StoryEditor

Libor Chrást: Nebojím sa, že listy zaniknú

14.06.2007, 00:00
Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Libor Chrást v rozhovore HN.

Do kresla ho v októbri 2006 nominovali Slovenská národná strana a Smer-SD. V minulosti pôsobil aj vo funkcii prezidenta a predsedu Predstavenstva Poštovej banky. "Určite budeme uvažovať o akvizícii," hovorí generálny riaditeľ Slovenskej pošty Libor Chrást.

Od 1. januára 2009 stratíte exkluzivitu na listy do 50 gramov a zásielky do vlastných rúk...
- Bude to pre nás veľmi dôležitý krok vpred. Slovenská pošta stratí exkluzivitu na všetky služby. Treba však povedať, že už teraz väčšinu produktov poskytujeme v liberalizovanom prostredí. Dnes máme výhradu len na listy do 50 gramov a na zásielky do vlastných rúk. Táto naša exkluzivita však slúži ako kompenzácia za náklady spojené s poskytovaním univerzálnej služby. Už k dnešnému dňu pôsobí na území Slovenska 21 poštových operátorov.

Aký objem z vašej činnosti tvoria služby, na ktoré máte exkluzivitu?
- Tržby z našich služieb v konkurenčnom prostredí tvoria 75 percent výnosov, služby pod výhradou zvyšnú štvrtinu.

Čo by ste označili za konkurenčnú výhodu pošty v boji o zákazníka?
- S príchodom liberalizácie pre nás vyplývajú nové úlohy. Musíme sa pretransformovať na obchodnú spoločnosť, s klientskym prístupom k zákazníkom. Našou výhodou sú ľudia disponujúci dostatočnými skúsenosťami v doručovacích a poštových službách, znalosť značky a sieť pokrývajúca celé Slovensko.

V európskych krajinách sa v súvislosti s poštovými službami veľa hovorí o znižovaní počtu pobočiek...
- To je veľmi zložitá otázka. Na jednej strane tu máme inštitúciu s 300-ročnou históriou. Teraz sa však štáty EÚ rozhodli, že z tejto inštitúcie so štátotvornou funkciou urobia obchodnú spoločnosť, ktorá sa bude orientovať na zisk. Je to, samozrejme, aj naším cieľom, ale zároveň je to obrovská zmena.

Vybudujete teda aj vy z pošty obchodnú spoločnosť?
- V krajinách Európskej únie tento proces prebieha sedemnásť rokov, zatiaľ čo u nás sa začal v roku 2003. Máme teda čo doháňať. A to nielen v tom, ako poštu vnímajú klienti, ale aj z toho hľadiska, ako ju vníma náš akcionár, ktorým je ministerstvo dopravy.

Pristúpite k zatvoreniu niektorých neefektívnych pobočiek?
- Zatvorenie pobočky pošty a ďalšia spolupráca s komerčnými subjektmi na báze Pošta Partner je na regionálnej úrovni citlivou otázkou. Povinnosť zabezpečenia univerzálnej poštovej služby nám vyplýva z pridelenej licencie. V jej rámci musíme zabezpečiť vyberanie a dodávku pošty päť dní v týždni na všetky adresy na Slovensku. Pošta Partner, čo je oficiálny názov franchizovaných pôšt je cestou, ako zabezpečiť kvalitné služby v tých oblastiach, kde nie je efektívne mať pobočku.

Koľko je dnes na Slovensku takých pôšt?
- Dvadsaťpäť a máme s nimi dobré skúsenosti. Ich výhodou je, že majú navyše často dlhšie otváracie hodiny a ľudia dostávajú na jednom mieste viacero služieb. Trend franchizovania v európskych štátoch funguje a ukazuje sa, že je to správny spôsob prevádzkovania siete. V niektorých krajinách sú franchizované pošty prevádzkované na pumpách a zákazníci si zásielky môžu vyzdvihnúť a podať 24 hodín denne, čo prináša ďalšie výhody.

Bude počet Pôšt Partnerov rásť?
- Určite áno. Momentálne prechádzame procesom vyhľadávania lokalít a potenciálnych partnerov, ktorí by túto službu mohli vykonávať.

Koľko ich bude?
- Zatiaľ nie sme tak ďaleko, aby sme hovorili o konečnom počte. V prvom rade si určíme, kde je pre nás prevádzkovanie pošty nevýhodné a potom nájdeme partnera, ktorý nahradí našu pobočku a prevezme franchising. Sú krajiny, kde tvoria franchizované pošty až 80 percent celkového počtu pobočiek. My poštovú sieť na Slovensku ťaháme na vlastné náklady a zaťažuje nás to. V počte franchizovaných pobočiek sme na posledných miestach, takže ich počet bude určite narastať. Nazdávam sa, že do roku 2009 by sa mali tvoriť desať až pätnásť percent poštovej siete.

Pri poskytovaní ktorých služieb pociťujete najväčší tlak konkurencie?
- Tlak je veľmi silný takmer vo všetkých oblastiach. Na našom trhu sú prítomné viaceré zahraničné pošty. Rakúska pošta tu podniká prostredníctvom firmy Kolos, ktorá sa zaoberá distribúciou neadresných reklamných zásielok. Pripravuje aj projekt na distribúciu adresných zásielok. Podniká tu spoločnosť UPS.

A ďalší hráči?
- Podniká tu aj nemecká Deutsche Post a holandská pošta TNT, ktorá nám konkuruje na trhu expresných zásielok, kuriérskych služieb a neadresnej distribúcie. Najsilnejší tlak konkurencie cítime pri doručovaní neadresných zásielok, kde sme sa dostali z dominantného postavenia na 15-percentný podiel na trhu. Rovnako silná je však naša konkurencia aj pri poskytovaní expresných služieb. Aj preto je naším cieľom poskytovať široké portfólio produktov, ktoré budú vedieť obstáť v konkurencii zahraničných firiem.

