1/11Do konca roka prídeme o početný zástup známych modelov, takže ak po nejakom z nich predsa túžite, mali by ste sa poponáhľať.FOTO: Netcarshow.com
2/11Audi R8 – Audi sa rozhodlo vyškrtnúť zo svojej bohatej ponuky hneď dva modely a to rovno jedny z najikonickejšich. V roku 2023 totiž definitívne skončí športové Audi R8, prežilo v dvoch generáciách a do zaslúženého „dôchodku“ odchádza vo veľkom štýle. Výrobca sa totiž ešte pred ukončením výroby po 16 rokoch rozhodol ponúkať niekoľko zaujímavých limitovaných verzií, ktoré budú neskôr nepochybne vyhľadávanými exemplármi u fanúšikov značky. Najmä, ak sa tlak na elektromobilitu začne ešte zvyšovať. Pod kapotou totiž kraľoval i klenot v podobe V10 motora – s umiestnením typicky za dvojicou pasažierov.FOTO: Netcarshow.com
3/11Audi TT – Druhým vyškrtnutým modelom je Audi TT, pre niekoho auto „kaderníkov“, pre iných sympatický drobný športiak s nemalou porciou výkonu v útrobách. Vozidlo pôsobilo v ponuke automobilke dlhých 25 rokov a za ten čas prešlo slušným prerodom v rámci každej predstavenej generácie. Tá aktuálna však bude posledná a podobne ako u R8 sa mohli priaznivci modelu dočkať limitovaných rozlúčkových verzií. Vo Veľkej Británii to bol napríklad variant Final Edition pre rok 2023, zatiaľ čo verzia RS Heritage Edition z minulého roka je pre USA poslednou svojho druhu.FOTO: Netcarshow.com
4/11Mercedes-Benz triedy C coupé a cabriolet – Poriadok v ponuke robí tento rok aj nemecká prémiovka Mercedes-Benz. Tá, podobne ako Audi, vyradí zo svojej ponuky hneď niekoľko modelov. V prvom rade ide o triedu C, ktorá v predaji skončí tak v karosárskom vyhotovení kupé, ako aj v prevedení so skladacou strechou. Náhradou je nedávno svetu predstavená úplne nová trieda CLE, ktorá bude k dispozícii ako kúpečko i kabriolet. Uvedenie kupéčka CLE na európsky trh je naplánované na november tohto roka a pozitívnou správou je, že na výber bude okrem benzínových jednotiek i naftový agregát.FOTO: Netcarshow.com
5/11Mercedes-Benz triedy E coupé a cabriolet – Podobný osud čaká tento rok aj o niečo väčšieho súrodenca „Céčka“ a teda triedu E. Tá príde totožne o karosárske prevedenie kupé i kabriolet a jej náhradou sa stane taktiež nedávno predstavená trieda CLE. Výrobcovi sa zrejme oplatí mať už k dispozícii len jednu triedu, prispôsobenú na to, aby dokázala zastrešiť potreby doterajších zákazníkov triedy C a E.FOTO: Netcarshow.com
6/11Toyota FJ Cruiser – Koniec SUV modelov je menej častý, najmä kvôli tomu, že dnes im do kariet hrá panujúci trend. Aj napriek tomu sa musíme tento rok definitívne rozlúčiť s Toyotou FJ Cruiser, ktorá pre mnohých nikdy nepredstavovala z dizajnového pohľadu atraktívnu voľbu. Naopak, pre niektorých to bol sympatický kúsok, ktorý nepochybne dokázal hviezdiť aj v náročnejších terénnych podmienkach. Model sa vyrábal dlhých 17 rokov a hoci na niektorých trhoch skončil už pred istým časom, inde ho nájdeme aj v roku 2023. Jedno je však jasné, budúceho roka sa už s istotou nedožije.FOTO: Netcarshow.com
7/11Ferrari Portofino M – Čistky sa robili aj v portfóliu Ferrari. Okrem športového kupé modelu Ferrari F8 Tributo, ktorý však vo verzii F8 Spider (so skladacou strechou) zostane v ponuke i naďalej, čaká horkejší osud najmä model Portofino M. Ten má byť v budúcom roku už plne nahradený novinkou Roma Spider, ktorá ponúkne silnejší V8 agregát s výkonom až 612 koní a taktiež tradičnú látkovú strechu, ktorá prispeje k nižšej hmotnosti.FOTO: Netcarshow.com
8/11Ford Fiesta – Aj drobec ako Ford Fiesta to má z pohľadu výrobcu zrátané, jeho výrobca už totiž tento rok definitívne skončila. Budúceho roka sa teda, zdá sa, s istotou nedožije. A hoci bol Ford Fiesta vyškrtnutý z ponuky v USA už od roku 2019, vo svojej siedmej generácii bol do leta 2023 stále dostupný aspoň v Európe. To sa mení a na jeho miesto by mala čoskoro nastúpiť náhrada v podobe plne elektrickej verzie crossoveru Puma. A to po takmer 50 rokoch pôsobenia v ponuke.FOTO: Netcarshow.com
9/11Kia Stinger – S rozlúčkovou limitovanou verziou Tribute Edition a matným lakom Moonscape sa navždy poberie do „dôchodku“ aj známy športovo–orientovaný model kórejskej automobilky Kia. Vyškrtnutie modelu Stinger bolo takpovediac na stole už dlhšie, no napokon sa z ponuky vytratí až tento rok.FOTO: Netcarshow.com
10/11Dodge Challenger – Na koniec to azda najbolestivejšie. Legenda v podobe amerického „muscle car“ modelu Dodge Challenger je totiž na konci svojho života. Je to ukážkový príklad toho, ako elektrifikácia škrtá ikonické autá značiek. Challenger sa roku 2024 vo svojej spaľovacej verzii nedožije a spolu s jedinečným osemvalcom bude odkázaný len na trh s jazdenkami. Náhradou by mal byť v budúcnosti elektrický variant, vychádzajúci z konceptu Charger Daytona SRT EV. Na rozlúčku ešte automobilka uviedla rôzne špeciálne edície Challengerov, vrátane limitovaného Demon 170 s výkonom 1 025 koní a zrýchlením na 60 mph iba za šialených 1,7 sekundy.FOTO: Netcarshow.com
11/11Dodge Charger – A napokon to isté ako v prípade Challengera čaká aj jeho súrodenca v podobe Chargera sedan. Ten bol pevným základom ponuky amerického výrobcu od roku 2006, pričom v tomto úspešnom 17-ročnom produkčnom cykle si mohli zákazníci túžiaci po hrubej sile s nezameniteľným osemvalcom (aj inými motormi) užívať skutočne úžasné prevedenia ako Scat Pack, Hellcat a Hellcat Redeye. Rok 2023 je však pre Charger taktiež posledným.FOTO: Netcarshow.com