Chcete šetriť? Toto je päť dostupných SUV so spotrebou do päť litrov na sto kilometrov
1/6ILUSTRAČNÉ FOTO: Netcarshow.com
2/6BMW X1 20d xDrive Steptronic
Výkon: 140 kW/190 k
Spotreba: od 4,9 l/100 km
Kto by čakal, že úplne prvé v prehľade bude vozidlo prémiovej značky? Naviac s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies? Je to však presne tak. BMW má vo všetkých ohľadoch mimoriadne účinné motory, ktoré v reálnej premávke dosahujú nízku spotrebu paliva, ak sa vodič čo i len trochu snaží. Autá v našej cenovej kategórii nebudú v stave ako nové a nebudú oplývať extra výbavou, ale výber je stále slušný. Ak vám stačí nižší výkon, motorizácia 18d je ešte úspornejšia (od 4,3 l/100 km) a so 110 kW (150 k) je výkonovo stále úplne postačujúca. Nezabúdajte však, že získavate prémiový produkt. Možno ušetríte na palive, ale ceny niektorých dielov a hodinové sadzby autorizovaných servisov nebudú úplne nízke.ILUSTRAČNÉ FOTO: Netcarshow.com
3/6Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D
Výkon: 110 kW/150 k
Spotreba: od 5,0 l/100 km
Mazda si rada robí veci po svojom. Napríklad vôbec nepristúpila na trend downsizingu, teda znižovania objemu najmä benzínových motorov a „doháňania“ výkonu preplňovaním. A všimnite si, že aj jej diesel má veľkorysý objem 2,2 litra. To však nevadí, aj tak vás čaká jeden z najlepších zážitkov z jazdy v tejto kategórii. A to vďaka pohodlnej polohe za volantom a harmonickému správaniu v zákrutách, na ktoré Mazda vo všetkých modeloch veľmi dbá. A veľký motor v prípade potreby poskytuje príval výkonu, ktorý menšie jednotky nikdy nedokážu úplne napodobniť. Pri Mazde treba mať na pamäti drobné „výstrelky“, pri ktorých však ide o nedostatok v pravom zmysle slova. Dotykový displej napríklad nefunguje počas jazdy, pretože podľa Mazdy to nie je bezpečné a palubný systém sa má počas jazdy obsluhovať ovládačom medzi sedadlami.ILUSTRAČNÉ FOTO: Netcarshow.com
4/6Nissan Qashqai 1.5 dCi
Výkon: 85 kW/115 k
Spotreba: od 3,8 l/100 km
Japonský výrobca si pred rokmi ako jeden z prvých uvedomil, že vozidlá SUV nepotrebujú pohon všetkých kolies ani terénne ambície, pretože ľudia ich kupujú z úplne iných dôvodov – a model Qashqai, označovaný ako „mestský crossover“, zaznamenal v Európe obrovský úspech. Dnes čelí oveľa väčšej konkurencii a v rebríčkoch bestsellerov ho už nenájdete, ale je stále veľmi populárny najmä v južných krajinách. Do limitu spotreby paliva by sa zmestil aj s automatickou prevodovkou (4,4 l/100 km). Súčasná tretia generácia sa už nevyrába s naftovým motorom, na trh však prišla len minulý rok a medzi jazdenými autami sa zatiaľ vyskytuje len zriedka.ILUSTRAČNÉ FOTO: Netcarshow.com
5/6Peugeot 3008 1.5 BlueHDi
Výkon: 96 kW/130 k
Spotreba: od 4,2 l/100 km
Podobne ako menší model 2008 a väčší 5008, ani tento Peugeot neponúka pohon všetkých kolies, zákazníkom to však nevadí. Model 3008 je dlhodobým hitom a v Európe si vlani našiel viac zákazníkov ako napríklad nemecký VW Tiguan. Preto je ponuka jazdených vozidiel tohto modelu veľmi bohatá. V roku 2020 prešiel Peugeot 3008 faceliftom, počas ktorého dizajnovo výrazne omladol. Najmä vo vnútri teraz pôsobí veľmi moderným a hodnotným dojmom. Takzvaný i-cockpit s malým, nízko posadeným volantom môže byť pri prvom vyskúšaní nepríjemný, ale dá sa naň ľahko zvyknúť. Naftový motor s objemom 1 500 cm3 je svižný a jeho spotreba príliš nerastie ani v kombinácii s automatickou prevodovkou.ILUSTRAČNÉ FOTO: Netcarshow.com
6/6Toyota RAV4 2.5 Hybrid
Výkon: 145 kW/197 k
Spotreba: od 4,9 l/100 km
Ak Toyota, tak jedine hybrid. Hoci by RAV4 s naftovým motorom spĺňala naše kritériá, jej najväčšou konkurenčnou výhodou je prepracovaný hybridný pohon. Do cenového limitu sa nám vošli vozidlá predchádzajúcej generácie, ponúkané do roku 2018. Hybrid existuje aj vo verzii AWD s druhým elektromotorom na zadnej náprave, ale štandardom bola kombinácia 114 kW spaľovacieho motora a 105 kW elektromotora roztáčajúceho predné kolesá. Tento typ pohonu sa nehodí do ľavého pruhu diaľnice alebo na horské cesty, no o to viac zažiari v meste, kde konvenčné spaľovacie motory naopak dosahujú najvyššiu spotrebu paliva. Vaše okolie ocení skutočnosť, že spaľovací motor pracujúci v takzvanom Atkinsonovom cykle vypúšťa podstatne menej škodlivín ako podobne úsporný diesel.ILUSTRAČNÉ FOTO: Netcarshow.com