12.10.2017, 16:15

Rakúsko nesúhlasí so zavedením mýta v Nemecku. Obráti sa na Súdny dvor Európskej únie

Podľa Rakúska je spôsob, akým chce Nemecko mýto vyberať diskriminačný.

doprava, diaľnica
Zdroj: Marek Kmeť

Rakúsko podá na Súdny dvor Európskej únie žalobu kvôli plánovanému zavedeniu mýta pre osobné automobily v Nemecku. Oznámil to dnes rakúsky minister dopravy Jörg Leichtfried. Plánované mýto má podľa neho diskriminačný charakter.

Právna analýza vypracovaná pre rakúsku vládu údajne dáva žalobe dobré šance na úspech, uviedla agentúra DPA. K žalobe sa chce pripojiť aj Holandsko. Diaľničné poplatky pre osobné autá budú v Nemecku fakticky platiť len zahraniční vodiči.

Diskriminácia zahraničných šoférov

Majitelia áut registrovaných v Nemecku mýto síce tiež zaplatia, neskôr sa im ale o zaplatenú čiastku zníži daň z motorových vozidiel. Majitelia najekologickejších áut s veľmi nízkymi emisiami získajú dokonca väčšiu úľavu, než koľko zaplatia na poplatkoch.

Diaľničné poplatky pre osobné autá schválil nemecký parlament tento rok v marci, vyberať by sa mali od roku 2019. Európska komisia sa v máji rozhodla ukončiť konanie, ktoré s Nemeckom kvôli plánu na diaľničné mýto pre osobné autá viedla od roku 2015.

Komisia je spokojná

Nemecko podľa komisie prijalo potrebné zmeny pravidiel, a odstránilo tak možnú diskrimináciu na základe národnosti. Rakúsky minister Leichtfried uviedol, že plánované mýto predstavuje "nepriamu diskrimináciu na základe národnosti".

Poznamenal tiež, že Európska komisia premeškala príležitosť zabezpečiť zrušením nemeckého mýta spravodlivé podmienky v Európe. Dodal, že Rakúsko vypracovalo tridsať stranovú žalobu, ktorú predloží Súdnemu dvoru EÚ.

Pridať sa chce aj Holandsko

Právny expert Walter Obwexer, ktorý hovoril spoločne s Leichtfriedom, očakáva rozhodnutie Súdneho dvora EÚ do konca budúceho roka alebo začiatkom roka 2019, uviedla agentúra Reuters. K žalobe sa chce pripojiť Holandsko, povedala dnes podľa agentúry DPA hovorca holandského ministerstva dopravy.

Konečné rozhodnutie o účasti v konaní ale musí prijať až nová vláda, ktorá by mohla začať činnosť koncom októbra. Koaličný kabinet opäť povedie premiér Mark Rutte, ktorého strana je silným odporcom mýta.

SPD s mýtom nesúhlasí

Nemecká sociálna demokracia (SPD) v reakcii na plánovanú žalobu vyzvala na zastavenie ďalšej prípravy na zavedenie mýta pre osobné autá. "Existuje príliš veľké riziko, že budú premárnené milióny z peňazí daňových poplatníkov," uviedol podpredseda poslaneckej frakcie SPD Sören Bartol. Šéf SPD Martin Schulz sa už skôr vyjadril proti zavedeniu mýta.

Výška mýta sa bude líšiť v závislosti od objemu motora a množstva produkovaných emisií. Najdrahšie ročné mýto bude vo výške 130 eur. Slovenského vodiča vozidla Škoda Octavia, ktorý spĺňa ekologickú normu Euro 4 a má naftový motor s objemom dva litre, ročné mýto príde na 100 eur, dvojmesačné na 40 eur a desaťdňové na 20 eur.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.