StoryEditor

Chcete vyzrieť na neplatičov faktúr v podnikaní? Radíme vám, ako na to

08.07.2017, 00:55
Autor:
(zk)(zk)

Minimálne tri sektory sú na Slovensku obzvlášť vystavené riziku neplatenia faktúr. Teda, ak natrafíte na podvodníkov v biznise. „Kým hrozba podvodných firiem môže vzísť z domáceho aj zahraničného prostredia, prípadne od nastrčeného „bieleho koňa“ zo zahraničia, minimálne tri sektory sú na Slovensku obzvlášť vystavené riziku,“ upozorňuje country manažér Coface Slovensko Juraj Janči.

Príčiny nárastu

Za hlavné príčiny nárastu počtu podvodov považuje okrem základnej podstaty trestného činu - obohatiť sa, najmä snahu pôvodných vlastníkov zbaviť sa zadlžených spoločností. Pri podvodoch ide často o prípady, kedy podvodné skupiny vystupujú pod falošnou identitou reálnych firiem či komunikujú z falošných emailových adries verejne dostupných emailových účtov. „Nastavia ich tak, že si poškodená firma myslí, že jedná so zástupcami reálnej spoločnosti,“ upozorňuje Juraj Janči.

V rámci neoprávneného obohatenia dokonca Coface eviduje prípad súbehu konania s inou trestnou činnosťou. Išlo o reálnu firmu, ale zamestnanec spoločnosti uviedol iné bankové účty a platby chodili na jeho súkromný účet. „Časté sú aj prípady podvodných úpadkov firiem - prevody majetku z firmy na iné spoločnosti majiteľa pred konkurzom spoločnosti,“ podotýka. Najhoršie sa podľa neho dokazuje úmysel pri prečine zavineného úpadku.   

Šírenie cez hranice

Podvody v obchodnom styku ako súčasť ekonomickej kriminality sú páchané často nadnárodnými skupinami a preto sa neviažu len na územie tej ktorej krajiny. Širší prístup k technickým prostriedkom a paradoxne voľnejšie obchodné právo však dáva väčšie možnosti páchať túto trestnú činnosť kriminálnym skupinám zo západnej časti EU,“ upozorňuje country manažér.

Rovnako však dokáže aj skupina zo Slovenska páchať trestnú činnosť tak, že prevedie zadlženú spoločnosť na „bieleho koňa“, osobu, ktorá pochádza zo zahraničia. „Pokiaľ ide o sektor, v rámci všeobecného odporúčania profesionálov našej poisťovne, by sa mali mať na pozore najmä spoločnosti z troch sektorov – veľkoobchod s ovocím a zeleninou, veľkoobchod s domácou elektronikou, PC a ich komponentmi, spracovanie mäsa,“ upozorňuje Juraj Janči. Tieto sektory sú podľa neho najviac exponované, t.j. šanca objasniť prípady je mizivá. Podvodnícke firmy sa ťažko dopátravajú a zaistiť tovar je takmer nemožné.

Dôležitá prevencia

Hoci podľa Trestného zákona je možné v súčasnosti za podvod trestať už nielen konateľa, ale aj firmu, podľa Juraja Jančiho je stále problém s postihom aj fyzickej osoby ako konateľa. „Dokazovanie je veľmi komplikované, vyžaduje hlboké znalosti z finančných analýz, sú potrebné aj iné podklady na dokazovanie,“ upozorňuje. Na druhej strane  každá osveta podľa neho pomáha.

„Verím, že poškodené firmy nebudú váhať tieto praktiky nahlasovať orgánom činným v trestnom konaní,“ dodáva. Viac ako kedykoľvek predtým je však podľa neho dôležitá prevencia. „Samozrejme, existujú znaky rizikového správania, ktoré firmu upozornia, že jedná s podvodným obchodným partnerom. Vždy však odporúčame firmám využiť služby monitoringu odberateľov v rámci poistných produktov, respektíve zakúpenia obchodných informácií,“ konštatuje. Poisťovňa totiž dokáže podvodné firmy vo väčšine prípadov odhaliť. 

