StoryEditor

Príbeh Boeingu a Airbusu. Keď je veľa objednávok príliš (komentár)

16.06.2015, 14:11
Autor:
Pavel PetrPavel Petr

V Paríži včera začal letecký aerosalón, kde hlavné slovo budú mať dve značky a to Boeing (BA US) a Airbus (AIR FP). Záujem o ich lietadlá potvrdzujú už ohlásené kontrakty, ktoré rozšíria už tak rozsiahly zoznam nevybavených objednávok lietadiel (tzv. Backlog).

Airbus ku koncu mája eviduje na svojom backlog 15 496 lietadiel, kedy najväčší podiel na tom majú lietadla A320, čo sú lietadla s jednou uličkou uprostred, vhodné pre krátke a stredne dlhé lety. V poslednom kvartáli dodal Airbus svojim zákazníkom dohromady 134 lietadiel.

Naproti tomu americký Boeing dodal v prvom štvrťroku lietadiel 184, čo je medziročne zlepšenie o 14 percent, keď u Airbusu je to presne naopak, medziročne dodal menej lietadiel.

Avšak v objeme nespracovaných objednávok je na tom Boeing podobne. Len pre lietadlo 737 MAX registruje 2700 objednaných lietadiel. Celkovo backlog Boeingu dosahuje cez 5 700 lietadiel ku koncu 1Q15.

A že by sa situácia v najbližších štvrťrokoch mala výrazne zlepšovať nenapovedá ani práve začatá akcia v Paríži. Očakáva sa, že by Airbus a Boeing na výstave mohli uzavrieť ďalšie kontrakty na viac ako 200 lietadiel.

Indonézskej aerolinky Garuda už objednali 60 Boeingov 787-9 Dreamliner a 797Max v hodnote 11 mliliárd USD a 30 Airbusov A350XWB za 11 miliárd EUR. Hneď v závese sú Qatar Airways s objednávkou 14 Boeingov 777 v hodnote 4,8 miliárd USD.

Príliš veľký backlog?

Je síce krásne, že spoločnosti majú zaistenú produkciu na minimálne niekoľko rokov dopredu, ale mamutie rozmery nakopených objednávok môžu odrádzať ďalších záujemcov. Aerolinky za A vedia, že svoje lietadlá nedostanú v dohľadnej dobe, pretože Boeing a Airbus predávajú x krát viac strojov ako sú schopní vyrobiť.

A za B začínajú čoraz viac zohľadňovať časový rámec, kedy lietadlá dostanú, pretože za jednu dekádu sa môže situácia na trhu zmeniť a nové technológie môžu byť tiež inde.

Podľa Toma Captaina z Deloitte však aerolinky už na veľký objem nespracovaných objednávok zareagovali zvýšením svojich produkčných kapacít medzi rokmi 2011 a 2014 o 18 percnet. Airbus otvoril nové produkčné kapacity v Číne a v Mobile v Alabame. Zatiaľ čo Boeing začal vyrábať lietadla po novom v Južnej Karolíne, kde sa špecializuje na svoj model Dreamliner.

Riešenie je vo vnútri, nie vo vonkajšom prostredí

Nižší objem objednávok v poslednej dobe mohol dať obom firmám možnosť nadýchnuť sa a znížiť objem nespracovaných lietadiel. V dlhšom horizonte sa situácia nemusí zlepšiť, už teraz je cítiť, že Ázia je hladná po ďalších prepravných kapacitách. Do desiatich rokov sa má Čína stať najväčším leteckým trhom na svete a čo do objemu prepravy sa má pacifická oblasť stať lídrom do roku 2034.

Jedinou rozumnou odpoveďou na takýto vývoj zo strany výrobcov je zameranie sa na produktivitu a zvyšovanie produkčných kapacít. Boeing už ohlásil, že sa chce v roku 2018 dostať na štandardnú produkciu 52 lietadiel typu 737 za mesiac, teda 156 lietadiel za štvrťrok.

Airbus už na začiatku roka 2017 chce posunúť svoju produkciu modelu A320 na 50 kusov mesačne. Včera Airbus ešte potvrdil, že sleduje a analyzuje možnosti, ako dosiahnuť ešte vyššieho počtu lietadiel vyprodukovaných za mesiac.

Komentár bol zverejnený na webe patria.cz

01 - Modified: 2007-06-26 12:10:00 - Feat.: 0 - Title: Na štart Tour de France 2007 iba signatári deklarácie
01 - Modified: 2024-04-25 21:16:10 - Feat.: - Title: Airbus zvýšil štvrťročné tržby, prevádzkový zisk však zaostal za očakávaniami 02 - Modified: 2024-04-10 10:28:28 - Feat.: - Title: USA preverujú tvrdenia o chybách na boeingoch, Senát naplánoval vypočúvanie 03 - Modified: 2024-04-09 18:11:14 - Feat.: - Title: Boeing v prvom štvrťroku výrazne obmedzil produkciu. Dodal len 66 strojov 04 - Modified: 2024-04-04 21:04:09 - Feat.: - Title: Boeing vyplatil spoločnosti Alaska Air odškodné 160 miliónov dolárov 05 - Modified: 2024-04-02 16:12:00 - Feat.: - Title: Juhokórejské aerolínie potvrdili objednávku vyše 30 lietadiel Airbus A350
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 18:12