1/6Pre komfortné a bezpečné cestovanie je prítomnosť funkčnej klimatizácie priam nenahraditeľná.FOTO: HN/Radoslav Petrík
2/6Najskôr okná – Absolútnym základom by malo byť úvodné vyvetranie najhorúcejšieho vzduchu v interiéri. Častou chybou totiž je, že posádka nastúpi do auta, okamžite aktivuje naplno klimatizáciu a „očakáva zázraky“. Niet pochýb o tom, že nahromadený extrémne horúci vzduch vo vnútri auta bude ťažké poraziť priamo iba klimatizáciou, oveľa rýchlejšie dosiahnete zníženie teploty úvodných otvorením dvier a okien, čím docielite vypustenie toho najteplejšieho vzduchu.
Niektoré modernejšie autá (v minulosti najmä nemecké) majú taktiež k dispozícii užitočnú funkciu diaľkového ovládania okien, kedy dlhým podržaním tlačidla otvárania môžete okná otvoriť (vrátane strešné okna, ak ním auto disponuje) a naopak dlhým podržaním tlačidla zamykania okná zatvoríte. Je to vhodné v momente, kedy prichádzate k automobilu alebo sa chystáte odísť a môžete si dovoliť ponechať otvorené (alebo pootvorené) okná, kým do auta nastúpite. Po príchode k autu potom otvorte i dvere, čím urýchlite proces vetrania.FOTO: HN/Radoslav Petrík
3/6Vnútorný okruh iba krátkodobo – Na úvodných kilometroch s otvorenými oknami je ideálne aktivovať i vnútorný okruh klimatizácie, čo vám pomôže opäť k rýchlejšiemu ochladeniu interiéru auta. Systém totiž nemusí nasávať a ochladzovať horúci vonkajší vzduch, ale postupne ochladzuje iba ten vnútorný a to vám vo výsledku šetrí aj niekoľko minút v rozpálenom interiéri. Treba však pamätať na to, že vnútorný okruh sa neodporúča ponechať aktívny dlhodobo – môže spôsobiť zahmlievanie okien, čo pre bezpečnosť i komfort jazdy rozhodne nie je vhodné.
Okná na aute ponechajte otvorené iba na prvých pár minút, kedy je potrebné vyvetrať kabínu a zároveň kým sa „naštartuje“ funkcia klimatizácie. Následne okná zatvorte a po úvodnom vychladení interiéru na pomerne komfortnú teplotu už vnútorný okruh deaktivujte. Spoľahnite sa iba čisto na klimatizáciu s vonkajším okruhom.FOTO: HN/Radoslav Petrík
4/6Správne mierte – Dôležité je pre ochránenie svojho zdravia rozumne používať, respektíve smerovať prúd vzduchu. Určite sa vyhnite namiereniu chladného vzduchu z klimatizácie priamo na posádku, vyhnite sa najmä tvári a rukám, čo by mohlo spôsobiť prechladnutie alebo rôzne zápaly svalov. Ideálne je namieriť vzduchotechniku na strop alebo bočné okná, prípadne aktivovať prúd smerujúci na čelné okno. Opatrne aj so smerovaním studeného vzduchu na nohy.
Okrem toho, výduchy klimatizácie nastavená na prúdenie smerom k streche alebo k (zatvoreným) oknám zabezpečia rovnomerné rozptýlenie chladného vzduchu do celej kabíny a aj k zadným cestujúcim. A to určite ocenia, najmä vo vozidle, ktoré v zadnej časti nedisponuje samostatne nastaviteľnou teplotou alebo dokonca ani výduchmi klimatizácie.FOTO: HN/Radoslav Petrík
5/6Príliš nízka teplota – S predchádzajúcim bodom súvisí čiastočne aj ďalšie odporúčanie a častá chyba mnohých vodičov alebo posádky. Veľa z nich si totiž klimatizáciu nastaví aj na šialené nízke teploty, kedy môže po následnom vystúpení z vozidla nastať teplotný šok a vo výsledku si z cestovania odnesiete nádchu či iné zdravotné problémy. Nižšie teploty by mali byť využívané pri prvotnom chladení kabíny, aj to však iba na niekoľko minút, kým sa začne interiér ochladzovať. Pre dlhodobé využívanie na cestách sa odporúča nastaviť teplotu klimatizácie na zhruba päť stupňov nižšie číslo, než je vonkajšia teplota.
Samozrejme, ak je vonku tropických 35 stupňov, klimatizácia s 30 stupňovým „výhrevom“ vám ku komfortu počas jazdy asi príliš nepomôže. Ideálom teda je držať sa rozmedzia okolo 21 až 25 stupňov Celzia na paneli klimatizácie. Ak túžite po nižších hodnotách, môžete ísť ešte o jeden či dva stupne nižšie, nepraktizujte však extrémy. A pred dorazením do cieľa teplotu postupne zvyšujte, čím sa opäť vyhnete riziku teplotného šoku. FOTO: HN/Radoslav Petrík
6/6Zanedbaný servis – Hrozbou pre zdravie je aj ďalší „zlozvyk“ či chyba mnohých vodičov. Na klimatizáciu a jej servisovanie totiž doslova kašlú až do momentu, kedy sa schopnosť chladenia nezačne znižovať alebo prestane fungovať úplne. Klimatizácia si pritom zaslúži pozornosť aspoň raz až dvakrát ročne, kedy je vhodné skontrolovať stav chladiaceho média, tesnosť systému, jeho celkovú funkčnosť a odporúčame tiež vymeniť kabínový filter. Ten v sebe zachytáva všetky možné nečistoty, ktoré by sa inak dostali do interiéru a teda aj k posádke.
Vyhnúť sa vdychovaniu rôznych baktérií môžete aj dezinfekciou útrob klimatizácie. Hoci na trhu sú rôzne prípravky, ktoré viete využiť aj svojpomocne, ideálom je klasické strojové čistenie interiéru/klimatizácie ozónom. Túto službu poskytujú mnohé autoservisy alebo aj iné spoločnosti zaoberajúce sa starostlivosťou o autá. Vyriešite tým zápach z klimatizácie, ktorý spôsobujú nahromadené nečistoty a najmä rôzne baktérie, obľubujúce vlhké prostredie klimatizačného systému. A aby ste sa ich prítomnosti vyhli, ideálne je pred odstavením vozidla deaktivovať klimatizáciu (tlačidlo AC) a nechať na posledných kilometroch útroby vzduchotechniky poriadne presušiť. FOTO: Mercedes-Benz