1/7Čo všetko je potrebné skontrolovať a preveriť v prípade kupovania jazdeného vozidla? Ušetriť môžete nemalé problémy i financie.FOTO: Netcarshow.com
2/7História automobilu – Ako sme už načrtli v samotnom článku, mimoriadne dôležité je pred kúpou jazdeného (aj zánovného) vozidla pristúpiť k jeho prevereniu. História totiž môže ukrývať skutočne zaujímavé veci, ktoré vás dokážu nemilo prekvapiť. Na preverenie dokáže poslúžiť VIN číslo automobilu, vďaka ktorému sa skrz najrôznejšie internetové služby dokážete dopátrať ku kompletnému opisu vozidla. Nie je kupovaný model evidovaný ako kradnutý? Nie je zabavený na polícii? Nepatrí lízingovej spoločnosti alebo s ním nie je spojená ťarcha, exekúcia či iné právne problémy? A čo poškodenia z minulosti?
Preverenie histórie vám dokáže prezradiť, či bolo auto v minulosti búrané a ako vážne. Najmä z USA sa sem dostávajú síce lacné „vysnívané muscle-cars“, avšak ich história prezrádza často fatálne poškodenia a ak neboli kvalitne opravené, môžu vás ohrozovať. Rovnako sa preverením vozidla dostanete k štatistike najazdených kilometrov – nastal zlom, kde počet kilometrov výrazne klesol? Alebo nestúpa krivka nájazdu rovnomerne? Potom je dobré venovať sa tejto oblasti bližšie a vyhnúť sa tomu, že kúpite „mačku vo vreci“ s oveľa vyšším počtom kilometrov na odometri, než je udávané v inzeráte alebo svieti na palubnom prístroji. Všetko to viete preveriť v podstate bez toho, aby ste fyzicky k vozidlu vôbec išli. Ideálne je, ak má vozidlo k dispozícii aj overiteľnú servisnú knižku či elektronickú servisnú knižku pre kontrolu úkonov na vozidle i stav kilometrov. FOTO: HN
3/7Karoséria a korózia – Keď už sa dostanete k obhliadke vozidla, je dobré vziať so sebou skúseného automechanika či človeka, ktorý sa do vozidiel naozaj dobre vyzná. Pomôcť dokáže pri kontrole technického stavu a kto takéhoto známeho nemá, pomôcť môže kontrola v servise alebo prizvanie na obhliadku plateného znalca. Pri obhliadke sledujte stav karosérie, odreniny, škrabance, lícovanie dielov a napríklad skrutky, ktoré by mali byť v uchyteniach jednotlivých dielov karosérie ideálne pôvodné – inak je dosť možné, že model prešiel opravami po nehode. Hrozbou je tiež korózia, dajte si pozor, aby neboli hrdzavé (alebo aspoň nie príliš) diely vozidla v prípade karosérie i podvozku. Môže to znamenať za krátky čas celkom výraznú investíciu a zároveň to môže znamenať, že vozidlo bolo vytopené alebo jazdilo v celkom nehostinných podmienkach. Vážnejšia korózia môže tiež ohroziť bezpečnosť auta a neskôr sa ďalej šíriť na kľúčové diely. Dôkladne skontrolujte napríklad miesto pod rezervným kolesom, pri otváraní kufra, v okolí podbehov kolies, pod kapotou, v okolí dverí a na podvozku či pod koberčekmi v kabíne, ak je to možné.FOTO: Netcarshow.com
4/7Podvozok a brzdová sústava – K tomu nadväzuje kontrola podvozkových častí a brzdového ústrojenstva. Skontrolujte vôľu na nápravách, koróziu či iné opotrebenie, ktoré by mohlo znamenať v krátkom čase aj pomerne veľkú investíciu do servisných úkonov. Pri jazde sa zamerajte na zvukový prejav podvozku pri prejazde nerovnosťami, pri zatáčaní, zrýchľovaní i spomaľovaní. Dôležitá je aj kontrola brzdovej sústavy – v akom stave sú platničky či kotúče bŕzd? Funguje dobre ručná brzda alebo elektronická ručná brzda? Nejaví vozidlo nestabilitu pri výraznom brzdení z vyšších rýchlostí? Pri športovejšie orientovaných vozidlách môže kompletná výmena brzdových dielov znamenať naozaj veľkú dodatočnú investíciu. O výmene podvozkových dielov nehovoriac. No kto chce špecifické športové alebo luxusné/prémiové auto, musí počítať aj s vyššími nákladmi na servis. Napríklad adaptívne tlmiče môžu stáť aj niekoľkonásobok sumy, ktorú by ste dali za výmenu klasických tlmičov. Pozor aj na vzduchový podvozok a jeho funkčnosť/tesnosť, keďže vzduchové vankúše nestoja práve málo.FOTO: TÜV SÜD