Máte v pláne nejaké akvizície?
- Všetky významné nárasty na tomto trhu, ale aj na trhoch v iných krajinách, sa nepochybne uskutočňujú hlavne akvizíciami. Ak sa naša stratégia dostane do pozície nárastu, určite budeme o akvizícii uvažovať.

Ako bude pokračovať vaša transformácia?
- Do konca roka musíme prebudovať úsek obchodu. Je pre nás veľmi dôležité, aby sa obchodný tím Slovenskej pošty začal venovať najmä klientom, a aby sme sa našimi produktmi čo najviac priblížili k zákazníkom. Oveľa viac sa musíme sústrediť na tvorbu produktov, ktoré sa snažíme zjednodušiť. Transformácia je dlhodobý proces, pri ktorom potrebujeme zmeniť zmýšľanie ľudí vnútri pošty. Nie je ľahké premeniť inštitúciu s tristoročnou históriou na modernú obchodnú spoločnosť, ktorá sa bude naďalej rozvíjať v modernom konkurenčnom prostredí. Našou výhodou je, že Slovenská pošta je dobre fungujúca spoločnosť, ktorá generuje zisk a má dostatok priestoru na to, aby sa na liberalizáciu pripravila. Na druhej strane si treba uvedomiť, že našimi konkurentmi sú skúsené zahraničné pošty, ktoré už 17 rokov pracujú na trhových princípoch, prechádzajú do rúk súkromných vlastníkov a snažia sa expandovať do okolitých krajín.

Ktoré nové produkty pripravujete pre svojich klientov?
- Naším cieľom je ponúkať komplexné portfólio služieb. Okrem jednoduchého posielania listov a zásielok sa snažíme pripravovať aj produkty, ktoré majú pridanú hodnotu vrátane logistických služieb. Vybudovali sme hybridné centrum, v ktorom dokážeme vytlačiť, zabaliť a poslať celú listovú zásielku. Určite sa budeme zameriavať na to, aby sme klientom poskytovali čo najrýchlejšie a najjednoduchšie služby, bez dlhých čakacích lehôt.

Do akej miery sa pod vplyvom internetu a mobilných telefónov znížil objem listových zásielok?
- Internet a mobilné telefóny pre nás nie sú primárnou konkurenciou. Keďže Slovensko zažíva momentálne obdobie ekonomického nárastu, pokles posielania zásielok fyzickými osobami je nahradený nárastom firemných zásielok. Ľudia možno menej komunikujú tradičnými spôsobmi písania listov, neobávam sa však toho, že by listová komunikácia úplne zanikla. Aj keď si uvedomujem, že objem listov na poštových službách bude nižší. Tento trend je badateľný vo všetkých krajinách. List má však stále svoje opodstatnenie ako vyššia forma komunikácie.

Ako sa vyvíja vaša spolupráca s Poštovou bankou?
- V oblasti bankových služieb vidíme do budúcnosti veľký potenciál nárastu výnosov. Bankové služby sú jedným zo segmentov, ktorý môže svojimi výnosmi pokryť pokles v klasickej poštovej službe.

Viacero zákazníkov sa domáha, aby chodili doručovatelia so zásielkami do vlastných rúk aj v poobedných hodinách, pripravujete službu poobedného, prípadne večerného doručovania?
- Samozrejme sa snažíme zákazníkom vychádzať v ústrety, ale v tomto štádiu nepredpokladáme zavedenie poobedného alebo večerného doručovania. Skôr budeme rozvíjať systém telefonických avíz, ktoré nám umožnia zefektívniť komunikáciu so zákazníkmi a urýchlia cestu doporučených zásielok k ľuďom.

Čo prinesie zákazníkom liberalizácia poštových služieb v oblasti cien?
- Konkurencia na trhu sa ešte viac zvýši a keďže má priniesť reálne odzrkadlenie nákladov na poskytovanie jednotlivých služieb, nepredpokladám žiadne dramatické zvyšovanie cien. V rámci mestských aglomerácií by sa dokonca ceny poštových služieb mohli znížiť, je však otázne, ako sa potom budú sanovať zvýšené náklady na doručovanie do riedko osídlených vidieckych oblastí. Pokiaľ zostane cena za doručovanie v rámci Slovenska rovnaká, výrazné zmeny cien poštových služieb neočakávam.

Povinnosť poskytovania univerzálnej poštovej služby vám však zostane.
- Áno. Aj preto je jednou z najdôležitejších otázok v súvislosti s liberalizáciou, ako ju budeme mať kompenzovanú. Ak bude na trhu v roku 2009 šesť poskytovateľov poštových služieb a iba my ich budeme musieť poskytovať päť dní v týždni, na celom území Slovenska, budeme v nevýhode. O kompenzácii za poskytovanie univerzálnej služby prebieha veľká diskusia aj na pôde Európskej únie. Ak sa noví hráči rozhodnú poskytovať doručovacie služby iba v rámci veľkých aglomerácií, ako sa to stalo vo viacerých krajinách, budú jednoznačne vo výhode. Slovenská pošta má pritom jednu z najrozsiahlejších univerzálnych služieb, zahŕňajúcu aj finančné služby a dôchodky. Na rozhodnutie, ako cestou sa nám budú kompenzácie ako poskytovateľovi univerzálnej služby vyplácať, ešte len čakáme.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. máj 2024 02:20