StoryEditor

Letným výpredajom začíname odolávať

14.08.2012, 00:00
Oproti minulému roku tržby obchodov s oblečením, so športovými potrebami a s obuvou klesli približne o dve až tri percentá.

Nalákať zákazníkov na zľavy je pre obchodníkov na Slovensku čoraz ťažšie. „Zákazníci si už zvykli na výpredaje, a berú ich ako štandardnú vec. Preto už neberú obchody ,útokom' s nástupom nižších cien,“ myslí si Michal Kozub, analytik Home Credit Slovakia.

Tržby mierne klesajú
Podľa Ľubomíra Drahovského, analytika agentúry pre prieskum trhu Terno, došlo oproti minulému roku za prvých šesť mesiacov tohto roka k poklesu tržieb približne o dve až tri percentá. „Obchodníci si mysleli, že keď predĺžia čas výpredajov, budú mať lepší predaj, a teda vyššie tržby, zatiaľ sa to však nedeje,“ domnieva sa Drahovský. Spoločnosť Exisport so športovým oblečením zachránili pred červenými číslami len novootvorené pobočky. „Tento rok je veľmi náročný v maloobchode a tržby nám stúpli len vďaka novootvoreným predajniam,“ vysvetľuje Vladimír Suško, obchodný riaditeľ firmy EXIsport.

Podľa neho je tento rok špecifický, keďže po minulé roky dokázali zaznamenať v mesiacoch júl a august významné nárasty. S vyšším predajom z letných mesiacov oproti vlaňajšku sa zatiaľ nemôže pochváliť ani spoločnosť C&A Moda, ktorá ponúka hlavne módne oblečenie. „Tržby z letných výpredajov sú porovnateľné s minulým rokom,“ hovorí Yvona Šutová, marketingová manažérka pre Česko a Slovensko C&A Moda. Rovnaké stanovisko nám poskytla aj Joanna Pintal, šéfka marketingového oddelenia Marks & Spencer, ktoré u nás prevádzkuje osem predajní s dámskym a pánskym oblečením či s kozmetikou. „Naše tržby z výpredaja sú porovnateľné s tými z vlaňajška,“ hovorí Pintal.

Skorší začiatok akcií
Obchodníci v snahe zlepšiť čísla z letných výpredajov sa tento rok uchýlili k ich predčasnému spusteniu. „Letné výpredaje sa začali už v priebehu júna, pričom trvať budú až do vypredania zásob,“ poznamenáva Peter Kútik, obchodný riaditeľ Sportisima. Ku konkurencii na trhu sa pridal aj EXIsport. „Tento rok sa začal letný výpredaj v športových predajniach nečakane skôr, už začiatkom júna,“ povedal pre HN Suško. Drahovský predpokladá, že by sa mohli výpredaje predĺžiť o dva týždne. Podľa neho si obchodníci budú musieť zlepšiť najmä marketing na nalákanie zákazníkov. „Problém je aj v tom, že zľavy sú predovšetkým na tú časť sortimentu, ktorý je pri vstupe do predajne a zákazníci až tak na to už nereagujú,“ dodáva. Aj analytik Kozub sa domnieva, že všeobecne prilákanie zákazníkov do obchodu sa stáva ťažšie.

70 percent
Najvyššie akcie ponúkajú predovšetkým obchodníci s oblečením. Zľavy presahujú pri časti sortimentu viac ako dve tretiny z pôvodnej ceny. „Tričká, džínsy, šortky, šaty, plavky, spodná bielizeň, obuv a ďalšie kusy oblečenia našich značiek boli znížené až do mínus 70 percent,“ vymenúva Adriana Šimková, marketingová manažérka spoločnosti KOBA. Oblečenie, produkty pre domácnosť či kozmetiku o rovnaké percento znížila aj firma Marks & Spencer. O niečo nižšie ceny pri akciách môžeme nájsť na regáloch obchodov so športovým oblečením. „Najväčšie zľavy sú na sezónne letné tovary, v niektorých prípadoch okolo 60 percent,“ uviedol Kútik. Podľa Suška, EXIsport už znížil ceny všetkých letných produktov, pričom neostala žiadna letná položka v pôvodnej cene. Nižšie ceny niektorých produktov ponúka napríklad aj najväčší predajca záhradných bazénov a techniky. „Zľavu viac ako polovicu na bazény ponúka Mountfield, podobne ako aj na športové vybavenie napríklad Sportisimo,“ tvrdí Kozub. Podľa neho sa do letných výpredajov zapoja aj veľké hypermarkety, kde letný sortiment vystriedajú školské potreby.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. apríl 2024 17:42