Najrizikovejšie sektory, kde dochádza k podvodom na firmách

  • Veľkoobchod s ovocím a zeleninou
  • Veľkoobchod s domácou elektronikou s PC a ich komponentmi
  • Spracovanie mäsa

Znaky rizikového správania

  • Náhly záujem úplne cudzej firmy o produkty, často krát za ponuku navýšených odberateľských cien
  • Konateľ firmy píše objednávky zo súkromného mailu
  • Náhla zmena účtu – informácie podané zamestnancom, ktorý nemá poverenie, prípadne pri existujúcom odberateľovi zmena adresy (mesto-mesto), konateľa, alebo majiteľa.
  • Náhle dvoj- alebo trojnásobné navýšenie objednávok oproti bežným štandardom bez dodatočného vysvetlenia.
  • Neopodstatnený časový nátlak na doručenie dodávok od dodávateľa či zaplatenia zo strany odberateľa pred dodaním tovaru.

Zdroj: Coface

Pozrite sa na informácie, ktoré by ste o svojich biznis partneroch, potenciálnych i tých existujúcich, mali rozhodne vedieť. 

1. Šaty robia človeka, webstránka firmu

Napriek tomu, že firemná webstránka je asi to posledné miesto, na ktoré spoločnosť zavesí informácie o svojich problémoch alebo ťažkostiach, web vášho obchodného partnera môže byť pre vás zdrojom cenných informácií. Napríklad skutočnosť, že v sekcii „Aktuality“ má firma v máji 2016 najčerstvejšiu informáciu z novembra 2014 môže vypovedať o stagnácií firmy, keďže sa poldruha roka v nej nič nové a významné nedeje. Alebo prinajmenšom o tom, že firma neveľmi dbá na svoju prezentáciu. Alebo dbať nemôže – možno pre šetriaci režim, ktorý zasiahol aj marketing, pretože predchádzajúce výsledky nedosiahli očakávania. Dedukcií môže byť viac, vy sa na stretnutí na túto skutočnosť môžete priamo spýtať - a reakcia vám môže poskytnúť ďalšiu sadu zaujímavých informácií.

2. Internet a sociálne siete

Zadajte do prehliadačov internetu názov firmy a nechajte si vyhľadať správy. Rovnako môžete postupovať s menami majiteľov, konateľov, riadiacich pracovníkov. Zistíte nielen to, čo o spoločnosti zachytili médiá, ale aj aké profily na sociálnych sieťach, ako napríklad Facebook, LinkedIn, Twitter apod., majú jej majitelia, konatelia, manažéri, s ktorými budete spolupracovať.  Čomu sa venujú, k akým témam sa vyjadrujú, akým spôsobom, ako myslia. Môžete porovnávať , vyhodnocovať, alebo budete mať ďalšiu sadu informácií, ktorá vám pri vážnych rokovaniach pomôže uvoľniť atmosféru či prelomiť ľady.

3. Pánovi, čo je pánovo, štátu dane

Aký vplyv môže mať na spoluprácu skutočnosť, že váš potenciálny partner napríklad neodviedol štátu DPH alebo nezaplatil daň z príjmu? Zvlášť si dávajte pozor, ak je firma platiteľom DPH. Ak je totiž uverejnená v zozname podnikateľských subjektov, ktoré si neplnia svoje povinnosti voči štátu v súvislosti s platbami DPH, je to signál, že ide o rizikovú spoločnosť. Ak budete s takouto spoločnosťou obchodovať, vystavujete sa riziku aj vy sám, pretože v prípade neodvedenia DPH vašim partnerom štát túto povinnosť prenesie na vašu spoločnosť. Stránky Finančnej správy Slovenskej republiky www.financnasprava.sk by teda mali byť povinným čítaním pre každého podnikateľa.

4. Odvody do Sociálnej poisťovne a  zdravotných poisťovní, ach tie odvody...

Splniť a zaplatiť všetky zákonom dané povinnosti nebýva vždy jednoduché. Ak to však každý mesiac dokážete vy, prečo by to nemali zvládnuť ostatní? Neplatiči vždy nejaký dôvod majú, pre vás však takýto partner môže znamenať riziko, nakoľko okrem spoločného biznisu rieši aj ďalšie problémy, ktoré si okrem financií na uhradenie dlhov vyžadujú aj jeho pozornosť, energiu a čas navyše. Overte si teda, ako si váš obchodný partner plní zákonné povinnosti. Odvádza riadne poistné za svojich zamestnancov do sociálnej poisťovne a do zdravotných poisťovní? Ako sú na tom konatelia firmy? Ako staré sú tieto dlhy? Informácie nájdete na zoznamoch dlžníkov na stránkach každej poisťovne: www.socpoist.sk ; www.dovera.sk; www.union.sk; www.vzp.sk.

