StoryEditor

Špeciál pre turistov? Kaliňák to tak chce

13.01.2008, 23:00
Letieť na letnú rodinnú dovolenku rovnakým lietadlom, aké využíva premiér či prezident. Taká je predstava šéfa rezortu vnútra Roberta Kaliňáka (Smer-SD).

Lietadlá ministerstva, ktoré sa používajú na humanitárne lety, prepravu návštev či samotných ústavných činiteľov, totiž nie sú využité na sto percent. "Preto si myslím, že keďže ich štát má mať, bolo by dobré, keby poslúžili aj ostatným občanom. Charterový let je vždy lacnejší a to, čo by poskytovalo ministerstvo vnútra, by bolo určite výhodnejšie," povedal pre HN Kaliňák. Podľa neho by tak klesli aj náklady na letku ministerstva vnútra. Kaliňákov nápad nie je žiadna novinka. Špeciály sa takto využívali už v minulosti.
Dobrá správa pre cestovky
"Raz som niekde našiel obrázok nášho špeciálu na Malorke a rozmýšľal som, čo to mohla byť za oficiálna návšteva. Bolo mi vysvetlené, že v minulosti sa tieto služby poskytovali štandardne a tieto lietadlá charterovo lietali," hovorí minister. Kaliňákova myšlienka sa pozdáva aj Slovenskej asociácii cestovných kancelárií. "Privítame akúkoľvek konkurenciu, ktorá pomôže minimálne udržať ceny, ak nie znížiť," reagoval viceprezident asociácie Pavol Komora. Ako dodal, možno by bolo schodnejšou cestou, keby rezort lietadlá ponúkol na prenájom renomovaným leteckým spoločnostiam. Hovorca spoločnosti Skyeurope Tomáš Kika zdôraznil, že zatiaľ je táto otázka hypotetická, lebo ich nikto oficiálne neoslovil. "Momentálne nemáme záujem od nikoho si prenajímať lietadlá. Princípom nášho modelu je, že prevádzkujeme flotilu jedného typu lietadla, a tým sa nám darí udržať nízky nákladový základ pre prevádzku."
Problémy s Jakmi
V minulosti to štát riešil inak. "Existoval Slovenský národný prepravca, ktorý patril pod rezorty financií, hospodárstva a vnútra," vysvetľuje exminister vnútra Gustáv Krajči (ex-HZDS). Iné by to podľa neho asi bolo vo vzťahu štát - súkromník. Krajči tiež upozornil, že ministerské lietadlá nie sú využité. "Stoja, ale napriek tomu musia chodiť na pravidelné servisné prehliadky. Takto by si na seba mohli zarobiť."
Jeden zo špeciálov by podľa Kaliňáka mohol pravidelne lietať do Bruselu. "Keďže Slovensko je snáď jediná európska krajina, ktorá nemá takúto priamu linku zo svojho hlavného mesta." Podľa ministra denne túto trasu lieta v priemere 12 úradníkov, čo sa prejavuje aj na nákladoch za letenky z Viedne. "Malo by to teda vždy svoj účel." Rezort vnútra zvažuje aj výmenu leteckého parku. "Tento rok by sme chceli začať riešiť otázky výmeny tých tridsaťročných lietadiel," povedal Kaliňák. Tvrdí, že ministerské Jaky sú vždy problematické, pokiaľ ide o technický stav, a náklady na ich prevádzku sú oveľa vyššie ako pri nových lietadlách. "Na niektoré súčiastky sa čaká aj dva tri mesiace."
Čas na nový tender
Lukratívny tender by podľa ministra mohol byť vypísaný ešte tento rok. "My nechceme ani korunu navyše. Význam to má vtedy, ak dokážeme nákup utiahnuť z tých peňazí, ktoré dnes na letku máme." Prevádzka nových lietadiel je totiž podľa ministra výrazne lacnejšia. "Náklady na letku dnes predstavujú približne 500 miliónov korún ročne. Rozdiel by tak mohol vyjsť približne na pokrytie splátok." Kto sa pobije o zákazku, je podľa ministra už viac-menej jasné. Očakáva súboj medzi kanadským Bombardierom a brazílskym Embraerom. Kaliňák zdôraznil, že ceny týchto lietadiel sa pohybujú na bežnom trhu rádovo od 15 do 20 miliónov dolárov. "Pri dnešnom kurze dolára by sme sa mohli zmestiť do 300 miliónov, keď to rozložíme na splátky, tak by sme de facto nemali zaplatiť ani o korunu viac, ako dnes už v rozpočte rezort na lietadlá má, akurát, že budú novšie a môžu z nich mať úžitok všetci."

Letecký park ministerstva vnútra
- JAK 40 28. 11. 1974
- JAK 40 13. 12. 1979
- Tu 154 15. 5. 1989*
-Tu 154 18. 3. 1998
Zdroj: MV SR, *momentálne v generálnej oprave

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
09. máj 2024 04:53