StoryEditor

Štát chce už čoskoro zmeniť biznis. K lepšiemu

19.07.2017, 06:11
Autor:
soksok(zk)(zk)
Ak podnikáte, či už ako živnostník alebo eseročka, často vás na úradoch neminú rôzne úhrady. Zisťovali sme, na čom sa konkrétne dá ušetriť.

Ak ešte len rozbiehate v tomto roku podnikanie, neminú vás poplatky pri založení biznisu, či už budete živnostník alebo eseročka. Podľa Erika Lanczu, konateľa spoločnosti Fontionnel&Co, najčastejšie v tomto prípade ušetríte, pokiaľ ohlásite podnikanie elektronicky, k čomu však budete potrebovať elektronický podpis.

Ako firma budete musieť platiť aj svoje sídlo, či už v mieste vášho bydliska, alebo si prenajmete či postavíte vlastné priestory. Keď začnete používať firemné auto, tiež budete chcieť ušetriť na poplatkoch... Množstvo platieb, s ktorými sa v biznise stretnete, vám často poriadne načrie do vrecka.

Papierovanie často oberá o čas

Ako ukázal prieskum Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz, podnikateľ v malej firme strávi ročne 140 hodín vybavovaním byrokratických povinností. Podľa Petra Kremského, výkonného riaditeľa Podnikateľskej aliancie Slovenska, v princípe ide najmä o to, aby podnikatelia nemuseli nosiť na úrady doklady, ktoré štát má niekde zaregistrované.

Mnohé z nich sú dostupné vo verejných databázach a ak ich nejaká verejná organizácia potrebuje, mala by si ich sama vyžiadať. „Každý občan a firma by mali mať zložku, do ktorej sa vložia všetky ich dokumenty a každý verejný orgán by sa do nej mohol pozrieť a stiahnuť si potrebný dokument, napríklad
z cloudu,“ odporúča Kremský.

Nové opatrenia majú biznisu pomôcť

Skutočnosť, že pre podnikateľské prostredie je najvýhodnejšia stabilita, teda nie často sa meniace parametre súvisiace s nárastom byrokracie a daňovým zaťažením, potvrdil aj Michal Kaliňák, hovorca Združenia miest a obcí Slovenska. „Pri podpore a rozvoji podnikania treba vnímať samotnú štruktúru firiem, či ide o malé a stredné podniky, alebo o nadnárodných investorov. Práve tu je vidieť rozdiely v komunikácii a lákaní investorov.“

Ministerstvo hospodárstva v máji tohto roku predstavilo balíček 34 opatrení na zníženie administratívnej záťaže a zlepšenie podnikania, pričom vláda ho následne schválila na rokovaní 28. júna. Opatrenia sú podľa hovorcu rezortu Maroša Stana rozdelené do piatich prioritných oblastí, a to zamestnávanie, služby verejnej správy, konkurencieschopnosť, dane a podpora podnikania.

Realizácia opatrení nie je vo výlučnej kompetencii nášho rezortu, ale viacerých rezortov, ktoré majú jednotlivé opatrenia v pôsobnosti,“
dodáva Stano.

V denníku Hospodárske noviny, v prílohe HN Expert, sa v stredu 19. júla dočítate o top desiatke navrhovaných opatrení, ktoré môžu znížiť záťaž podnikateľov. Zisťovali sme, na čom môžete ušetriť, ak ste živnostník či eseročka. Ako môžete vymáhať dlh od neplatičov, či koľko zaplatíte na exekučnom podaní návrhu. Na aké poplatky sa treba pripraviť, ak chcete stavať firemné sídlo, alebo si ho jednoducho potrebujete prenajať. 


menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
27. apríl 2024 04:42