StoryEditor

Celá rodina dronov pod jednou strechou

22.03.2024, 00:00

Nenahraditeľnosť dronov na modernom bojisku je z vojenského hľadiska jedným z najvýznamnejších poučení, ktoré konflikt na Ukrajine priniesol. Presadili sa vo všetkých oblastiach. Pechota používa bezposádkové vozidlá na dodávanie zásob do ostreľovaných oblastí. Malé autíčka na diaľkové ovládanie slúžia na prieskum protivníkových zákopov. Námorné drony dominujú v Čiernom mori. Najrozšírenejšie sú však stále lietajúce bezpilotné prostriedky, na ktoré sa teraz pozrieme bližšie.

Nejde o žiadnu homogénnu skupinu. Naopak, na bojisku sa používajú drony rozličných kategórií s úplne odlišnými vlastnosťami, ktoré sa ale navzájom vhodne dopĺňajú. Najvyššiu vrstvu tvoria prieskumné drony pohybujúce sa vo výške okolo 5-6 km do hĺbky niekoľko desiatok km, prípadne nízkych stoviek km za nepriateľskou líniou. Podľa týchto parametrov bývajú aj označované ako kategória MALE (Medium-Altitude Long-Endurance, čiže prostriedky pre stredné výšky s dlhou výdržou vo vzduchu). Ich úlohou je sledovať pohyby protivníka a vyhľadávať dôležité ciele. Medzi preferované vlastnosti takýchto prostriedkov patrí okrem vytrvalosti aj nízky radarový odraz a odolnosť proti rušeniu. Odhalené ciele sa potom pokúsia zasiahnuť špeciálne útočné prostriedky. Tie sú  určené na jednosmerné použitie a laicky sa im hovorí kamikadze drony. Cieľ totiž ničia zásahom samotným dronom. Odborne sa nazývajú vyčkávacia munícia. Môžu sa totiž pohybovať nad bojiskom a vyčkávať, kým sa objaví vhodný cieľ. Na Ukrajine sa používajú takéto taktické prostriedky s dosahom do 80 km.

Do kategórie vyčkávacej munície patria, samozrejme, aj diaľkové kamikadze drony s dosahom tisíc a viac km. Tie však nie je možné počas letu ovládať, pretože pozemná riadiaca stanica nemá taký dosah. Sú preto vopred naprogramované a útočia na zadané súradnice. A naopak, patria sem aj prostriedky s veľmi krátkym dosahom. Tým sa dostávame k poslednej kategórii, ktorou sú najmenšie drony pôsobiace priamo nad bojiskom. Ich dosah je obmedzený na pár kilometrov (zvyčajne menej ako 10 km) a lietajú v malej výške. Často sa tu využívajú komerčné drony. S kamerou slúžia na prieskum, alebo sú pridaním granátov či hlavice z RPG upravené na bojové účely. Spomíname ich tu preto, lebo menia pravidlá vojny aj na tej najnižšej úrovni. Ukrajinská armáda je prvou na svete, ktorá sa snaží mať drony integrované už na úrovni pechotného družstva. Uvedieme príklad – ihneď po vysadení z bojového vozidla pechoty vypustí družstvo malý prieskumný dron, vďaka ktorému má okamžité informácie o situácii. Ak pri čistení nepriateľských zákopov narazí na bunker, nasadí družstvo proti nemu bojový dron. Ten slúži ako priama palebná podpora a navyše, na bunker môžu vojaci zaútočiť hneď po výbuchu dronu. Tým nestrácajú moment prekvapenia a obrancovia nemajú čas spamätať sa.

image

Plne autonómna vyčkávacia munícia, tzv. kamikadze dron, ktorý dokáže lokalizovať, získať a zasiahnuť operátorom určené ciele SkyStriker

archív
 

Tri triedy NATO

NATO je v tomto smere konzervatívnejšie a drony používa až od vyšších jednotiek, nie na úrovni družstva. Určite však lekcie z Ukrajiny pozorne sleduje. Nehovoríme však o Slovensku, ktoré v tejto oblasti zaostáva... Inak je však klasifikácia bezpilotných prostriedkov v rámci NATO veľmi podobná tomu, čo vidíme v bojoch na Ukrajine. Na základe maximálnej vzletovej hmotnosti (MTOW) sa drony delia na tri triedy.

