potom zbytočne vyhadzovať skazené jedlo.

Ako sa čím skôr dostať do finančnej pohody

Všetky výdavky plánujte
Alfou a omegou vedenia financií je prehľad príjmov a výdavkov. Aj keď sa príjmy často nedajú ovplyvniť, za výdavky zodpovedáte sami. Skúste porozmýšľať, kde by ste vedeli z výdavkov ubrať a bez čoho sa viete mesiac alebo aj dva zaobísť.

Porovnávajte ceny v obchodoch
Porovnajte si ceny produktov, či už priamo v obchodoch alebo vďaka letákom, ktoré dostávate priamo do schránok. Ak ide o hodnotnejšiu vec, skúste si pozrieť ponuky aj na internete. Práve pri online nákupoch sa dostanete k lacnejším produktom. Pri nakupovaní potravín si však dávajte pozor, aby ste pri naháňaní výhodnejších ponúk neminuli ušetrené peniaze na benzín. Ďalším nápomocným trikom je, ak si pred návštevou obchodu urobíte presný zoznam nákupu. Pomôže vám vyvarovať sa nakupovaniu zbytočností. Na zoznam si dajte len také množstvo potravín, aby ste nevyhadzovali prebytky.

Naučte sa využívať akcie
Kupujte veci v akcii, prípadne vo výrazných zľavách. Niektoré supermarkety zľavujú svoj tovar tesne pred dátumom spotreby aj o 50 %. Ak sa jedná o potraviny, ktoré spotrebujete s určitosťou do dátumu spotreby, využite takúto možnosť. No treba si dať zároveň pozor, aby ste nenakupovali veci iba preto, lebo sú momentálne v akcii.

Porozmýšľajte nad vernostnými kartami
Využitím rôznych vernostných klubov, kariet a kupónov môžete ušetriť aj stovky eur. Zákazník si vďaka vernostnej karte zbiera body, ktoré potom môže využiť buď vo forme darčekov, poukážok alebo špeciálnych zliav. Rovnako aj pri nákupe potravín sa skúste zamerať na produkty, ktoré vyrábajú obchodné reťazce pod vlastnou značkou. Cenovo sú tieto produkty výhodnejšie od „značkových“, pritom rozdiel v kvalite je minimálny.

Stravujte sa doma
Najlacnejší spôsob stravovania je varenie doma. Aj keď väčšina z nás využíva obedové menu počas pracovného dňa, lacnejším spôsobom je, deň vopred si uvariť jedlo vo väčšom množstve a budete mať postarané o obed na nasledujúci deň. Týmto sa vám výdaje na stravu podstatne znížia.

Využite leto a pekné počasie
K veľkým výdavkom patria aj voľnočasové aktivity. Ak nemáte predplatenú posilňovňu, radšej si choďte zabehať do prírody alebo sa nechajte inšpirovať cvikmi, ktoré sa dajú praktizovať aj doma. Taktiež namiesto stretávania sa s kamarátmi v miestnych podnikoch, stretnite sa radšej v domácom prostredí, kde vás to vyjde podstatne lacnejšie.

 

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 11:02