1/8Okrem našich tipov prispieva k nižšej spotrebe paliva aj dobrý technický stav auta, takže sa mu pred odjazdom za oddychom povenujte.FOTO: Netcarshow.com
2/8(BOD Č.1) Nepotrebné veci nechajte doma – „To určite padne vhod, pre istotu to tu nechám“ – Áno, aj tak znejú vety, keď v batožinovom priestore svojho štvorkolesového spoločníka nechávate mnohé drobnosti, ktoré sa vám podľa vášho úsudku môžu v budúcnosti na cestách hodiť. Samozrejme, na dlhé cesty je dobré byť pripravený, než potom ľutovať, avšak dôkladne si premyslite množstvo a druh vecí, ktoré vo vozidle mimo batožiny ponecháte.
Rozhodne však teraz nenarážame na to, aby ste z kufra vyhodili rezervu, zdvihák, lekárničku a ďalšie dôležité predmety, možno však budete prekvapení, koľko zbytočností v aute vozíte aj v bežné dni a na ceste za oddychom by ste ich s veľkou pravdepodobnosťou vôbec nevyužili. Rozumne si taktiež zabalte aj batožinu, skontrolujte čo v prenajatom ubytovaní bude k dispozícii a nechajte doma všetko nepotrebné.
Váha vozidla je pre spotrebu totiž kľúčová a každý kilogram naviac je na hodnote poznať. Nie je nutné voziť v aute množstvo náradia ako pojazdná autodielňa. Určite pomôže aj vypnutie práve nepotrebných spotrebičov ako je vyhrievanie zrkadiel či zadného okna alebo vypnutie klimatizácie, keď ju práve nutne nepotrebujete (napríklad počas cestovania v noci). FOTO: HN/Radoslav Petrík
3/8(BOD Č.2) Odpor vzduchu nezanedbávajte – Spolu s vyhýbaním sa nadmernému zaťažovania auta nepotrebnými vecami v interiéri je dobré dbať aj na predmety mimo kabíny. Je nutné pripraviť sa na to, že ak na vozidlo namontujete prepravnú „rakvu“ na strechu alebo bicykle na zadnú časť, je jasné, že vozidlu apetít citeľne stúpne.
Technici pri vývoji vozidla dbali na to, aby priniesli čo možno najlepšiu aerodynamiku a akékoľvek vami namontované doplnky spotrebu môžu zvyšovať a to pokojne aj o viac než liter na sto kilometrov. Väčší odpor vzduchu sa na spotrebe najviac prejaví pri dlhších cestách a vyššom rýchlostnom stupni, predovšetkým teda pri jazde na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách. Snažte sa teda minimalizovať používanie podobných doplnkov ak túžite po najnižšej hodnote zobrazenej na palubnom počítači a batožinu umiestňujte primárne do vozidla.FOTO: Netcarshow.com
4/8(BOD Č.3) Kontrolujte správny tlak v pneumatikách – Moderné automobily už dnes majú zabudované povinne snímače tlaku v pneumatikách, ktoré vás pomocou kontrolky na palubnej doske upozornia v prípade, že tlak v kolese klesol. Pokiaľ autom jazdíte často (najmä ak ide o staršie vozidlo) kontrolujte tlak v pneumatikách pri každom tankovaní a v prípade potreby ich rovno i dofúkajte. Ak sa radíte skôr k sviatočným šoférom, odporúčame skontrolovať pneumatiky pred každou cestou.
Pamätajte, že čím sú gumy mäkšie, tým väčší je valivý odpor a rovnako aj spotreba vozidla. Na každej pneumatike je dnes uvedený index valivého odporu, podľa ktorého by sme sa mali riadiť. Rozdiel v spotrebe môže byť totiž dosť významný – málo nafúknuté pneumatiky dokážu zvýšiť spotrebu až o liter na sto kilometrov. Naviac sa vozidlo oveľa horšie ovláda a jazda sa stáva nebezpečnou.
