1/7Pozrite si šesť neprávom prehliadaných vozidiel, ktoré môžu byť na sekundárnom trhu s jazdenkami rozumnou voľbou.FOTO: Netcarshow.com
2/7Honda Civic deviatej generácie (2011 - 2017) – Rad Civic z dielne japonskej automobilky Honda je absolútnou stálicou v ponuke a za desaťročia svojho pôsobenia si vyslúžil titul spoľahlivého i jemne športovo orientovaného modelu. Deviate vydanie úspešného Civicu sa oproti ôsmej generácii (prezývaná aj UFO) pýši umiernenejším dizajnom, eleganciou, ale taktiež jednoduchým ovládaním, celkom širokou ponukou motorizácií a variabilitou interiéru (sklopná zadná lavica) s 478 až 1 378-litrovým kufrom. Kombi (Tourer) dokonca zvláda 624 až 1 668 litrov.
Cenová hladina je síce stále pomerne vysoká, modely s motorom VTEC s výkonom 141 koní a nájazdom okolo 60-tisíc kilometrov stoja aj po šiestich rokoch vyše 13-tisíc eur. Slabé stránky sú podľa Autobildu výhľad, priestor a prístup dozadu kvôli kupolovitej streche. VTEC s objemom 1,4 a 1,8 litra sa javia ako slabé v oblasti krútiaceho momentu a pri generálnej kontrole sa inšpektori často sťažujú na brzdový systém, kde môže dôjsť k ryhovaniu na kotúčoch.FOTO: Netcarshow.com
3/7Kia Venga (2010 – 2019) – Kia Venga nikdy nebola úspešná, mnohí zákazníci uprednostňovali konkurentov ako Citroën C3 Picasso alebo Honda Jazz. Kórejčania sa pustili do práce ambiciózne. Keďže minivan postavený na platforme modelu Soul nedosiahol očakávaných päť hviezdičiek v nárazovom teste Euro NCAP, okamžite urobili vylepšenia a následne si zabezpečili plných päť hviezd. V porovnávacom teste Autobildu sa Venga dokázala presadiť vďaka variabilnému interiéru s množstvom políc a štandardne nastaviteľným zadným operadlom, dobrému výhľadu a inovatívnym riešeniam ako obraz kamery v spätnom zrkadle.
Ocenenie prišlo aj vo vytrvalostnom teste Nemcov, pričom benzínové motory sú nenáročné na údržbu a opravy. Päťročné modely majú ešte záruku a ponúkajú sa s približne 50-tisíc kilometrami od 12-tisíc eur. Slabými stránkami sú vŕzgajúce stredové konzoly a chrastiace časti panelov odhaľujúce priemernú kvalitu konštrukcie. Podvozok je slabý z hľadiska komfortu aj skorých opotrebovaných kĺbov a poškodení tlmičov i pružín v prípade, že Venga jazdila najmä po rozbitých cestách. Pri kúpe berte na vedomie, že zážihové motory vyžadujú kontrolu ventilovej vôle každých 90-tisíc kilometrov.FOTO: Netcarshow.com
4/7Toyota Auris (2013 - 2019) – Toyota Auris bojovala o priazeň v kompaktnej triede proti VW Golf, Opel Astra či Ford Focus. Ponúka pritom vysokú úroveň kvality, ktorá sa odráža aj v nízkej chybovosti Aurisu. Ako kombi s názvom Touring Sports bol model i dostatočne praktický a o takmer 30 centimetrov dlhší. Chýbala však športovejšia či výkonnejšia verzia.Auris sa dodnes pýši dobrou hodnotovou stabilitou, čo platí najmä pre veľmi ekonomickú plne hybridnú verziu, ktorá sa v bežnom živote uspokojí so spotrebou okolo štyroch litrov, pričom technika pochádza z Priusu.
Šesťročný kus začína zväčša na sume 11-tisíc eur s nájazdom necelých stotisíc kilometrov. Medzi nedostatky sa radí fakt, že turbobenzínový motor mal problémy s vynechávaním zapaľovania kvôli chybným zapaľovacím cievkam. Ak hybridu vysokonapäťový akumulátor zlyhá starnutím, za výmenu sa bude účtovať približne tritisíc eur. Jednotlivé (vadné) batériové moduly sa však dajú aj vymeniť, čím sa oprava výrazne zlacní.FOTO: Netcarshow.com
5/7Hyundai i20 (2014 – 2020) – Hyundai i20 prišiel v roku 2014 v novej generácii, ktorá spôsobila, že konkurenti ako VW Polo piatej generácie vyzerali trochu staro. Model boduje nielen vysokou kvalitou materiálov a spracovania, ale je vhodný aj na dlhšie cesty vďaka dobrej izolácii hluku, slušnému priestoru, pohodlným sedadlám a dobrému komfortu pruženia.
