StoryEditor

Najhodnotnejšie značky médií na svete: S náskokom vedie Google, WhatsApp skokanom

06.07.2023, 11:30
Autor:
michmich
  • Hodnota značky Twitteru klesla o 32 percent na 3,9 miliardy USD a sila značky poklesla o 11 bodov.
  • Google je najhodnotnejšou a najsilnejšou mediálnou značkou v hodnote 281,4 miliardy USD.
  • LinkedIn hodnotia  ako najrýchlejšie rastúca značka Media, až o 49 percent.
  • WhatsApp najväčší skokan, ako najvyšší nový účastník skončil s hodnotou 8 miliárd USD na 17. mieste.
  • WeChat má najvyššie skóre vnímania udržateľnosti, hodnotené 6,27 z 10.

Popredná poradenská spoločnosť v oblasti oceňovania značiek Brand Finance každoročne testuje 5 000 najväčších a publikuje viac ako 100 správ, ktoré hodnotia značky vo všetkých sektoroch a krajinách.

Do každoročného rebríčka Brand Finance Media 50 roku 2023 je zaradených 50 najhodnotnejších a najsilnejších mediálnych značiek sveta. Tohtoročnému rebríčku najhodnotnejších mediálnych značiek sveta opäť dominujú online technologické spoločnosti orientované na spotrebiteľov, a to najmä v oblasti sociálnych médií.

Okrem výpočtu hodnoty značky Brand Finance určuje aj relatívnu silu značiek prostredníctvom vyváženého prehľadu metrík hodnotiacich marketingové investície, kapitál zainteresovaných strán a výkonnosť podniku. Hodnotenie majetku zainteresovaných strán spoločnosťou Brand Finance zahŕňa pôvodné údaje z prieskumu trhu od viac ako 100 000 respondentov v 38 krajinách a v 31 sektoroch.

image

Brand Financa prichádza s každoročným rebríčkom najhodnotnejších značiek sveta.

Presuny v rebríčku

Google zostáva najhodnotnejšou svetovou mediálnou značkou tretí rok po sebe. Jej hodnota je štvornásobne vyššia ako pri druhom TikToku a podľa nového rebríčka Brand Finance medziročne vzrástla o 7 percent na na 281,4 miliardy USD (viac ako 258,6 miliardy eur). Rástol aj druhý v poradí TikTok, ktorý si medziročne polepšil o dve miesta a svoju hodnotu navýšil o 11 percent na 65,7 miliárd USD (viac ako 60,3 miliardy eur). Trojicu najsilnejších uzatvára Facebook s hodnotou 59 miliárd USD (viac ako 54,2 miliardy eur). Z tradičných mediálnych firiem sú v prvej desiatke zastúpené iba americké spoločnosti Disney a Netflix.

Najväčšie zastúpenie v rebríčku TOP 50 majú mediálne značky z USA a to 73 percent, druhé miesto s 22 percentným obsadením skončili spoločnosti z Číny. Európske mediálne značky a médiá z iných štátov ako USA a Číny ťahajú už za kratší koniec. Veľká Británia je treťou najsilnejšou krajinou s podielom 2,17 percenta (dopomohli jej k tomu značky Sky, BBC, ITV a Penquin). Vďaka Yahoo a Nexon je podiel japonských mediálnych značiek v rebríčku TOP 50 na úrovni 1,3 percenta a juhokórejské značky dosiahli 1 percento (vďaka Naver, Kakao). Po Británii sa do rebríčka TOP 50 dostala už len jedna európska krajina a to na 21. mieste Švédsko (vďaka Spotify).

Najhodnotnejšia a najsilnejšia

Google zostáva už tretí rok po sebe najhodnotnejšou mediálnou značkou na svete. Kalifornský technologický gigant naďalej dominuje v tomto sektore s hodnotou značky viac ako štvornásobne vyššou ako jeho nasledovník na druhom mieste TikTok/Douyin.

Zdravý medziročný rast hodnoty značky Google je výsledkom pokračujúceho vývoja a rozširovania jeho služieb vrátane Peňaženky Google, Google Pixel a Google Cloud. Okrem toho, že je Google najsilnejšou značkou v Spojených štátoch i vo svete a usadil sa na vrchole rebríčka Medií, získal skóre indexu sily značky 93,2/100 a prestížne hodnotenie AAA+.

