1/8Vybrzďovanie, ale aj blokovanie ostatných vodičov, zlé parkovanie či jazda pod vplyvom alkoholu. Na cestách toho môžete zažiť veľa, aké prehrešky arogantných a nezodpovedných vodičov sú azda najčastejšie?FOTO: Facebook.com/Polícia Slovenskej republiky
2/8Jazda v strednom/ľavom pruhu – Úplná bežná prax na slovenských diaľniciach či rýchlostných cestách. A nielen tých našich, ale stretnúť sa s touto praktikou môžeme ľahko aj v zahraničí. Najmä na trojpruhovom úseku Bratislava – Trnava je však tento „úkaz“ azda najčastejší. Vodiči aj napriek tomu, že pravý pruh je prakticky voľný alebo je iné vozidlo ešte skutočne ďaleko, obsadzujú a držia sa v strednom či dokonca v ľavom pruhu.
Pritom platí, že mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy sa jazdí vždy v pravom jazdnom pruhu a v ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, len ak je to potrebné na obchádzanie, alebo predchádzanie (predbiehanie). Za porušenie vám následne hrozí pokuta až do výšky sto eur, nehovoriac o spomaľovaní, obmedzovaní a v niektorých prípadoch aj ohrozovaní ostatných účastníkov cestnej premávky, najmä ak takýto vodič využíva stredný alebo ľavý jazdný pruh vo výrazne nižšej rýchlosti než ostatní motoristi.
Stredný a/alebo ľavý pruh preto využívajte výhradne na vykonanie obchádzania či predchádzania, po dokončení manévra sa následne vráťte späť do pravého jazdného pruhu, čím zvýšite priechodnosť diaľnice a plynulosť cestnej premávky. V strednom či ľavom pruhu môžete zostať aj na dlhšiu dobu a to v prípade, že pravý pruh je obsadený kolónou pomalých áut/kamiónov. Následne sa však musíte opäť vrátiť do pruhu vpravo. Samozrejme, výnimkou sú následne zápchy, kedy je možné využívať všetky jazdné pruhy.FOTO: TASR/AP
3/8Nevyužívanie zipsu a pruhov – Veľmi podobné je to u ďalšej obľúbenej „disciplíny“ nielen slovenských vodičov. Ide o nevyužívanie pruhov a následné nepraktizovanie takzvaného „zipsového“ pravidla. V úsekoch kde sa dva pruhy zbiehajú do jedného, je totiž vašou povinnosťou pustiť do priebežného pruhu vodiča zo zbiehajúceho sa pruhu.
Striedavé radenie – zipsovanie – sa pritom od začiatku apríla 2020 povinne uplatňuje nielen pri súbežnej jazde pred prekážkou cestnej premávky, ale aj pri zbiehaní jazdných pruhov a to automaticky, aj bez prítomnej dopravnej značky C30. Vodič v pravom jazdnom pruhu je teda povinný umožniť vodičovi prvého vozidla v ľavom jazdnom pruhu pred prekážkou, ktorý dáva smerovku, že chce odbočiť vpravo, aby sa zaradil do kolóny.
Pri zaraďovaní sa do kolóny však nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho v pravom jazdnom pruhu. Rovnako to platí aj v prípade, keď sa jazdné pruhy zbiehajú. Ak budete v priebežnom pruhu, musíte pustiť prvého vodiča, ktorý dal smerovku, a ten pritom nesmie ohroziť vás a ani iných účastníkov cestnej premávky. Kto pravidlo nebude dodržiavať, hrozí mu pri odhalení políciou nemalá sankcia.
Zároveň je potrebné využívať naplno oba jazdné pruhy, teda zaradiť sa do priebežného jazdného pruhu až na konci/pred prekážkou. Zmenšujete tak dĺžku kolóny, hoci niektorí arogantní vodiči môžu takýmto správne postupujúcim vodičom v pruhu s prekážkou/zbiehajúcom sa pruhu blokovať prejazd alebo im znemožnia zaradenie sa do priebežného jazdného pruhu. Ide o úkon, za ktorý si môžu taktiež vyslúžiť mastnú pokutu.FOTO: Google Maps
4/8Svietenie – Niektorí svietia aj počas dňa hmlovými svetlami, iní si nezapnú akékoľvek svetlomety ani v prípade hustého dažďa. Vidieť a byť videný je pritom základným pravidlom bezpečnej jazdy a to či už ste vo vnútri vozidla, alebo na presun využívate bicykel, motocykel či populárne e-kolobežky. Využívanie hmlových svetiel bezdôvodne je však opäť porušením predpisov.
