StoryEditor

Postup pri lízingu a nákupe na splátky

23.03.2006, 23:00

Pri kúpe tovaru alebo služby za hotovosť je reklamácia tovaru záležitosťou, ktorú si medzi sebou musia vybaviť kupujúci s predávajúcim. V prípade lízingu alebo splátkového predaja však do vzťahu vstupuje aj tretí subjekt, ktorý zabezpečuje financovanie. Ako postupovať v takom prípade?

Auto na lízing
Špecifikom lízingu je, že majiteľom auta je až do jeho splatenia lízingová spoločnosť. Klient si vozidlo iba prenajíma. Ak sa na ňom v záručnej lehote vyskytnú nedostatky, nájomca je povinný a zároveň oprávnený bezodkladne požadovať ich odstránenie u dodávateľa automobilu. Lízingovú spoločnosť o prekážkach v používaní predmetu lízingu musí písomne informovať.
Ani technické problémy s vozidlom však klienta neoprávňujú na to, aby splátky prestal platiť. Poskytovateľ finančných služieb totiž neručí za technický stav vozidla a ani akékoľvek škody vzniknuté po jeho chybnej dodávke alebo prevádzke. Partnerom pre nájomcu v prípade reklamácie chýb zostáva v zmysle Obchodného zákonníka dodávateľ vozidla, teda predajca.

Ak dodávateľ vozidlo vymení
V prípade, že na základe reklamácie chýb na prenajatom vozidle predajca kupujúcemu vozidlo vymení za nové, lízingová spoločnosť a nájomca pokračujú v pôvodnej lízingovej zmluve. O výmene vozidla musí byť prenajímateľ vopred nájomcom písomne informovaný. Podmienkou výmeny vozidla zo strany prenajímateľa je obojstranný podpis dodatku k lízingovej zmluve o výmene vozidla. Nové vozidlo môže byť cenovo zhodné s pôvodným (chybným) vozidlom, alebo drahšie. Nesmie však byť lacnejšie. Prípadný rozdiel v cene nového vozidla uhradí predajcovi lízingová spoločnosť, ktorá následne tento rozdiel nájomcovi rovnomerne rozloží zúročený do zostávajúcich lízingových splátok.

Nákup na splátky
Práva spotrebiteľa nesmú byť dotknuté ani pri nákupe prostredníctvom spotrebiteľského úveru. Ak predávajúci nesplnil dodávku tovaru alebo služby alebo plnenie malo nedostatky, zákazník má právo na pozastavenie uhrádzania splátok spotrebiteľského úveru až do doriešenia reklamácie voči predávajúcemu bez zvýšenia ceny spotrebiteľskej pôžičky. Rovnako má právo na vrátenie alikvotnej časti uhradených splátok, resp. dohodnutie nového splátkového kalendára. Toto ustanovenie zákona o spotrebiteľských pôžičkách však platí iba v prípade, že splátkový predaj poskytuje samotný predajca.

Ak zákazník darčeky financuje prostredníctvom firiem ako Cetelem, GE Capital Multiservis, Quatro alebo Home Credit Slovakia, musí úver splácať aj počas reklamačného konania a bez ohľadu na jeho záver. Uvedené splátkové spoločnosti totiž v prípadnom spore o kvalitu tovaru alebo služby vystupujú ako nezainteresovaná tretia strana. S nimi totiž klient uzatvára zmluvu o úvere, ktorá sa nevzťahuje na zakúpený tovar, ale iba na samotnú pôžičku. Pri reklamácii by sa v takom prípade mal klient riadiť reklamačným poriadkom predajcu.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
09. máj 2024 16:46