Triedu I tvoria bezpilotné lietadlá s MTOW 0 až 150 kg. Tie sú nezávislé od dráhy a vypúšťajú sa buď z ruky (pri tých menších) alebo z katapultu či štartovacej rampy. Používajú sa najmä v armáde (napr. v špeciálnych jednotkách), ale aj v námorníctve.

Do triedy II patria prostriedky s MTOW 151 až 600 kg, ktoré si už vyžadujú povrch na vzlet a pristátie. Stačí im na to však len krátka dráha. Ide o prostriedky určené pre armádu.

Triedu III tvoria lietadlá s MTOW 601 kg a viac. Tieto už si vyžadujú riadnu vzletovú a pristávaciu dráhu a sú určené na použitie vojenským letectvom.

Futurearmy.sk

Jediná na svete

Aj skúsenosti z Ukrajiny ukazujú, že jeden typ dronu nestačí a je vhodné ich portfólio vyskladať z viacerých kategórií. V tomto ohľade patrí k najvýznamnejším výrobcom na svete izraelská firma Elbit Systems. Ako jediná ponúka ozbrojeným silám komplexný rad dronov od miniatúrnych prenosných cez taktické až po prostriedky z už spomínanej kategórie MALE. V jej sortimente sú drony všetkých tried NATO, pričom veľkou výhodou je, že vo svojich rodinách systémov (Hermes či Skylark) ponúka subsystémy v rôznych kategóriách. Tie tak môžu v oblastiach pozemného riadenia, dátového spojenia či operačného softwaru využívať rovnakých operátorov aj náhradné diely, Pre zákazníkov to znamená výhody viacnásobnej úspory nákladov na obstaranie i prevádzku týchto prostriedkov.

Skylark

V najmenšej kategórii ponúka Elbit Systems dron Skylark 1, ktorý má maximálnu vzletovú hmotnosť 8 kg a unesie náklad s hmotnosťou 2 kg. Jeho výdrž vo vzduchu je 3 hodiny a dosah pozemnej riadiacej stanice je 40 km. Jeho väčší súrodenec Skylark 3 má celkovú hmotnosť 48 kg a užitočný náklad 12 kg. Vytrvalosť sa zvýšila na 5 hodín a dosah riadiacej stanice na 120 km. Tieto parametre ešte vylepšil Skylark 3H, ktorý vydrží vo vzduchu až 20 hodín. Výmenou za to je mierne nižší užitočný náklad (10 kg), celková hmotnosť a dosah riadiacej stanice ostali rovnaké.

Do tejto rodiny patrí aj mini taktický systém Skystriker. Ide o tzv. kamikadze dron, čiže vyčkávaciu muníciu. Jeho maximálna vzletová hmotnosť je 48 kg, náklad tvorí výbušná hlavica s hmotnosťou 5 alebo 10 kg umiestnená v trupe. Vo vzduchu vydrží dve hodiny a dosah riadiacej stanice je 100 km. Drony Skylark používajú na Slovensku sily špeciálneho určenia a majú s nimi dobré skúsenosti.

image

Hermes 900 je vybavený množstvom vysoko výkonných senzorov, ktoré mu umožňujú detekovať pozemné alebo námorné ciele v širokospektrálnom rozsahu

archív

Hermes

Vo vyšších kategóriách má Elbit Systems zastúpenie rodinou Hermes. Tie už nesú aj prostriedky na elektronický prieskum a na vlastnú ochranu. Typ Hermes 450 má maximálnu vzletovú hmotnosť 550 kg a užitočný náklad 180 kg. Vo vzduchu vydrží 18 hodín a dosah pozemnej riadiacej stanice je 350 km. Hermes 450 je najpredávanejším dronom v triede II NATO.

Hermes 900 má maximálnu vzletovú hmotnosť 1210 kg a unesie náklad až 400 kg. Jeho vytrvalosť je až 30 hodín. Dosah riadiacej stanice je 350 km. Upravený dron Hermes 900 StarLiner je ako prvý vo svojej triede certifikovaný na prelet nad zaľudnenými oblasťami, čo tento typ predurčuje aj na využitie v civilnom letectve. Typy Hermes 450 a 900 sú viacúčelové stroje so širokým uplatnením v civilnej oblasti. Okrem vojenských misií zvládajú aj záchranné či pátracie lety, stráženie hraníc alebo pomoc pri prírodných katastrofách – napríklad monitorovanie rozsahu lesných požiarov či povodní.

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
20. apríl 2024 00:24