1/9Aké sú výhody, ale aj nevýhody vozidiel s manuálnou prevodovkou?FOTO: BMW, HN
2/9(+) Lacnejšie riešenie – Asi tou najlákavejšou výhodou manuálnych prevodoviek je cena takýchto vozidiel. Či už sa rozhliadate v ponukách nových alebo jazdených áut, verzie s manuálnou prevodovkou sú zákonite lacnejšie, než rovnaké motorizácie i výbavy s prítomnou automatickou prevodovkou. U nových kúskov sa za automat často pripláca a to v mnohých prípadoch aj niekoľko tisíc eur, čo môže pri obmedzenom rozpočte rozhodne zavážiť. FOTO: Netcarshow.com
3/9(+) Jednoduchosť systému – Manuálna prevodovka je oproti tej automatickej konštrukčne jednoduchšia (najmä pri benzínových motorizáciách), majiteľovi takéhoto typu auta teda odpadá napríklad nutnosť výmeny olejovej náplne priamo v prevodovke (ako je to u automatov) a aj prípadná porucha bude pravdepodobne lacnejšia na opravu v porovnaní s automatickou prevodovkou. Okrem toho sú manuálne prevodovky zväčša podstatne ľahšie než automaty, čo znižuje celkovú hmotnosť auta a prispieva k vyššej efektivite.FOTO: HN
4/9(+) Konzervatívnejšia voľba – Najmä u starších vodičov je voľba manuálnej prevodovky aj u novších áut akousi zaužívanou tradíciou. Nie nadarmo sa hovorí, že „zvyk je želená košeľa“, ak totiž počas celého svojho vodičského života využívali autá s manuálnou prevodovkou, zrejme aj pri kúpe nového automobilu budú siahať práve po overenej klasike. Platí to aj u celkovo konverzvatívnejších vodičov všeobecne, ktorí sú verní manuálnemu radeniu a nechcú alebo nevedia si zvyknúť na automatickú prevodovku. Práca s ňou je totiž odlišná.FOTO: HN
5/9(+) Priame spojenie s autom – Primárne u športových vozidiel sa v súvislosti s manuálnou prevodovkou cení priame spojenie vodiča s autom. Volenie prevodových stupňov má vo vlastných rukách a keď chce zachovať pri ostrej jazde tretí prevodový stupeň, jednoducho tam zostane a nezmení sa.
Rovnaký benefit však radi využívajú aj majitelia bežných vozidiel, ktorým nevyhovuje alebo nechcú, aby o zaradenom stupni rozhodovala elektronika a automat. Často sa totiž u niektorých modelov stáva, že pri stanovenej rýchlosti na tempomate sa automat aj pri pomerne decentnom stúpaní nevie rozhodnúť, ktorý stupeň zaradiť a tak dookola podraďuje a zvyšuje stupne, čo sa negatívne podpíše aj na spotrebe a hlukovom komforte na palube.FOTO: HN/Rdoslav Petrík
6/9(+) Spotreba paliva – Ďalší benefit, v súvislosti s manuálnou prevodovkou, je priaznivejšia spotreba paliva. Teda, aspoň v prevažnej väčšine prípadov. Práve vďaka priamemu spojeniu s autom a volením prevodových stupňov samotným vodičom sa dá apetít vozidla vo výraznej miere ovplyvniť, čo sa odrazí na vašich dlhodobých nákladoch za tankovanie. Podľa mnohých odborníkov dokážete s autom s manuálnou prevodovkou reálne ušetriť asi päť až 15 percent nákladov na pohonné hmoty, oproti vozidlu s automatom. Treba však uznať, že aj práca automatov sa každým rokom zlepšuje. FOTO: HN
7/9(-) Nižší komfort – Ani manuál a ani automat nemá iba silné stránky, nájdu sa aj tie negatívne. V prípade manuálnej prevodovky je to nepochybne nižší komfort a to najmä v podobe nutnosti manuálneho radenia i neustáleho stláčania spojky. Túto nevýhodu pocítite primárne v dlhých zápchach, kde už po niekoľkých minútach môžete pocítiť kŕč v ľavej nohe častého z vytláčania spojkového pedála.
Automatické prevodovky majú dnes už nielen „obligátnych“ sedem stupňov, ale pokojne aj 10, čo sa odrazí na úrovni otáčok pri ustálenej rýchlosti – napríklad na diaľnici. V porovnaní s manuálnym „šesťkvaltom“ je teda prirodzené, že pri až 10 prevodových stupňoch sú otáčky výrazne nižšie, znižuje sa aj hluk v interiéri a klesnúť dokáže aj spotreba paliva (v meste to však budú skôr vyššie čísla).FOTO: HN
8/9(-) Riziko v štýle jazdy – Nevýhodou manuálnych prevodoviek je aj náchylnosť na poruchy, ktoré sú spôsobené priamo štýlom vašej jazdy. U manuálov je väčšie riziko poškodenia spojky z dôvodu nesprávneho alebo necitlivého zaobchádzania so spojkovým pedálom. V ohrození sú u neskúsených vodičov aj ďalšie súčasti manuálnej prevodovky, ktoré môžu výrazne trpieť pri nesprávnom zaobchádzaní. Podpísať sa to môže na zníženej životnosti spojky a v prípade najmä naftových motorizácií aj na poškodení dvojhmotného zotrvačníka. FOTO: HN/Radoslav Petrík
9/9(-) Predaj jazdenky – Tak, ako je manuálna prevodovka výhodná pri kúpe (vďaka nižšej cene), môže byť taktiež negatívne vplývajúcim faktorom pri následnom predaji auta. Manuálne prevodovky sa zväčša spájali a spájajú s nižšími stupňami výbav alebo slabšími motorizáciami, čo vo výsledku znižuje aj predajnú cenu auta na sekundárnom trhu s jazdenkami.
Nehovoriac o tom, že v dobe zvyšujúcej sa popularity automatických prevodoviek sa znižuje i záujem motoristov o manuál – a to aj u zánovných alebo starších kusov. Za svoje auto teda dostanete v bazároch menej, než za porovnateľný model vybavený automatickou prevodovkou. Výnimkou sú len raritnejšie automobily, u ktorých je práve spojenie s manuálom výhodou a ceneným benefitom.FOTO: HN