Vodič ich totiž smie využiť len počas hmly, dažďa či sneženia. Stanovuje to Zákon 8/2009 paragraf 32 odstavec štyri, ktorý taktiež vraví, že vodič smie jazdiť s parkovacími, alebo obrysovými svetlami, ak má súčasne rozsvietené aj stretávacie, alebo diaľkové svetlomety, alebo prídavné svetlomety do hmly, ak je nimi vozidlo vybavené.
Na druhú stranu je nutné priznať, že žiadne ustanovenie v zákone konkrétne neprikazuje vypínanie hmlových svetiel pri jazde v meste či v kolóne a tak je skôr na samotných vodičoch, ako vyhodnotia situáciu a prípadné dokazovanie „viny“ môže byť ťažké. Každý by si mal vstúpiť do svedomia a využívať hmlovky skutočne iba v nevyhnutnej miere. V opačnom prípade riskujete pokutu zhruba do výšky 30 eur.
Aktivujte ich počas hustého a silného dažďa, silného sneženia alebo hustej hmly. Svoje opodstatnenie majú najmä na diaľnici, kde primárne zadné hmlovky dokážu vo výraznej miere zvýšiť viditeľnosť vozidla pre za ním idúcich vodičov, čo môže byť v kritických situáciách kľúčové. Ak sa dostanete do kolóny alebo do mesta, hmlové svetlá odporúčame deaktivovať, nakoľko môžete oslepovať ostatných vodičov. No v kolóne ta urobte až v momente, kedy sa za vás zaradí iné auto.
Pri daždi taktiež nezabúdajte na aktiváciu bežných stretávacích svetlometov, čo u niektorých motoristov rozhodne nie je samozrejmosť. Vidieť to na cestách, kedy niektorí nemajú problém jazdiť s nedostatočným denným svietením (zadné svetlá vtedy väčšinou vôbec nesvietia), čo môže byť v kombinácii s nevýraznou farbou vozidla (šedá, biela, tmavšie odtiene, ...) veľmi nebezpečné. Za zníženej viditeľnosti je nutné aktivovať stretávacie svetlomety a to povinne.FOTO: Youtube.com/Build Your Own
5/8Arogantné parkovanie – Vrchol arogancie je u niektorých vodičov parkovanie, kedy obsadia parkovacie miesto spôsobom, že sa na vedľajšie státia už nezmestí žiadny iný automobil, prípadne zaparkujú v boxoch vyhradených pre ŤZP osoby. Ide veľmi často o luxusné vozidlá, ktoré si majitelia s pochopiteľných dôvodov chránia a využívaním parkovania „cez dva boxy“ dosiahnu, že okolo ich auta zostane dostatok miesta pre manévrovanie ostatných vodičov a uchránia si tak lak od škrabancov z neopatrného otvárania dvier či samotného parkovania.
Ide však o bezohľadný spôsob, ktorým blokujú ďalšie parkovacie miesta. Nikoho to zrejme nebude príliš vytáčať na prázdnom, takmer opustenom parkovisku či na odľahlom konci parkoviska, no ak je v oblasti problém s parkovaním a nájdením voľného miesta, je takýto spôsob odstavenia vozidla vrcholne arogantný.
O to viac, ak sa vodič s automobilom postaví na miesto vyhradené pre osoby so zdravotným postihnutím. Na toto parkovacie miesto však nemá nárok každá ťažko zdravotne postihnutá osoba. Špeciálny parkovací preukaz je možné použiť na vozidlách, ktoré šoférujú alebo prepravujú fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím a môže ho využiť aj osoba, ktorá takúto osobu doprevádza.
Parkovací preukaz musí byť umiestnený na viditeľnom mieste v prednej časti vozidla. Za porušenie a státie na takýchto miestach bez platného preukazu je možné udeliť vodičovi pokutu až takmer 200 eur a v ohrození je aj samotná možnosť viesť motorové vozidlo. Na miestach vyhradených pre ŤZP je zároveň zakázané stáť i zastaviť pre osoby, ktoré nie sú vlastníkom takéhoto preukazu.FOTO: HN/Pavol Funtal
6/8Parkovanie bez rodiny alebo elektriny – Častým javom sú i miesta pre rodiny s deťmi, ktoré obsádzajú aj vodiči samostatne. Sú bližšie pri vchodoch do obchodov, sú širšie, no určené sú pre motoristov s deťmi – širšie miesto zabezpečí dostatok priestoru na manévrovanie s detskou sedačkou/dieťaťom, prípadne sa tak majiteľ vyhne obúchaniu dverí o ostatné zaparkované autá.