Ak radi sedíte o niečo vyššie, poobzerajte sa po vyššom i20 Active. Malý kórejský model zaujal v TÜV Reporte nadpriemernými známkami. Nedostatkom sú počiatočné slabšie benzínové jednotky, ktoré však od roku 2016 dopĺňa turbo trojvalcový motor s výkonom 101 a 120 koní. Slabšia verzia s nájazdom okolo 60-tisíc kilometrov je dostupná už od 11-tisíc eur.
Slabšou stránkou je, že Hyundai ponúkal model s benzínovým motorom 1,4 s výkonom sto koní len spolu so zastaralým štvorstupňovým automatom, ktorý zvyšuje spotrebu a znižuje výkon, čo sa radí medzi. Efektívna dvojspojková prevodovka to napravila až od roku 2018. Problémy zvykne robiť aj ložisko spojky a ani kvalita laku nie je práve najlepšia, kupujúci by si mal teda dať pozor na odštiepený číry lak.FOTO: Netcarshow.com
6/7Suzuki Swift (od roku 2017) – Do rebríčka Autobildu sa dostal aj ďalší malý mestský automobil – Swift od Suzuki. S dĺžkou necelých 3,90 metra zostáva naozaj kompaktným a šikovnejším vozidlom, než napríklad priestorovo bohatší Ford Fiesta, VW Polo a Toyota Yaris. Ako špeciálna výbava je k dispozícii pre Swift aj verzia 4x4 (Allgrip). Vďaka nízkej hmotnosti okolo jednej tony patrí Suzuki k tým úspornejším zástupcom vo svojej triede, veď mild hybridy (111 alebo 129 koní) jazdia aj za menej ako šesť litrov. Swift Sport s výkonom 140 koní ponúka vydarený koncept so živšou dynamikou a relatívne vysokou úrovňou komfortu. Všetky motory majú bezúdržbovú rozvodovú reťaz. Vo vytrvalostnom teste Nemcov dokázal Swift Sport svoj solídny charakter.
Pri viac ako stotisíc kilometroch meranie oleja ani raz neviedlo k doplneniu. Päťročné modely s nájazdom 40-tisíc kilometrov sú dostupné už od 11-tisíc eur. Jednou z mála slabých stránok je ekonomická izolácia, Swift je jedným z tých hlasnejších typov. Verzie s automatickou alebo bezstupňovou prevodovkou sa stretli s malým nadšením a ponuka je zodpovedajúco vzácna. Počas testu odolnosti Autobildom bolo zaznamenané uvoľnenie napínacieho valca na klinovom remeni a pri podrobnejšom pohľade na vozidlo sa ukázali aj prvé známky hrdze. Prevencia korózie by preto mohla byť lepšia.FOTO: Netcarshow.com
7/7Mitsubishi ASX prvej generácie (2010 - 2021) – Mitsubishi ponúkalo prvú obzvlášť robustnú generáciu ASX jedenásť rokov. Počas dlhého obdobia došlo k dvom modernizáciám (2012 a 2019). Japonci pozitívne vyčnievajú v štatistikách TÜV aj v poruchovosti ADAC. Pomer pohonu všetkých kolies v ponúkaných ojazdených autách je nad 20 percent, čo svedčí o tom, že ASX slúžilo aj na ťažšie práce.
Nadpriemerný počet kupujúcich si vybral aj jeden z naftových motorov (114 až 150 koní). Crossover zvládne aj zaťaženie prívesu až 1 300 kilogramov, pričom kupujúci kládli väčší dôraz na jeho vecnosť, triezvy charakter a jednoduchosť používania namiesto pseudošportových nánosov. Päťročné ASX s obľúbeným benzínovým motorom s výkonom 117 koní je dostupné od 12-tisíc eur a má najazdených okolo 90-tisíc kilometrov. Diesely sú o niečo drahšie a majú aj výrazne vyšší nájazd.
Čo sa k rustikálnemu vzhľadu ASX nehodí, je podpriemerná prevencia korózie. Počas povinnej kontroly často vidieť spodnú časť auta poškodenú hrdzou. Zvyčajne ešte úplne nekriticky, ale odporúča sa následná aplikácia antikoróznej ochrany. Na Mitsubishi sa niekoľkokrát vyskytli aj problémy s ručnou brzdou, čo viedlo k dvom zvolávacím akciám (2018 a 2021). Uistite sa, že kupované auto ich absolvovalo.FOTO: Netcarshow.com