5/7Prevádzkové kvapaliny a motor – Samozrejme, vašej pozornosti by sa nemal vyhnúť samotný motorový priestor. Zamerajte sa na prejav motora, na jeho zvuky pri štarte, vypínaní, preverte jeho funkčnosť i prejav pri studenom i teplom štarte. Rovnako tak sa orientujte na prácu pri dynamickejšej jazde a zrýchľovaní, s čím súvisí taktiež správanie manuálnej alebo automatickej prevodovky. Nie je radenie stupňov problematické? Zapadajú stupne do dráh jemne? Ako zaberá spojkový pedál a nedochádza k preklzu? U automatu nie je cítiť trhanie pri rozjazdoch či radení jednotlivých stupňov? Skontrolujte tiež pravidelnosť výmeny olejových náplní a ďalších prevádzkových kvapalín skrz servisnú knižku (ideálne, ak ju vozidlo má) a taktiež rôzne úniky. Nie je motor kompletne utečený od oleja alebo iných kvapalín? Prípadne nie je naopak dôkladne vyčistený, čo by znamenalo isté maskovanie možných problémov zo strany predajcu? Nie je pod vozidlo olejová mapa alebo iná kaluž prevádzkových kvapalín? Pozor aj na pravidelnosť a poslednú výmenu rozvodovej sady, ani reťazové rozvody nie sú doživotné – teda ak to neberieme tak, že vydržia do konca motora, potom bohužiaľ áno. Samozrejme, po kúpe je nutné už len z prevencie vymeniť olej, náplne, filtre a ideálne tiež spomínané rozvody, ktoré v prípade zlyhania môžu pochovať celý motor.FOTO: HN/Radoslav Petrík
6/7Interiér vozidla – Dôležitý nie je iba exteriér vozidla, ale taktiež interiér. Ten môže dokonca prezradiť aj starostlivosť majiteľa, akým prístupom sa správal k autu. Zanedbával akúkoľvek údržbu a hoci má model najazdených len niekoľko desiatok tisíc kilometrov, interiér vyzerá ako po stovkách tisíc kilometrov? Práve potrhané sedadlá, popraskaná koža, ošúchaný volant i radiaca páka/volič automatu či zodraté tlačidlá môžu prezradiť, že model má v skutočnosti oveľa vyšší nájazd kilometrov, než sa v inzeráte uvádza a akú hodnotu ukazuje palubný počítač. Najviac bude zrejme zodraté sedadlo vodiča, keďže sa využíva najviac. Treba sa však zamerať aj na ďalšie sedadlá a skontrolovať dôkladne tiež batožinový priestor (miesto pod rezervným kolesom, ak ním auto disponuje) a pozrieť sa aj na koberčeky či pedále. Pod koberčekmi môže byť výrazná korózia alebo vlhkosť, ktorá znamená, že s autom nemusí byť všetko s kostolným poriadkom – do auta zateká alebo bolo vytopené/utopené. S tým súvisí riziko problémov s elektronikou, čo môže byť poriadne drahá záležitosť.FOTO: Netcarshow.com
7/7Elektrická výbava a komfortné prvky – V nadväznosti na predchádzajúci bod je tu potom prevedenie funkčnosti všetkých komfortných prvkov na palube, prístrojov a elektronickej výbavy. Oprava elektroniky totiž môže znamenať výmenu poistky, ale aj kompletné prekáblovanie dôležitých súčastí alebo výmenu utopenej/zhrdzavenej riadiacej jednotky. Preverte preto funkčnosť elektrického sťahovania všetkých okien, ktoré touto možnosťou disponujú, preverte funkčnosť tachometra/palubného počítača a stredového displeja infotainmentu, funkčnosť reproduktorov, všetkých svetiel, uzamykanie vozidla, vyhrievanie/ventilovanie sedadiel, vyhrievanie volantu, ovládanie spätných zrkadiel, funkčnosť klimatizácie (vpredu i vzadu), funkčnosť otvárania jednotlivých priehradok a ďalšie. Všetko to môže prispieť k ovplyvneniu výslednej kúpnej ceny, ktorá by v prípade zistených nedostatkov mala byť nižšia, aby vám zostali financie na prípadnú opravu nefunkčných prvkov. Ak je toho veľa alebo vozidlo javí vážnejšie problémy s elektronikou, dajte od neho radšej ruky preč. Často sa po prívalových dažďoch a záplavách objavujú na trhu zaplavené modely, ktoré rozhodne nie sú dobrou voľbou. Ani s priaznivou cenovkou. Na záver si nezabudnite ešte skontrolovať podmienky v kúpnej zmluve a doklady, ktoré má majiteľ k dispozícii, aby nenastal problém pri prepise vozidla.FOTO: HN