1/6Na snímke auto prechádza po zaplavenej ceste počas silného dažďa v Bratislave. FOTO: TASR
2/6Svetlá sú absolútnym základom – Väčšina vozidiel dnes už disponuje automatickým svietením, ktoré uľahčuje život motoristom a odbremeňuje ich od manuálneho zapínania svetlometov po každom nastúpení a vypínania pred vystúpením z vozidla. Nejde však o automatizovaný systém, ktorý by dokázal reagovať správne za každých okolností. Práve počas dažďa je totiž nutné u niektorých modelov radšej manuálne aktivovať stretávacie svetlomety, ak náhodou obsiahnutý senzor nedeteguje ich potrebu. Vidieť a byť videný je pre vodiča kľúčové a to tak počas šera, ako aj počas dažďa alebo silnej búrky. Ak ide o výdatný dážď, jazdu na diaľnici alebo počas zimy o husté sneženie či hmlu, odporúčame pridať ku stretávacím svetlám aj hmlové svetlomety. Najmä tie zadné totiž môžu počas cestovania po diaľničných úsekoch výrazne zvýšiť dosvit koncových svetiel a oveľa skôr informovať/upozorniť vodičov za vami o vašej polohe. Silnejšie červené svetlo hmloviek je zásadne prenikavejšie a skoršia reakcia za vami jazdiacich vodičov môže byť kľúčová pre odvrátenie nehody a bezpečné včasné zastavenie. Dodávame však, že po zlepšení počasia je nutné hmlové svetlá vypnúť a rovnako tak v momente, keď sa dostanete napríklad do kolóny vozidiel a za vami idúce vozidlo sa už bezpečne zastaví za vami. V opačnom prípade môžete viac uškodiť ako prospieť a ostatných motoristov oslepovať.FOTO: Youtube.com/Build Your Own
3/6Zastavujte iba na bezpečnom mieste – Často sa stáva, že ak vodičov zasiahne silná búrka počas jazdy a je sprevádzaná hustým dažďom alebo krupobitím, svoje vozidlo odstavia na prvom možnom mieste a to väčšinou aj pod mostom priamo na prekventovaných úsekoch diaľnic alebo rýchlostných ciest. Chápeme, že každý si chce svoj majetok ochrániť pred hroziacim poškodením od krúpov, no bezdôvodné zastavenie na krajnici diaľnic, najmä v čase zníženej viditeľnosti, môže byť vrcholne nebezpečné. Ostatní vodiči vás môžu neskoro zaregistrovať, prehliadnuť alebo zle vyhodnotiť situáciu, že stojíte, a vážna nehoda je na svete. V najhoršom prípade aj s fatálnymi následkami, ktoré vyššia rýchlosť na diaľnici môže veľmi jednoducho spôsobiť. Odporúčame preto znížiť počas búrky s krupobitím rýchlosť, čím znížite riziko poškodenia auta od krúpov, a za asistencie výstražných svetiel nájsť najbližšie parkovisko, odstavnú plochu alebo čerpaciu stanicu, kde môžete tie najhoršie chvíle prečkať. Bleskov sa vo vozidle báť nemusíte, vďaka efektu takzvanej Faradayovej klietky je posádka dostatočne chránená. Iné je to u vodičov motocyklov, ktorí by mali urýchlene vyhľadať bezpečné odstavné miesto a ideálne sa od motocykla vzdialiť, kým sa búrka neskončí. V rámci solidarity im ako vodič auta umožnite parkovať pod prestrešením čerpacej stanice.FOTO: Marek Kmeť
4/6Na brodenie radšej zabudnite – Spolu s výdatnými a rýchlymi zrážkami sa často stane, že vozovka môže byť behom niekoľkých minút výrazne zaplavená. O to viac sú rizikové rôzne podjazdy, kde nemusia odtoky zvládať odvádzať veľké množstvo vody a tá sa začne hromadiť. Vzhľadom na vysoké teploty a suchá je potom tvrdá pôda neschopná rýchlo pohlcovať zrážky a taktiež môže prispieť k vytváraniu lokálnych záplav ciest. Ak stojíte pred rozhodnutím, či sa cez zaplavený podjazd alebo iný úsek cesty s vozidlom vydať, odporúčame radšej zvoliť inú trasu. Jazda autom v zaplavenom teréne – či už v tuneloch, podjazdoch, ale aj pri vyliatí rieky z koryta na cestu – je pre vozidlo nebezpečná. Dokonca ani žiadna poisťovňa vám takúto avantúru nepokryje, a to ani z drahšieho havarijného poistenia. Mnohí vodiči neodhadnú situáciu, a aj keď už zistia, že voda siaha po výšku podvozku, snažia sa pomaly prebrodiť terén. Tým však hrozí nasatie vody do spaľovacieho priestoru motora, čo môže jeho „život“ veľmi rýchlo ukončiť. Servis je potom skutočne drahý, u starších áut ide doslova o pochovanie celého auta, nakoľko rozsiahla a náročná oprava by sa vám už nevyplatila. V prípade poistnej udalosti poisťovňu zaujíma, kde a kedy k poškodeniu došlo. Ak ste išli vedome do rizika a vošli vozidlom do zaplavenej časti vozovky, tak aj napriek havarijnému poisteniu by mohla poisťovňa krátiť až odmietnuť poistné plnenie. Ak v takýchto prípadoch nie je možné z miesta zatopenia vozovky s vozidlom bezpečne odísť či vycúvať, je nutné okamžite zastaviť vozidlo a vypnúť motor, čím sa škody na vozidle minimalizujú.FOTO: TASR/AP
5/6Aquaplaning je nevyspytateľný – S veľkým množstvom vody na vozovke súvisí aj známy jav – aquaplaning. Ide o stav, kedy pneumatiky vozidla stratia priľnavosť a ak vodič nezareaguje správne, auto sa stane neovládateľné a vy budete už iba „cestujúci“. Je teda nevyhnutné znížiť rýchlosť, nakoľko cesta nemusí byť rovnomerne zaplavená a stačí, že vo vyššej rýchlosti nabehnete na naplavenú časť v inom jazdnom pruhu a môžete okamžite strácať kontrolu nad vedením vozidla. Aquaplaning hrozí už pri rýchlostiach od 80 km/h a môže prísť náhle, bez akéhokoľvek varovania. Dôležité je, ak už k takejto situácii dôjde, nepanikáriť a hlavne nedupnúť na brzdu. Ide o najčastejšiu chybu, ktorá môže vzniknutý problém a šmyk ešte zhoršiť. Naopak, je potrebné ubrať plyn, prípadne stlačiť spojku a jemnými korekciami držať vozidlo v správnej stope. Prevenciou je spomínaná nižšia rýchlosť, používanie dobrých pneumatík s dostatočným dezénom a taktiež vyhýbať sa vyjazdeným koľajam či zaplaveným častiam cesty/pruhu. Nesnažte sa pritom jazdu v silnej búrke zvládnuť tým, že zrýchlite, aby ste boli čím skôr v cieli alebo mimo rádius búrky.FOTO: Marek Kmeť
6/6Vietor ako podceňovaná nástraha – V búrke a silnom vetre sa skutočne ponáhľať neoplatí. Ak aj nepadajú krúpy, ktoré by vám mohli rozbiť čelné sklo, rovnaké, aj fatálne škody hrozia počas jazdy v prípade dopadu odtrhnutých častí konárov zo stromov, uvoľnených predmetov zo striech, z balkónov, ale aj z idúceho auta pred vami či oproti vám. Škody na vozidle počas takejto živelnej udalosti môže zmierniť havarijné poistenie, no opäť ku kráteniu poistného plnenia môže dôjsť, ak ste išli vedome do rizika či neprispôsobili jazdu aktuálnym podmienkam. Poistnú udalosť potom treba vždy riadne zdokumentovať, písomne a aj fotograficky. Ak dôjde len k hmotnej škode, teda nedošlo k poraneniu či usmrteniu niektorého z účastníkov poistnej udalosti, tak novo bez ohľadu na jej výšku pôjde o škodovú udalosť bez povinnosti volať políciu. Silný bočný vietor alebo náhle zmeny smeru vetra môžu s vozidlom poriadne zakývať, a to najmä pri vyššej rýchlosti, čím ľahko môžete stratiť kontrolu nad jeho ovládaním a spôsobiť vážnu nehodu. Pozor taktiež na prejazd cez mosty, otvorené priestranstvá i okolie kamiónov, ktorým vietor spôsobuje ešte väčšie problémy a môžu teda vybočením z pruhu ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky.FOTO: TASR/AP