StoryEditor

František Štrupl z Google: Zákazník sa dnes správa ako produktový detektív

15.02.2024, 09:00
  • Už aj staršie generácie zistili, že nakupovať v online je pohodlnejšie ako v kamenných obchodoch. No Slovensko je v tomto výraznejšie aktívnejšie než Česko.
  • U susedov vidieť vzostupný trend od najstaršej po najmladšiu vekovú kategóriu, na Slovensku sú si viaceré vekové kategórie takmer rovnocenné – hovorí v rozhovore František Štrupl.
  • Štrupl vedie v Googli obchodný tím zodpovedný za spoluprácu s poprednými e-commerce a retail spoločnosťami v Česku a na Slovensku. Stratégiám prezradil mnohé zaujímavé dáta.

Ako si Slovensko vedie v online nákupoch?

Tradične silná bola elektronika, ktorá má asi najväčšiu históriu v online nakupovaní. Ale to, čo sa stalo v posledných rokoch, je, že sa výrazne zväčšil podiel online aj v iných segmentoch. Napríklad móda. Tá bola dlhé roky tradičnou baštou offline sveta a kamenných obchodov, ale práve v dôsledku covidu sa veľa nákupov presunulo do onlinu.

K tomu pribudli ďalšie špecifické výhody k nákupom, ako objednať si viac veľkostí naraz, keďže veľa ľudí sa obávalo zo začiatku kupovať veci online, lebo si to nevedeli vyskúšať.

Online nakupovaniu najviac pomohol covid, však?

Áno. No po covide aj napriek návratu k bežnému životu a k zvyklostiam spred pandémie podiel online nákupov stále rastie. V Česku je to 56 percent a na Slovensku 52 percent. V porovnaní s nákupmi v kamenných predajniach Česko dosiahlo 44 percent a Slovensko 48 percent. Keď sa pozrieme na vekové skupiny, tak doménu v online nakupovaní nemajú len mladí ľudia. Aj k tomuto výrazne prispel covid.

Starší tiež zistili, že nakupovať v online je pohodlnejšie ako v kamenných obchodoch. Pomohli aj nové technológie online nakupovania. No Slovensko je v tomto výraznejšie aktívnejšie než Česká republika. Zatiaľ čo v Česku vidieť vzostupný trend od najstaršej po najmladšiu vekovú kategóriu, na Slovensku sú si viaceré vekové kategórie takmer rovnocenné.

Podľa našich analýz vo vekovej skupine 18 až 24 rokov nakupuje online 70 percent Čechov oproti 46 percentám vo vekovej skupine nad 55 rokov. Na Slovensku je pomer medzi dvoma vekovými kategóriami takýto: vo vekových skupinách 18 až 24 a 25 až 34 rokov nakupuje online 57 percent Slovákov oproti 47 percentám vo vekových skupinách 45 až 54 rokov a nad 55 rokov.

Prečo si myslíte, že nastal tento rozdiel?

Začalo sa to vo chvíli, keď začali nastupovať mobilné telefóny a internet v mobile. Predtým mala Česká republika väčšiu penetráciu internetu v populácii, ale na mobil Slováci naskočili rýchlejšie. Pre veľa z nich sa to stalo prvým zariadením, na ktorom mali internet.

Česi prechádzali z počítačov na mobi...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-03-05 11:29:30 - Feat.: - Title: Jakub Goda: Cenzúra na internete? Naopak, máme extrémne široký priestor na prejavenie názoru 02 - Modified: 2024-03-04 14:22:09 - Feat.: - Title: Sociálne médiá ako hnacia sila ekonomického rastu a konzumu 03 - Modified: 2024-01-19 10:08:41 - Feat.: - Title: TikTok je doménou mladých, Facebook patrí staršej generácii a YouTube sledujú všetci 04 - Modified: 2024-01-17 13:14:34 - Feat.: - Title: Slovenským e-shopom rastú objednávky aj obraty, koniec roka bol silný 05 - Modified: 2024-01-17 11:15:16 - Feat.: - Title: Agentúry využívajú AI nástroje prevažne na analýzu dát a zlepšenie cielenia kampaní
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
10. apríl 2024 00:46