1/7Aj pomerne malé chyby vás môžu v spojení s manuálnou prevodovkou vyjsť celkom draho.FOTO: Netcarshow.com
2/7Státie so zaradenou rýchlosťou – Veľmi častým zlozvykom mnohých vodičov, využívajúcich automobil s manuálnou prevodovkou je, že na križovatke zastavia s vozidlom bez vyradenia rýchlostného stupňa a zároveň držia vytlačený spojkový pedál. Môžete si povedať, že veď za možno päť sekúnd naskočí zelená a tak je zbytočné, aby sa vyradením a pustením spojky vodič zaoberal.
Máte však istotu, že to bude tak rýchlo? Vo veľkomestách si na niektorých križovatkách počkáte pokojne aj pár minút a to všetko pri stlačenej spojke a zaradenom stupni? Auto sa vám z dlhodobého hľadiska určite nepoďakuje.
Ideálne je už pred križovatkou začať brzdiť motorom a teda postupne podraďovať, aby ste na jednej strane šetrili brzdové obloženie a na druhej strane i palivo. Nehovoriac o tom, že kým prídete k hranici križovatky, možno práve naskočí zelená.FOTO: HN/Radoslav Petrík
3/7Noha na spojke – Často sa u vodičov stáva, že si nohu neodkladajú na preddefinovanú odkladaciu plochu (vľavo) vedľa spojkového pedála. Po práci so spojkou si nohu nechajú „nad“ pedálom, hoci často ju ponechajú i opretú o pedál – veď čo sa môže stať? Síce ste pedál uvoľnili, no ponechaním nohy na spojkovom pedáli si môžete zarobiť na drahý problém.
Každé vozidlo má totiž záber spojky nastavený inak a preto môže pri neustálom (neúmyselnom) i jemnom stlačení dôjsť k preklzu spojky či opotrebeniu spojkového ložiska. Je vhodné prekonať sa a o tých pár centimetrov si svoju nohu posunúť. Mnohé automobily majú na to spomínanú vyhradenú opierku, kde sa bude noha cítiť nepochybne lepšie a rovnako na tom bude z dlhodobého hľadiska aj spojkový pedál/spojka.FOTO: Toyota
4/7Ruka na radiacej páke – Veľmi podobné je to aj s odkladaním ruky na volič prevodovky. Vodič to môže robiť podvedome, čím má väčší pocit „vládnutia“ nad autom, ale je to taktiež chyba, ktorou si môžete spôsobiť zbytočné problémy. Rukou na radiacej páke totiž dlhodobo vyvíjate tlak na tiahla, čo môže ďalej spôsobovať veľké trenie a následne sa to všetko pokojne skončí skorším opotrebením drahých dielov. Radiaca páka prenáša isté vibrácie, ktorým položenou rukou na hlavici jednoducho bránime.FOTO: HN/Radoslav Petrík
5/7Zaťažovanie spojky v kopci – Áno, nesprávne „odkladanie“ končatín na radiacu páku či spojkový pedál sa môže javiť ako banalita, no naozaj sa môžete takýmito drobnosťami podstatne skôr priblížiť k nutnej výmene častí predovovky/spojky. Niektorí vodiči pritom robia aj oveľa zásadnejšiu chybu – na spojke doslova držia celé auto v kopci. Je to správne? Rozhodne nie.
Najčastejšie tento zlozvyk motoristi aplikujú pri výjazde z vedľajšej ulice, ktorá je položená nižšie než hlavná cesta. Namiesto ručnej brzdy tak nesprávne využívajú možnosť udržiavať vozidlo na mieste pomocou mierne zaberajúcej spojky. Netušia pritom, ako výrazne jej touto činnosťou škodia a aké problémy si môžu časom spôsobiť.
Odporúčame teda pri státí a rozjazde používať radšej ručnú brzdu, aj keď to nie je pre niekoho úplne jednoduché, naučte sa to. Moderné autá už dokonca disponujú takzvaným Asistentom rozjazdu do kopca, ktorý na tú chvíľu medzi pustením brzdy a záberom spojky vozidlo automaticky podrží a rozjazd je tak príjemnejší, respektíve bez cúvania dozadu. Aj s elektronickou parkovacou brzdou sa pritom takýto rozjazd dá spraviť, tá sa totiž po akcelerácii sama uvoľní.FOTO: HN/Radoslav Petrík
6/7Podtáčanie motora a zrýchlenie – Medzi často vídaný zlozvyk patrí aj „šliapanie na krk“ autu v nízkych otáčkach. Inak povedané, podtáčanie motora a následné nadmerné zaťažovanie bez podradenia na nižší prevodový stupeň. Dávkovanie výkonu by malo prichádzať rovnomerne, preto v prípade potreby zrýchliť (pred predchádzaním vozidla alebo pri stúpaní v strmom kopci) treba radšej podradiť.
Snažte sa nevyžadovať zrýchlenie so stopercentným výkonom pri nízkych otáčkach a vysokom prevodovom stupni. Trpí tým samotný motor, spojka, ako aj dvojhmotný zotrvačník a ďalšie diely namáhané vysokými vibráciami. Ich oprava, prípadne výmena, sú opäť finančne veľmi náročné. Prečo sa teda tomuto scenáru nevyhnúť a neoddialiť nutnú výmenu drahých dielov?FOTO: Archív HN
7/7Nevhodný štýl jazdy – Na životnosť spojky a celkovo manuálnej prevodovky (či ďalších súčastí pohonu) má zásadný vplyv práve konkrétny štýl jazdy vodiča. Ak ste prehnane šetrní a snažíte sa stlačiť spotrebu akýmkoľvek spôsobom na čo najnižšie hodnoty, potom sa budete možno veľmi čudovať, ak „ušetrené“ peniaze z menej častého tankovania vynaložíte na servis iných dielov. Naopak, dobre dopadnúť nemusí ani zbesilý vodič, ktorý si dopraje ostrý štart z každého semaforu a prevodové stupne tam „hádže“ hlava-nehlava.
Ideálne je jazdiť plynulo, bez extrémneho zrýchlenia a zároveň razantného brzdenia, s čím súvisí aj radenie rýchlostí. Stlačený spojkový pedál sa snažte držať čo najkratší čas, jeho púšťanie so záberom realizujte s citom a napríklad v zápchach si radšej nechávajte väčší odstup a ponechajte auto pomaly sa posúvať so zaradeným nižším stupňom – bez neustáleho výraznejšieho zrýchľovania, brzdenia, státia a taktiež zaraďovania/vyraďovania. Okrem toho, že predídete kŕču v nohe, sa vám odvďačí aj vaše auto.FOTO: Škoda Auto