Varovný prst nad Twitterom

Pôsobenie Elona Muska ako generálneho riaditeľa v Twitteri (hodnota značky klesla o 32 percent na 3,9 miliardy USD, teda viac ako 3,5 miliardy eur) znamená, že značka tento rok klesla o 8 pozícií v rebríčku Brand Finance Media 50. Podľa výskumou Brand Finance je to do značnej miery spôsobené výrazne oslabeným vnímaním značky. A práve to malo spôsobiť veľmi veľký 11-bodový pokles sily značky a zníženie na hodnotenie sily na AA.

Agresívne obchodné prístupy generálneho riaditeľa Twitteru Elona Muska prispeli výraznému zemetrasenie s hodnotou značky Twitter. Zákazníci a zainteresované strany vnímajú veľké prepúšťanie negatívne, čo znásobuje ťažkosti značky udržať si inzerentov a zodpovedajúce príjmy. Prieskum Brand Finance odhaľuje, že od prevzatia Muska sa reputácia Twitteru výrazne znížila.

 „Akvizícia a privatizácia Twitteru predstavovala silný a zaujímavý investičný prípad. Pozitívne výsledky, ktoré niektorí očakávali pre značku Twitter, sa však nenaplnili. Oceňovanie značky berie do úvahy nehmotné a hmotné aktíva a Musk prehliadol jeden z najdôležitejších zdrojov značky: ľudí. Twitter musí riešiť problémy týkajúce sa jeho reputácie a hodnoty značky, aby sa vrátil k rastu hodnoty značky,“ povedal výkonný riaditeľ Brand Finance Richard Haigh.

Najrýchlejší rasť a najväčší skokan

LinkedIn (hodnota značky vzrástla o 49 percent na 15,5 miliardy USD, teda viac ako 14,2 miliardy eur) si nárokuje titul najrýchlejšie rastúcej značky v kategórii Media. Globálne si LinkedIn buduje veľmi silnú pozíciu v biznisovej sfére ako dominantný nástroj v tomto sektore. Značka, ktorá bola prvýkrát uvedená na trh v roku 2003, silne rastie čiastočne vďaka integrácii s inými službami spoločnosti Microsoft.

WhatsApp (hodnota značky 8,0 miliárd USD, teda viac ako 7,3 miliardy eur) sa pripojil k rebríčku na 17. mieste ako najvýkonnejší nový účastník. Ako jedna z najpopulárnejších platforiem na odosielanie okamžitých správ sa značka môže pochváliť približne 2 miliardami aktívnych používateľov mesačne.

Vlani spustila aplikácia komplexný šifrovaný nástroj na odosielanie správ, ale aj iné nové funkcie ako po zobrazení automatické vymazanie obrázka či videí, ale napríklad aj online (ne)viditeľnosť. Sesterská značka WhatsApp, Facebook (hodnota značky 59 miliárd USD, teda viac ako 54,2 miliardy eur) je v rebríčku na treťom mieste. WhatsApp aj Facebook vlastní rovnaký materský podnik, Meta.

Najvyššie skóre vnímania udržateľnosti

V rámci analýzy Brand Finance hodnotí aj to, ako spoločnosti pracujú na špecifických úlohách pri vytváraní celkovej hodnoty značky. Jedným z takýchto atribútov je udržateľnosť. Brand Finance posudzuje, ako sú konkrétne značky vnímané pri „skóre vnímania udržateľnosti“.

WeChat (hodnota značky 50,2 miliardy USD, teda viac ako 46,1 miliardy eur), čínska superaplikácia s viacerými službami, je najlepšie hodnotená z hľadiska vnímanej udržateľnosti so skóre vnímania udržateľnosti 6,27 z 10. Čiastočne to možno pripísať tomu, že čínska spoločnosť uprednostňuje ESG faktory, ktoré ich považujú za kľúčové pre hospodársky rast a sociálnu stabilitu.

Okrem toho, ako súčasť rodiny Tencent (hodnota značky 38,1 miliardy USD, teda viac ako 35 miliárd eur), WeChat funguje podľa rovnakého modelu ESG. Napríklad v roku 2022 materská spoločnosť prisľúbila uhlíkovú neutralitu do roku 2030, ako aj svoj záväzok voči celkovým cieľom Číny v oblasti uhlíkovej transformácie.

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
12. máj 2024 21:01