1/8Vhodná teplota v interiéri je dôležité nielen pre vhodný komfort vodiča i posádky, ale taktiež pre ich bezpečnosť. Ako sa k nemu dostať čo najskôr?FOTO: HN
2/8Cesta na dlhšiu trasu? Kabát odložte – Dôležité je, ak cestujete na dlhú trasu, ešte pred vyštartovaním zo seba „zhodiť“ kabát či hrubú zimnú bundu. Áno, na začiatku vám zrejme bude chladno, no ak dodržíte správny postup, už o niekoľko minút vám bude práve kabát alebo teplá bunda skôr na príťaž. S vyhriatím interiéru na vyššiu teplotu sa budete nielen potiť a nastúpiť môže tiež zvýšená nervozita z tepla, no hlavne vás hrubá bunda môže pri jazde obmedzovať a pri kritických situáciách nemusíte vedieť správne manipulovať s volantom. Správne nemusia zafungovať ani bezpečnostné pásy, kvôli hrubej vrstve medzi vašim telom a samotným pásom. Buď teda po zahriatí kabíny zastavte a vyzlečte si vrchnú vrstvu oblečenia, alebo sa jej zbavte už hneď na začiatku. FOTO: TASR
3/8Vyhráva benzín – V dnešnej dobe sú už prakticky všetky moderné autá na cestách schopné ponúknuť posádke teplo v priebehu niekoľkých minút. Samozrejme stále platí, že benzínové spaľovacie motory ponúknu vďaka odlišnej regulácii toku chladiacej zmesi v systéme teplo o niečo skôr a teda približne za päť minút od štartu.
Naftové motory pre svoju odlišnú konštrukciu neboli v minulosti schopné ponúknuť teplo často ani po 15 minútach jazdy, dnes je už situácia trochu iná a rozdiely v časoch zahrievania sa už pomerne vyrovnávajú. Aj napriek tomu bude poskytovať diesel teplo o niečo neskôr než benzínoví konkurenti.
Dnes je už systém chladenia nových áut často dovybavený odporovými ohrievačmi, ktoré dobu nábehu teplého vzduchu skracujú prakticky len na niekoľko jednotiek minút. Okrem toho, čím skôr sa motor dostane do prevádzkovej teploty, tým skôr sa zníži aj jeho spotreba.FOTO: HN/Radoslav Petrík
4/8Teplo skôr? Vypnite kúrenie – Bude to znieť nelogicky, no ak pochopíte fungovanie motora a ventilácie, potom to bude pre vás vlastne samozrejmosť. Ak totiž túžite po príjemnom teple v interiéri auta, je nutné sa k nemu dopracovať najskôr deaktiváciou ventilácie/vykurovania. Kľúčové pre dosiahnutie tepla v kabíne je totiž priviesť motor do prevádzkovej teploty, čo sa pri spustenom vykurovaní interiéru predlžuje.
Aktiváciou kúrenia (najmä u starších áut s manuálnym nastavením) totiž odvádzate teplo z vykurovacieho telesa pod kapotou a chladiacej kvapaliny do interiéru, čo však reálne príliš necítite (keďže motor ešte nie je dostatočne zahriaty) a pritom o toto teplo oberáte samotný motor, ktorý sa do prevádzkovej teploty dostane o to neskôr. K rýchlemu zahriatiu motora a tým aj interiéru pomôže minimalizovanie tepelných strát.
Po naštartovaní teda deaktivujte vykurovanie až do momentu, kedy motor dosiahne prevádzkovú teplotu – najrýchlejšie ju dosiahne citlivou jazdou, nie postávaním na parkovisku. V prípade moderných áut s automatickým vykurovaním (režim ”auto”) sa o všetko podstatné vlastne postará elektronika a teplo do interiéru vpustí prakticky až po dostatočnom zahriatí motora. Teplotu môžete sledovať najčastejšie na ukazovateli na prístrojovej doske.FOTO: Škoda Auto
5/8Pomôžte si vyhrievaním sedadiel i volantu – Pretrpieť prvotné kilometre s vypnutím kúrením a pri dlhších jazdách ideálne taktiež bez vrchnej hrubej vrstvy oblečenia (bunda, kabát a podobne) vám môže pomôcť vyhrievanie sedadiel či volantu, ak je týmito funkciami vaše vozidlo vybavené. Ide o komfortné prvky, ktoré na svoje fungovanie v podstate nepotrebujú, aby bol motor v prevádzkovej teplote – sú nezávislé. Treba však dodať, že nastavením na maximálnu hodnotu (najčastejšie tri „paličky“) nedosiahnete vyhriatie sedadla skôr.
