StoryEditor

Posledný mohykán v sieti

20.09.2006, 00:00
Od tohto týždňa možeme vynulovať kalendáre a začať odznova: nová éra hudobného biznisu je definitívne tu. Vydavateľstvo Warner podľa forbes.com podpísalo zmluvu s internetovou stránkou YouTube, čím definitívne odštartovalo nové obdobie digitálnej hudby.

Od tohto týždňa môžeme vynulovať kalendáre a začať odznova: nová éra hudobného biznisu je definitívne tu. Vydavateľstvo Warner podľa forbes.com podpísalo zmluvu s internetovou stránkou YouTube, čím definitívne odštartovalo nové obdobie digitálnej hudby.

Odtlačky klipov
Spoločnosť Warner musela dlho presviedčať svojich investorov, že internet je naozaj príležitosť na zisk, a nielen na súdne spory o autorské práva. Podarilo sa. Dohoda medzi Warnerom a YouTube je zhruba takáto: Warner umožní YouTube disponovať tisíckami videoklipov, a tiež dovolí, aby používatelia YouTube vo svojich amatérskych klipoch použili hudbu, na ktorú sa vzťahujú autorské práva Warneru.
Za to dostane Warner podiel zo ziskov na reklamách, ktoré sú zobrazované súčasne s ich videoklipmi. YouTube prisľúbilo, že zavedie novú filtrovaciu technológiu, ktorá zakáže zobrazovanie neschválených klipov. Alex Zubillaga, vedúci digitálnej sekcie Warner, pre forbes.com potvrdil, že na stránke bude zavedený "systém odtlačkov prstov", ktorý automaticky identifikuje obsah a porovná ho so zoznamom, ktorý vytvorí Warner.

Piráti na ústupe
Zmluva je však medzníkom aj pre YouTube: túto stránku ešte donedávna majitelia vydavateľstiev označovali za hlavných narušiteľov autorských práv. Napíšte do vyhľadávača stránky napríklad Green Day a dostanete 7 724 nájdených klipov tejto obľúbenej americkej kapely. Spolu je dnes na stránkach YouTube viac ako 100 miliónov videozáznamov. Veľkú časť z nich však tvoria nelegálne videoklipy, často stiahnuté z televízií, alebo rovnako nelegálne záznamy z koncertov. Hoci Warner vlastní práva na predaj hudby a videozáznamov autorov zo svojej stajne, nemôže si robiť práva na všetko, čo sa na YouTube nachádza. Klip, kde hrá Green Day pesničku na večierku MTV, patrí spoločnosti Viacom.
Podstatná vec je však jedna: po stránkach MySpace.com, patriace mediálnemu magnátovi Rupertovi Murdochovi, ktorý oznámil, že umožní umelcom na MySpace slobodne predávať svoju hudbu, je táto dohoda ďalší dôležitý krok v digitalizácii sveta hudby. AOL, Yahoo! a Microsoft MSN už za autorské práva vydavateľom nejaký čas platia, teraz prichádza na rad aj YouTube a nasledovať budú zrejme aj desiatky ďalších podobne zameraných, doteraz "slobodných" internetových stránok. Začína sa legitímny boj proti hudobným pirátom.

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
27. apríl 2024 13:34