01.12.2015, 00:00

Vianoce môžu zruinovať vašu peňaženku. Pozor na to

Veľké množstvo ľudí každoročne podľahne nátlaku obchodníkov a marketérov. Po Vianociach im okrem niekoľkých nepotrebných darov zostane hlboko do peňaženky.

Každoročný tlak vianočných kampaní navodzuje atmosféru nákupného ošiaľu, ktorá vedie k predvianočnému stresu a nepremysleným rozhodnutiam. Podľa Silvie Porubänovej, sociologičky z Inštitútu pre výskum práce a rodiny, sa správanie Slovákov pred sviatkami i počas nich mení. „Na správaní sa najčastejšie odráža stres, tlak okolia i nátlak zo strany predajcov. Určujúca je však mentálna, výbava· človeka, ktorý má výsadu rozhodnúť sa, aké Vianoce si urobí, či krásne a dôstojné, alebo podľahne nátlaku okolia,“ hovorí Silvia Porubänová.

Zostavte si plán

V období Vianoc naše rozhodnutia podliehajú viac emóciám ako racionálnemu zdôvodneniu. A práve toto je dôvod, prečo porušujeme pravidlá, ktoré si ľudia nastavili pri vedení osobných financií a rodinného rozpočtu. „Zo skúseností viem, že najčastejším dôvodom, prečo zvykneme skĺznuť zo správnej cesty, je to, že nie sme vopred rozhodnutí, koľko peňazí chceme a zároveň môžeme na darčeky minúť,“ hovorí finančná poradkyňa Marcela Capuliaková z Partners Group. Za finančný kľúč k úspešnému zvládnutiu Vianoc považuje dôsledne zostavený rozpočet a udržiavanie výdavkov v limitoch vlastných možností. Situáciu dostaneme pod kontrolu dobre nastaveným finančným plánom. Podľa nej je potrebné v období Vianoc a sviatkov dbať na správne rozloženie financií ešte úzkostlivejšie.

Cena darčekov sa nemení

Takmer polovica Slovákov v prieskume Nadácie Partners a agentúry Focus uviedla, že dary nakupuje mesiac až dva vopred, svedomitejšie pri prípravách sú pritom ženy. Nákup na splátky či vianočné úvery až 90 percent z opýtaných neplánuje. No až 23 percent je ochotných urobiť výnimku, ak by dar potešil blízkeho. Priemerná suma, ktorú Slováci tento rok minú na sviatky, je 127 eur.

Takmer tretina Slovákov uviedla, že na vianočné dary plánuje minúť od 101 do 200 eur. Rovnaká časť respondentov,26 percent, sa bude držať viac pri zemi a nakúpi darčeky od sumy 51

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.