Uľahčuje sa i práca s kočíkom a jeho nakladanie do batožinového priestoru. Ak teda nemáte pri sebe dieťa, využite iné parkovacie miesto a tieto ponechajte voľné pre vodičov, ktorí ich skutočne potrebujú. Nejde o sankciovateľný prehrešok, skôr o ohľaduplný prístup k iným.
Samostatnou kapitolou sú potom parkovacie miesta pre elektromobily, ktoré sú umiestnené v tesnej blízkosti nabíjacích staníc a slúžia pre zaparkovanie auta a nabíjanie. Vodiči s elektromobilom či nabíjateľným hybridom môžu tieto miesta využívať na čas potrebný k nabíjaniu vozidla, následne je nutné automobil preparkovať.
Často však vídať na týchto vyhradených miestach stáť i konvenčné spaľovacie vozidlá, ktoré okolo elektrifikácie snáď ani nešli. Využívaním parkovacieho miesta bez nabíjania alebo bez nároku na parkovanie (auto bez plug-in hybridného alebo plne elektrického pohonu) sa teda vystavujete opäť hrozbe pokuty.FOTO: Greenway
7/8Alkohol za volantom – Na záver už dodávame iba „slovenský motoristický šport“. Alkohol za volantom je na slovenských cestách jednoducho extrémne častým javom a to aj napriek mnohých mimoriadne tragickým udalostiam, ktoré v uplynulých rokoch otriasli krajinou. Stále sa nájde veľké množstvo nezodpovedných vodičov, ktorí aj napriek popíjaniu alebo zostatkovému alkoholu v krvi sadnú za volant a neboja sa použiť ho doslova ako zbraň.
„Realita na našich cestách, čo sa požitia alkoholu týka, je smutná. Za deväť mesiacov roka 2022 evidujeme 9 073 dopravných nehôd, z toho v 1 069 prípadoch bol vinníkom alkohol u vodiča, čo je 12 percent z celkového počtu dopravných nehôd,“ povedal ešte v októbri minulého roka pri spustení kampane „Alkohol za volantom môže zabíjať” riaditeľ odboru dopravnej polície PPZ Tomáš Vrábel.
Za ďalšie tri mesiace sa však čísla ešte navýšili a počas prvých 11 mesiacov vlaňajšieho roka bolo evidovaných viac ako celkom 11-tisíc dopravných nehôd, z toho vo viac ako 1 300 prípadoch bol vinníkom práve alkohol u vodiča. Ide teda stále o zhruba 12 percentný podiel z celkového počtu dopravných nehôd, ktoré sa vlani na slovenských cestách stali.
Alkohol síce dodáva sebadôveru, zároveň však spomaľuje zmyslové a motorické reakcie a jazda pod jeho vplyvom je nebezpečná, ako pre opitého vodiča, tak pre jeho okolie. Problémom pritom nemusí byť len popíjanie za volantom alebo tesne pred nasadnutím do automobilu, problematické sú i stavy po poriadne bujarej oslave a teda zostatkový alkohol na druhý deň.FOTO: Facebook.com/Polícia Slovenskej republiky
8/8Vybrzďovanie – Zákerné, nebezpečné a arogantné. Tak sa dá v skratke opísať takzvané vybrzďovanie, teda manéver, kedy vás vodič pred vami priamo dupne na brzdy, úmyselne a bezdôvodne, alebo vás predbehne a po ostrom zaradení sa pred vaše vozidlo začne výrazne brzdiť. Ide o mimoriadne nebezpečnú praktiku, ktorá môže aj samotného arogantného „vybrzďovača“ vyjsť draho. Okrem pokuty totiž hrozí, že ak to skúsi na ťažké vozidlo alebo naložený nákladiak, takéto auto nemusí stihnúť zabrzdiť a nehoda je na svete.
Ohroziť tak môže vybrzďujúci vodič aj zdravie jeho posádky i posádky vybrzďovaného auta, nehovoriac o ohrození ostatných účastníkov cestnej premávky. Pokojne sa môže stať, že vodič vybrzďovaného auta sa takéhoto agresívneho manévra vodiča pred ním zľakne a strhne riadenie niekde do priekopy, iného vozidla či stromu.
Následky môžu byť jednoducho fatálne a to kvôli absolútne zbytočnému a mimoriadne nebezpečnému úkonu vodiča, ktorého ego utrpelo napríklad kvôli predchádzaniu či inému dôvodu. Pokuta sa môžu, podľa konkrétneho prípadu, vyšplhať aj na stovky eur. Záleží, čo všetko takýto vodič porušil. Je však nutné, aby ho pri takejto praktike videla polícia, prípadne aby bol zaznamenaný na autokamere druhého vodiča.FOTO: Youtube.com/Dashcam Lessons