5. Ako platia konatelia - živnostníci

Informáciu, že konatelia firmy nie sú vo firme zamestnaní, ale za svoju prácu sa odmeňujú fakturáciou ako živnostníci, sa z Obchodného registra Slovenskej republiky (www.orsr.sk) nedozviete. Preverte si, či je konateľ spoločnosti zároveň zapísaný aj v Živnostenskom registri Slovenskej republiky na stránke www.zrsr.sk  a informácie o jeho platovej disciplíne voči daňovým úradom, Sociálnej poisťovni a zdravotným poisťovniam si preveríte už známym spôsobom.

6. Zverejnenie účtovnej závierky

K  povinnostiam obchodných spoločností (akciová spoločnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným, komanditná spoločnosť, verejná obchodná spoločnosť)  patrí aj zverejňovanie účtovných závierok. Firmy túto povinnosť plnia odoslaním účtovnej závierky do Registra účtovných závierok www.registeruz.sk . Ak účtovná závierka firmy, s ktorou spolupracujete alebo sa spolupracovať chystáte, v registri uverejnená nie je, môžete sa jej predstaviteľov na dôvody spýtať . Môžete získať ďalšie zaujímavé informácie.

7. Záväzky po lehote  splatnosti

V účtovných závierkach a v poznámkach k účtovnej závierke, ktoré tiež nájdete na stránke  www.registeruz.sk , získate množstvo informácií, ktoré môžu mať pri zvažovaní spoločných projektov s ďalšími spoločnosťami kľúčový charakter. Skutočnosť, že firma má voči iným spoločnostiam vysoké záväzky po lehote splatnosti, môže byť pre vás varovným signálom, aby ste vzájomnej spolupráci vystavili stopku hneď na začiatku ako by ste sa neskôr mali domáhať zaplatenia svojich faktúr, alebo si zadefinujete prísne pravidlá spolupráce, ktoré budú pamätať aj na situácie s porušením doby splatnosti záväzkov voči vám.

8. Firma v reštrukturalizácii

Riziko spolupráce s firmou, ktorej bola povolená reštrukturalizácia, je veľké a práve preto, ak sa pre spoluprácu rozhodnete, by ste si s firmou mali dôraznejšie než kedykoľvek inokedy dohodnúť prísne pravidlá spolupráce. O tom, či je firma v reštrukturalizácii, sa dozviete v Obchodnom vestníku, ktorý zverejňuje Ministerstvo spravodlivosti na stránke www.justice.gov.sk  alebo v Obchodnom registri SR (www.orsr.sk), kde informácia, že sa spoločnosť nachádza v reštrukturalizácii, je uvedená buď ako súčasť jej názvu alebo vo výpise v časti „Ďalšie právne skutočnosti.“

9. Mnoho zdrojov a informácie k dispozícii za pár sekúnd

Toto všetko mám zisťovať? – možno sa zhrozene pýtate. Nuž, ak spolupráca s novým obchodným partnerom má mať na vaše podnikanie zásadný vplyv, je na vás zvážiť časové i finančné náklady na získanie takýchto informácií, ktoré vám pomôžu správne sa rozhodnúť.

Máte však možnosť voľby: vyhľadaním údajov poveríte vašich zamestnancov  - čo však môže byť prácne a najmä zdĺhavé, alebo začnete napríklad kliknutím na stránku www.informacieofirmach.sk  s údajmi o viac ako 4 miliónoch podnikateľských subjektov, ktorá vám pomôže zorientovať sa v dostupných registroch a možnostiach, ktoré poskytujú.

Napríklad CRIBIS Univerzálny register spoločnosti CRIF Slovak Credit Bureau na stránke www.cribis.sk svojim používateľom umožňuje v priebehu niekoľkých minút nájsť dôležité obchodné informácie, ktoré v množstve iných informačných zdrojoch budete hľadať až desiatky hodín. V konečnom dôsledku vám ušetria nielen čas, ale i financie – a v neposlednom rade pomôžu ochrániť aj váš biznis.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 02:56