Ukazovateľ na tlačidle označuje intenzitu vyhrievania, no k tejto teplote sa dostáva bez rozdielu postupne – keď nastavíte napríklad vyhrievanie sedadla na úroveň 1, sedadlo sa zohreje povedzme na 30 stupňov Celzia, vyššie úrovne budú pokračovať v zohrievaní na hodnotu napríklad 39 stupňov Celzia. Rýchlosť to však neovplyvní. Podobne je to aj v prípade vyhrievaného volantu, ktorí má však zväčša iba jedinú intenzitu, nájdu sa však čoraz častejšie aj výnimky s troma stupňami.FOTO: HN/Radoslav Petrík
6/8Pozor na teplotný šok – Ak už sa motor vozidla dostal do prevádzkovej teploty alebo ho od nej delí už len naozaj kúsok, potom môžete aktivovať vykurovanie interiéru a nastaviť si vhodnú teplotu. Tak, ako ani v lete nie je ideálne preháňať to s klimatizovaním, tak ani v zime nie je zdraviu prospešné prekurovať kabínu auta. Po vystúpení by vás totiž mohol čakať teplotný šok, čo sa podpíše na vašom zdraví a prechladnutie na seba nenechá dlho čakať. Využívajte teda kúrenie vo vozidle s mierou a rozumom.FOTO: Škoda Auto
7/8Klíma má opodstatnenie aj v zime – Keď už sme pri klimatizovaní auta, nie je „tabu“ ani v zimných mesiacoch. Vhod padne najmä vtedy, ak vonku prevláda pochmúrne sychravé počasie, prší alebo sa krajina zahalila do snehovej prikrývky. V takých prípadoch sa totiž vlhkosť do interiéru dostane veľmi ľahko, či už kvôli zmoknutému vnútornému obloženiu dverí pri nastupovaní alebo priamo vašimi topánkami.
Do kabíny si prinesiete vodu alebo rovno haldu snehu (ak si topánky pred nastúpením neobúchate), ktorý sa následne roztápa a vyparuje. Nebude treba dlho čakať a okná sa zahmlia. Vtedy nastupuje do práce klimatizácia, ktorá má medzi svojimi vlastnosťami nielen chladenie, ale taktiež vysúšanie vzduchu, ktoré vás zbaví zahmlených okien a nulovej viditeľnosti von z auta.
Môžete si všimnúť, že aktiváciou ofuku na čelné okno sa klimatizácia (AC) aktivuje prakticky automaticky a zvýši sa tiež intenzita ofuku. Spustiť ju však môžete (napríklad u starších modelov) aj samostatne, prípadne vtedy, ak chcete sprehľadniť aj bočné okná – spolu s nastavením výduchov vzduchotechniky smerom na okná.FOTO: HN/Radoslav Petrík
8/8Elektromobil alebo nezávislé vykurovanie – Vyhraté majú tí motoristi, ktorých auto je vybavené nezávislým vykurovaním (zaužívané je označenie Webasto, po najpopulárnejšom výrobcovi), to je však už na inú tému a takíto vodiči zrejme nebudú ani premýšľať nad tým, ako sa k teplu v kabíne dostať skôr. Rovnako ani majitelia elektromobilov, ktoré poskytujú teplo takmer okamžite a v mnohých prípadoch je ich možné na diaľku vyhriať ešte pred príchodom do kabíny. Ideálne ak sú pripojené na nabíjačku, aby ste kvôli tomu neprišli o drahocenný dojazd.FOTO: HN/Radoslav Petrík