Reuters
StoryEditor

Výrazné dopady pandémie. Podiel Európy na produkcii áut rapídne klesne

12.07.2020, 10:33
Autor:
ČTKČTK
Vyplýva to z prieskumu KPMG Global Automotive Executive Survey, ktorého sa zúčastnilo viac ako 1 100 výkonných manažérov zo 30 krajín.

V roku 2030 pripadne na západnú Európu iba päť percent svetovej produkcie automobilov, vlani to pritom bolo 15 percent. Európski výrobcovia sa budú vyrovnávať s dopadmi globálnej pandémie a zároveň budú musieť plniť stále prísnejšie emisné limity, ktoré povedú k zdraženiu áut.

Vyplýva to z prieskumu KPMG Global Automotive Executive Survey, ktorého sa zúčastnilo viac ako 1 100 výkonných manažérov zo 30 krajín.

Dopady pandémie

Podiel Európy za desať rokov môže byť podľa Jána Linharta z KPMG ešte menší vzhľadom k výraznému vplyvu pandémie v regióne. Naopak Čína, ktorá sa vlani na produkcii podieľala 27 percentami, bude ďalej posilňovať.

"Európa sa nachádza v prechodnom období zavádzania sprísnených emisných limitov, ktoré vedú k zdraženiu áut. To je ďalšia rana, s ktorou sa automobilky budú len ťažko vyrovnávať. Riešením by bol odklad platnosti nových emisných limitov o niekoľko rokov, rokovania o tejto možnosti už prebiehajú. Prepad môže byť aj viac ako tridsaťpercentný, pokiaľ k žiadnemu opatreniu v podobe odkladu nových emisných limitov alebo podpory obstarania nových áut nedôjde," uviedol Linhart.

Trh čaká konsolidácia, budú sa tak uzatvárať nové partnerstvá, dôjde k fúziám a akvizíciám. Šéfovia automobiliek očakávajú, že v budúcnosti dôjde k dramatickému zníženiu počtu predajní o 20 až 30 percent, aktuálna kríza tento trend ešte urýchli.

Navrch má Čina

Viac ako 80 percent manažérov je navyše presvedčených, že úloha showroomov sa musí zmeniť, čím ďalej tým viac sa budú automobilky spoliehať na digitálne kanály, flexibilné kontrakty a prácu s dátami.

Nielen schopnosť zotaviť sa z post-covidovej recesie bude rozhodovať o tom, ako sa automobilkám v dlhodobom horizonte bude dariť. Kľúčovú úlohu bude hrať prístup k prírodným zdrojom. Navrch má v tomto smere Čína, ktorá má k dispozícii a kontroluje suroviny na výrobu batériových vozidiel.

O tom, ktorý pohon automobilky podporia, rozhodnú prírodné zdroje a politika. Šéfovia európskych automobiliek sa jednoznačne zameriavajú na batériové elektrické (83 percent) a hybridné vozidlá (80 percent), severoamerickí výrobcovia chcú naďalej investovať do spaľovacích motorov (89 percent). To platí aj pre diesely, ktoré tak zostávajú alternatívou aj do budúcnosti.

Koronavírus a Covid - 19

01 - Modified: 2024-05-21 09:00:00 - Feat.: - Title: Bizarný príbeh armády Lichtenštajnska. Nikdy neprehrali bitku, z posledného ťaženia sa vrátilo viac vojakov, ako ich odišlo 02 - Modified: 2024-05-18 10:54:12 - Feat.: - Title: Časti severnej Európy postihli po prudkých dažďoch povodne 03 - Modified: 2024-05-16 09:19:46 - Feat.: - Title: Tvrdenia USA a Európy o nadmernej kapacite Číny sú obchodným protekcionizmom, tvrdí ministerstvo obchodu 04 - Modified: 2024-05-13 11:54:34 - Feat.: - Title: Čínsky trh ten európsky nenahradí. Gazprom bude čeliť slabým výsledkom pravdepodobne aj ďalšie roky 05 - Modified: 2024-05-13 10:12:38 - Feat.: - Title: V rámci projektu Cross-E vzniknú nabíjacie stanice v celej Európe. Kľúčové budú logistické trasy
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. máj 2024 12:47