StoryEditor

Ruský film prežíva boom, v ktorom ide o peniaze

29.06.2007, 16:36
Autor:
SITASITA

Medzinárodný filmový festival Artfilm ponúka prehliadku ruskej kinematografie, ktorá zaznamenáva po kríze na konci 90. rokov rýchly rozvoj. Východoeurópskemu filmu sa venuje aj súťažná sekcia Panoráma východu. Ruské kino sa prebralo k životu na začiatku nového tisícročia. Prispela k tomu priaznivá situácia vo financovaní filmov. "Môžeme hovoriť o boome, ale je to podmienené financiami. Bohužiaľ sa množstvo financií investuje do komerčných filmov," povedal ruský režisér a člen hlavnej poroty na XV. MFF Artfilm Iľja Chržanovskij. Na druhej strane si nemyslí, že autorský film musí byť neziskový a ako príklad uviedol režiséra Nikitu Michalkova. "Sú režiséri, ktorých považujeme za umeleckých, a napriek tomu nakrúcajú komerčne úspešné filmy," dodal. Režisér Stanislav Mitin vidí mieru závislosti pri filmoch vo vnútornej slobode. Záleží na tom, aké ciele si režisér stanovuje. Delenie na komerčné a nekomerčné filmy je vraj trochu komplikované, "pretože som videl komerčné filmy, ktoré boli vynikajúce a videl som ukážky nezávislých filmov, ktoré neboli určené nikomu". Ako povedal, závisí to od toho, či film robia dobré, čestné a šikovné ruky.
Podľa Chržovanského existuje aj situácia, že človek s vynikajúcim režisérskym potenciálom nedostane nikdy možnosť nakrútiť svoje dielo. Avšak v Rusku sa filmovej réžii venuje aj veľa neprofesionálov, pričom dva najúspešnejšie ruské filmy minulého roku nakrútili ľudia s divadelným vzdelaním. Ako vysvetlil Mitin, ktorý bojuje o Modrého anjela so snímkou Dvojnaja familia (Dvojité priezvisko), producenti pochopili, že filmový priemysel je biznis. "Mnohí ľudia pochopili, že je to biznis, do ktorého sa oplatí investovať. Človek, ktorý má meno a peniaze, nakrúti film a o to aký bude, už nejde. Ide o to, že mám možnosť ho nakrútiť. To je smutná súčasť situácie v ruskom filme," povedal Mitin. Ako však vyzdvihol pôvodom azerbajdžansky režisér Oleg Safaraliejev, ruské filmy sú úspešné a konkurencieschopné aj vo vzťahu k americkým. "Domnievam sa, že v súčasnosti je hlavná osobitosť to, že kino sa zbavuje prežitkov sovietskej kinematografie," dodal. Za jej špecifikum považuje schopnosť pritiahnuť ľudí do kín, pretože "ako povedal veľký Hitchcock, kino pozostáva z bieleho plátna a prázdnych stoličiek, čo si treba zapamätať.
O ruskom filmovom boome svedčí približne 80 nových umeleckých filmov ročne, tisíce televíznych programov a veľký počet nezávislých režisérov. Podľa Safaraliejeva v Rusku veľa režisérov experimentuje, pričom sa snažia nájsť osobitý štýl svojho jazyka. "Darí sa im točiť zaujímavé filmy," dodal. Mitin sa zasa domnieva, že je nablízku dobrá budúcnosť ruskej kinematografie. Začali sa totiž nakrúcať filmy, ktoré sa mu veľmi páčia. "Nakrúcajú ich múdri, seriózni a talentovaní ľudia, ktorí majú čo povedať o živote, majú čo pozorovať a s čím súcitiť," uviedol. S opačnou situáciou sa stretávajú režiséri zo susednej Ukrajiny, kde vznikne v priebehu roka asi štyri až päť celovečerných hraných snímok. "Na Ukrajine je málo režisérov, ktorí nakrúcajú celovečerné filmy, situácia je trochu mdlá," priblížila situáciu ukrajinská režisérka Eva Neymann. Záujem o filmy sa však rozvíja a má nádejné perspektívy.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
01. november 2024 01:30