StoryEditor

Lanfranconi vytvoril v Bratislave dielo epochálneho významu, jeho posledný čin ľudí šokoval

09.03.2020, 10:05
Jeho meno nesie bratislavský most aj vysokoškolský internát. Len málokto však pozná dôvody tejto pocty, ako i fakt, že pomenovanie Lafranconi je v skutočnosti skomoleninou Eneovho priezviska. Paradox – najmä v prípade muža, ktorého doménou bola presnosť. No keďže nemenej vynikal aj veľkorysosťou, možno by nám tento prešľap odpustil.

No ako k nemu vôbec došlo? Nuž tak, že talianske meno Lanfranconi sa našincovi jednoducho vyslovuje o čosi ľahšie s vynechaním prvého „en“. Ešte v čase inžinierovho života sa pritom nepoužívalo len na označenie jeho a ďalších príslušníkov slávnej lombardskej rodiny, ale aj pre objekty a oblasti, ktoré im patrili.

Podľa „zjednodušenej“ verzie tohto priezviska sa nazývala celá jedna bratislavská štvrť – a to práve v oblasti dnešného mosta a internátu Lafranconi. A keďže prvý betónový most cez Dunaj sa staval až takmer sto rokov po smrti experta na vodné diela, jeho skutočné meno bolo prekryté vrstvami desaťročí. Sami dobre vieme, ako to občas majú Slováci s dôslednosťou... A v časoch neskorého socializmu zvlášť.

Kto však presne bol Enea Grazioso Lanfranconi a za čo všetko mu Bratislava vďačí?

Záplavy verzus plavba

Ako napovedá už jeho meno, Slovákom nebol. Narodil sa 20. mája 1850 v talianskom meste Pellio Intelvi do zámožnej rodiny. Vyštudoval polytechniku v Miláne a keď mal dvadsať rokov, spolu s rodičmi a mladším bratom Luigim sa presťahoval do vtedajšieho Prešporka, keďže „hranice v idylickom 19. storočí neboli na prekážku“, ako napísal historik Pavel Dvořák v Piatej knihe o Bratislave.

​Lanfranconiovci na čele s otcom Antoniom, staviteľom, boli preslávení stavbami železničných tratí, ale tiež úpravami vodných tokov, ktoré slúžili nielen na odvracanie povodní, ale aj zlepšovanie splavnosti riečnych tokov.

„Kým ochrana pred záplavami bola pasívna a drahá, riečna doprava prinášala obrovské zisky. Doma to mali vyskúšané. Vodná doprava v Taliansku vážne konkurovala železniciam, lebo bola neporovnateľne lacnejšia. Pravda, platilo to len za predpokladu, že koryto sa primerane upravilo, čo nebolo jednoduché a už vôbec nie lacné,“ vysvetľuje Pavel Dvořák podstatu ich podnikateľského umu a tiež následného úspechu.

Povodne v Bratislave boli v čase príchodu Lanfranconiovcov bežným, no rozhodne nie odovzdane prijímaným javom. Ľudia každej generácie sa všemožne snažili veľtok skrotiť, no ani tie

najbystrejšie hlavy neprišli do ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-10-26 16:32:01 - Feat.: - Title: V Bratislave skočil muž z mosta, polícii sa ho nepodarilo oživiť 02 - Modified: 2024-10-26 08:15:00 - Feat.: - Title: V Spojených štátoch budú opäť voliť prezidenta. Overte si v kvíze, čo viete o tých predchádzajúcich 03 - Modified: 2024-10-25 15:28:14 - Feat.: - Title: Obvodné policajné oddelenie na Mojmírovej ulici v Bratislave je dočasne zatvorené 04 - Modified: 2024-10-25 13:24:51 - Feat.: - Title: Stredoeurópska investičná skupina preberá kontrolu nad Auparkom, koncentráciu schválil Protimonopolný úrad 05 - Modified: 2024-10-25 11:06:21 - Feat.: - Title: Bratislavský Volkswagen v problémoch? Odborárka: Pracovné zmeny sa v poslednom čase rušia skoro pravidelne
menuLevel = 2, menuRoute = history/profily, menuAlias = profily, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
26. október 2024 23:50