Taktiež nedostatočne nahustené pneumatiky môžete pri jazde oveľa skôr zničiť, môžu sa prehrievať a okrem toho, že spotreba bude vyššia a nie nižšia, pripraviť sa budete musieť aj na skoršiu výmenu obutia. Nesprávne je však aj prehustenie pneumatík, čo spôsobí zníženie komfortu na palube (auto bude tvrdšie) a zároveň sa budú pneumatiky opotrebúvať nerovnomerne. Správnu hodnotu pre tlak v pneumatikách nájdete na veku palivovej nádrže či B-stĺpiku po otvorení dverí vodiča.FOTO: Twitter.com/Ensotyres
5/8(BOD Č.4) Jazdite pokojne a predvídajte – Nenechajte sa vytočiť dianím na ceste, hoci je to niekedy poriadne ťažké a situácie v cestnej premávke k tomu mnohých navádzajú. Agresívnou jazdou si totiž koledujete minimálne o mastnú pokutu od policajných príslušníkov a okrem toho môžete ohrozovať ostatných účastníkov cestnej premávky. Rozbiehanie bez „gumovania“ na asfalte, plynulé radenie, „plachtenie“ na neutrál, brzdenie motorom a vypínanie motoru pri dlhšom státí spoločne výrazne skorigujú spotrebu paliva.
Ak však jazdíte v meste, štart-stop systém je dobré radšej vypnúť – pár sekundové časté státia a opakované štartovanie auta spotrebu skôr zvýši, než aby ju stlačilo dole. Najmä ak sa blížite ku križovatke, kde aktuálne naskakuje červená, využite na spomalenie brzdenie pomocou nižších prevodových stupňov. Hodí sa to tiež pri jazde z kopca, keď vďaka brzdeniu motorom šetríte i samotné brzdy vozidla.
Na okresných cestách často zrejme stretnete aj poľnohospodárske stroje, ktoré vás môžu výrazne spomaliť. Pokiaľ kúsok pred sebou vidíte farmu je pravdepodobné, že tam takéto vozidlo odbočí a nie je nutné ho v neprehľadných miestach nebezpečne predchádzať. V prípade, že sa blížite k priechodu pre chodcov, môžete chodcom už z väčšej vzdialenosti dať znamenie, že o nich viete a pribrzdiť. Aj pomalá jazda je pre spotrebu paliva rozhodne výhodnejšia než úplne zastavenie.FOTO: Google Maps
6/8(BOD Č.5) Nebojte sa akcelerácie s mierou – Nevýrazná akcelerácia s miernym zošliapnutím plynového pedálu nie je až tak úsporná, ako sa môže na prvý pohľad alebo počutie zdať. Výhodnejšie je využívať pole otáčok s najvyšším krútiacim momentom motora a plynový pedál teda zošliapnuť na 60 až 80 percent. V prípade akcelerácie je totiž lepšie v čo možno najkratšom čase sa dostať na rýchlosť, ktorou sa máme v pláne pohybovať a následne ju už len udržiavať. Vyvarujte sa však zbytočne vysokým otáčkam.FOTO: HN/Radoslav Petrík
7/8(BOD Č.6) Majte radi vyššie rýchlostné stupne – Snažte sa čo najviac využívať najvyšší prevodový stupeň. Pokiaľ to nie je možné (napríklad v prudkom kopci), podraďte, pridajte plyn a snažte sa čo najskôr zaradiť vyššiu rýchlosť. Motor však nepodtáčajte, snažte sa porozumieť hodnote otáčok a zvuku motora – tým pádom následne prispôsobiť zvolenie prevodového stupňa.
Podtáčanie motora, teda jazda na veľmi nízkych otáčkach, môže spôsobiť oveľa väčšie problémy, než je len vyššia a teda drahšia spotreba. Pri výmene dôležitých súčiastok vozidla potom v servise „zaplačete“. Ustálené a nižšie otáčky agregátu sú, najmä na rovinkách, hlavným kľúčom k nízkej spotrebe.FOTO: Archív HN
8/8(BOD Č.7) Ideálna rýchlosť aj hudba – Auto sa najlepšie cíti pri rýchlosti okolo 90 kilometrov za hodinu, kedy je spotreba pri diaľkových jazdách v podstate najnižšia. Každé ďalšie zvýšenie rýchlosti je na spotrebe už okamžite poznať. Vedeli ste však, že rozdiel medzi rýchlosťou 110 a 130 kilometrov za hodinu môže byť až liter paliva na sto kilometrov? Vedecké pokusy taktiež preukázali, že upokojujúca hudba má na šoférov pozitívny vplyv a vďaka nej jazdia plynulejšie a teda tiež s nižšou spotrebou. Pokiaľ jazdíte so spotrebou desať a viac litrov, je najvyšší čas vymeniť tvrdý metal alebo rock za niečo upokojujúcejšie.FOTO: Unsplash/Jackson David