12.10.2005, 00:00

Otázky Úradu pre reguláciu sieťových odvetví
1.
Ako v prípade zmluvy s SPP môže váš úrad zastávať práva spotrebiteľa?
2. Posudzoval alebo schvaľoval váš úrad obchodné podmienky za opakované dodávky plynu? Nedala by sa táto situácia riešiť zmenou zákona? Bolo by logické, že by ste mali mať dosah na obsah zmluvy, keď máte rozhodujúce slovo pri regulovaní cien plynu.
3. Nie je aj úlohou vášho úradu informovať občana, spotrebiteľa o veciach súvisiacich s takýmito zmluvami? Kde inde občan získa všetky informácie na to, aby mohol s pokojným svedomím a maximálnym vedomím podpísať zmluvu s SPP?
Stanovisko úradu
1.
V prvom rade treba povedať, že Úrad pre reguláciu sieťových odvetví nemá zákonodarnú iniciatívu a môže konať len tak, ako mu ukladá zákon. Od tohto faktu sa odvíja aj možnosť ochrany spotrebiteľa. Ochrana spotrebiteľa typu domácnosť je zakotvená v zákone o energetike č. 656/2004 Z. z. v paragrafe 20. Ďalej nasleduje časť zákona, v ktorej je možné nájsť ustanovenia upravujúce práva a povinnosti dodávateľa energií a ktorá je pod dohľadom Štátnej energetickej inšpekcie.
2. Obchodné podmienky v tom znení, v akom sú v súčasnosti doručované odberateľom (domácnostiam) od SPP, a. s., úrad neschvaľoval. Sú však napísané na základe zákona o energetike, pravidiel trhu s plynom a prevádzkového poriadku. Len posledná menovaná právna norma podlieha schváleniu úradu. Zmenou zákona by sa situácia dala riešiť, ale ako som spomenul, nejde to prostredníctvom úradu, ale prostredníctvom ústredného orgánu štátnej správy, ktorým je v tomto prípade MH SR.
3. Zákon o energetike rieši zodpovednosť orgánov štátnej správy a zároveň regulovaných subjektov za dodržiavanie jeho ustanovení. Úrad nemôže konať nad jeho rámec.
Miroslav Lupták, hovorca ÚRSO

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
17. máj 2024 06:05