Otázka privatizácie železničnej dopravy začala vo väčšej miere rezonovať po februárovom štrajku železničiarov. Ministerstvo dopravy pritom v prvom rade uvažuje o privatizácii nákladnej železničnej dopravy. "Osobná doprava bude stratová vždy, ziskovou sa môže stať po tom, ako ju začne nakupovať štát. Toto sa však nedá vyriešiť za mesiac," povedal štátny tajomník rezortu dopravy Branislav Opaterný. Podľa neho je tiež ministerstvo pripravené predať "nejaké percentá" Železničnej spoločnosti, zatiaľ však nie je určené koľko. "Najprv je potrebné oddeliť osobnú a nákladnú železničnú dopravu tak, ako to predpisuje aj smernica Európskej únie, ktorá neumožňuje kryť straty osobnej dopravy zo zisku nákladnej," povedal Opaterný. Podľa neho bude možné oddeliť jednotlivé dopravy v priebehu tohto roka a uvažovať o privatizácii nákladnej dopravy pri prijateľných podmienkach a ponukách.
Privatizáciu tratí v súčasnosti neumožňuje legislatíva. "Zákon hovorí, že dráha nemôže byť privatizovaná. Pôvodne sa však myslelo na celoštátnu dráhu, ktorá má strategický význam pre štát. My však chceme privatizovať regionálne trate," skonštatoval Opaterný. Problémom je však potreba udržovania tratí, preto by tu mohli vzniknúť tri možné riešenia. V tom prvom by ostali trate majetkom ŽSR a prepravca by platil za ich používanie, tak ako v súčasnosti Železničná spoločnosť. V druhom prípade by sa mohol uskutočniť odpredaj za korunu, no potom by, samozrejme, prešla zodpovednosť a starostlivosť o trate na majiteľa. Údržbu by si majitelia mohli kupovať od ŽSR alebo by to robili vlastnou technikou. Je to síce drahé riešenie, no po vstupe do EÚ sa na tomto procese môžu a budú zúčastňovať zahraničné firmy. V treťom prípade by mohlo ísť o prenájom trate, kde by si nájomcovia starostlivosť spätne objednávali či ju vykonávali vo vlastnej réžii. O poslednej možnosti sa však zatiaľ neuvažuje.
Návrh novely tzv. zákona o veľkej privatizácii, ktorá predaj tratí umožnila, by mohol po medzirezortných vyjadreniach prísť do parlamentu do pol roka. Rezort dopravy chce preto v koalícii presadiť poslanecký návrh. Otázka predaja tratí jednotlivým vyšším územným celkom je pritom podľa Opaterného predčasná, pretože samosprávy najprv musia vykonať analýzy, porovnať poplatky, grafikony či vyjadrenia k životnosti. Pre vykonávanie dopravy vznikne podľa štátneho tajomníka možnosť kúpy vagónov, ich prenájom alebo pristavenie vlaku pre záujemcov na určité miesto a hodinu. "Všetko je otázka dohody," zhrnul snahu ministerstva o dohodu Opaterný.
S otázkou privatizácie tratí je úzko spojená transformácia železníc. Práve o jej priebehu a súčasnom stave informovali zástupcovia ministerstva dopravy na zasadaní parlamentného výboru pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie. V tejto súvislosti minister dopravy Pavol Prokopovič uviedol, že za predchádzajúcich osem rokov chýbala dopravná politika, a v transformácii nastal postup až v decembri. Postup podľa neho však so sebou priniesol aj nepopulárne opatrenia, ako rušenie dopravy na regionálnych tratiach. Ministerstvo plánuje rokovania s VÚC a podnikateľskými subjektmi, ktoré majú záujem o prevádzkovanie jednotlivých tratí. Podľa hovorkyne ministerstva dopravy Márie Mikovej sa minister aj doteraz snažil o stretnutie so zástupcami VÚC, no na stretnutia sa väčšinou dostavili nerovnocenní zástupcovia celkov, čo bránilo postupu v celej problematike. Podľa ministerstva boli v predchádzajúcich rokoch železnice financované zo štátneho rozpočtu a z nekontrolovateľných úverov, z čoho vznikol celkový dlh 48,7 miliardy korún. Podiel štátu na tejto sume predstavuje 18 miliárd korún.
Privátne trate v Českej republike
Prevádzka Trať Dĺžka
Viamont Sokolov-Kraslice 27
Svodov-Trutnov 10
Jindrišskohradecké místné dráhy Jindřichův Hradec-Nová Bystřice 33
Jindřichův Hradec-Obrataň 46
OKD Doprava Milotice n/Opavou-Vrbno pod Pradědem 20,5
Connex Morava Šumperk-Kouty n/Děsnou 23
zdroj: HN
StoryEditor